Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
19 Fotogalerie

5 rad, jak řídit v dešti: Zkontrolujte pneumatiky a zpomalte

Marek Bednář

Velké množství vody na silnici skýtá potenciální nebezpečí ve všech svých aspektech – i v tom, že někdo jezdí neviditelný, protože neumí zapnout správná světla. Tady je pět bodů, jejichž dodržování vám na mokrých silnicích pomůže.

Deštivé počasí nadcházejícího víkendu je po několika týdnech relativního sucha velkou změnou. Na suché a bez problémů sjízdné silnice je snadné si zvyknout, stejně jako na dobrou přilnavost pneumatik na suchém asfaltu. Jenže od včerejška snad v celém Česku prší, a to místy i velmi vydatně. Na co tedy za volantem v dešti myslet?

Zkontrolujte pneumatiky

Ještě před jízdou stojí za to, ověřit si, v jakém stavu je dezén vašich pneumatik. Pokud dojíždíte letní sadu a máte na ní v hlavních dezénových drážkách třeba dva milimetry, nebo jste dokonce ještě blíž zákonnému minimu 1,6 mm, je na místě extrémní opatrnost.

Taková pneumatika je totiž velmi náchylná k aquaplaningu. Čím menší hloubka dezénu, tím dříve přestanou drážky stíhat odvádět vodu zpod běhounu. Tím dříve může vodní klín nadzvednout kolo a přerušit mu kontakt s asfaltem – to je aquaplaning, při němž auto není řiditelné a není samozřejmě možné ani brzdit.

Stejně tak, máte-li na svém sporťáku pneumatiky pro sportovní jízdu či dokonce tzv. semislicky, buďte při jízdě na vodě velmi opatrní. Na nerovném asfaltu se podmínky, jako hloubka vody, mění každým metrem a pro každou stranu auta jinak.

Video placeholder
Řiďte jako profík: Sníh s Krisem Meekem • Škoda Motorsport

Přizpůsobte jízdu

Mokrá vozovka znamená kluzkou vozovku, i když máte pneumatiky zánovní. Je tedy namístě zvolnit, neprovádět prudké manévry a nechat si větší bezpečnostní odstup od auta vpředu, neboť se snížením adheze se taky prodlužuje brzdná dráha – podle policie zhruba o čtvrtinu.

Policie také ve starším článku připomíná, že zejména po delším období sucha mohou být na vozovce nahromaděny oleje a různé provozní kapaliny, které kapou z aut v bídném stavu. Smíchané s vodou znamenají velmi kluzkou vozovku, proto je zejména po začátku deště namístě o to větší opatrnost. Dlouhodobější déšť však tento nepořádek smyje.

Sviťte správně

Pouze vpředu svítící denní svícení, které stačí na suché vozovce, nemusí být v dešti dostatečné, neboť váš vůz není zezadu osvětlený. Některá auta svítí „na denní“ i vzadu, jiná zase se stěrači automaticky zapnou i hlavní světlomety.

Jiná však nikoliv a je tak nutné světla zapnout manuálně, je-li to třeba. Obrysová světla v takovém případě nestačí, některé vozy však při zapnutí obrysovek zůstanou vpředu svítit denním svícením a přidají obrysovky vzadu. Pokud však intenzita světel vpředu poklesne na obrysovky, zapněte hlavní světlomety.

Jedete-li po dálnici, může být kvůli oblaku vodní tříště za vozem potřeba i zadních světel do mlhy. Jestli jsou nutná, zjistíte jednoduše – zapněte je, pokud nevidíte obrysová světla auta před sebou na dostatečnou vzdálenost. Řidiči za vámi vás vidí zhruba stejně dobře. Nezapomeňte však mlhovky taky vypnout, když silnice oschne, nebo když dojedete do kolony – očím unaveným sledování silnice v dešti není nic nepříjemnějšího, než „světlonoš“ se zbytečně zapnutou mlhovkou.

Počítejte s delším časem jízdy

Za deště je třeba jezdit pomaleji, a pokud jsou deště tak extrémní, jako nyní, můžete potkat strom ležící přes cestu nebo třeba záplavu. V takovém případě bude nutné hledat náhradní trasu, která samozřejmě prodlouží čas dojezdu. Že není dobrý nápad jezdit po zatopené silnici, protože se tam může skrývat propadlina, či že proud může strhnout auto, snad připomínat nemusíme.

Také je třeba počítat s tím, že můžete zůstat stát dlouhou dobu na dálnici. Je tedy vhodné před jakoukoliv cestou dotankovat aspoň trochu paliva, resp. dobít baterii elektromobilu na víc, než byste potřebovali, a vzít si s sebou vodu a na delší cesty radši i něco k jídlu a adekvátní oblečení.

Dávejte pozor na chodce

Obvykle pozorný chodec se stává méně pozorným, když musí bojovat s větrem a deštěm, a to i když má deštník. Navíc, i vám zhoršuje voda na oknech auta výhled, a o prodloužení brzdné dráhy píšeme už výše. A kapky hustého deště tlumí zvuk, takže může chodec odhadnout rychlost či vzdálenost blížícího se auta špatně a vykročit pod kola.