Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

A je to tady! Volkswagen není v Dieselgate sám! Dokázal ADAC.

David Bureš David Bureš 1. 10. 2015 • 08:46
2
533
Volkswagen není jedinou značkou, jejíž vozy vypouštějí v reálném světě vyšší emise než v laboratorním měření. Vyplývá to z testování ADACu.

Probíhající kauza Dieselgate ukázala slabé stránky současného měření emisí v Evropské unii, které je příliš krátké a probíhá jen v laboratorním prostředí, tudíž není obrazem reality. EU však chystá zavést nový měřicí cyklus, které má provozu v reálném prostředí blíže odpovídat. Německý autoklub ADAC zjišťoval, jak si vybrané vozy v tomto náročnějším testu vedou.

ADAC podrobil vybrané automobily stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTP (někdy též nazývaný WLTC), který by v Evropské unii mohl být zaveden od roku 2017. V novém cyklu jsou automobily měřeny delší dobu, přičemž podle odborníků zjištěné hodnoty lépe odrážejí dosaženou spotřebu paliva a vypouštěné emise škodlivých látek ve skutečném prostředí.

Měření ADACu ukázalo, že množství automobilů se vznětovým motorem vypouští v cyklu WLTC výrazně vyšší emise, než tvrdí NEDC.

Podle původního grafu dopadl v testu nejhůře Nissan X-Trail s turbodieselem 1.6 dCi. Japonský výrobce ale poukázal na to, že testovaný X-Trail byl předsériový exemplář, který splňoval jen normu Euro 5. Proto jej ADAC do aktualizované tabulky již nezařadil.

Takřka shodného výsledku jako X-Trail dosáhlo i Volvo S60 s dieselovou jednotkou D4. V tomto případě mluvčí Volva reagoval tvrzením, že zkoušené auto bylo porouchané (nefunkční EGR ventil) a podnik nyní celou záležitost vyšetřuje. Podle Volva se však jedná o ojedinělý problém (model V40 vybaven stejným motorem dopadl v testu ADACu výrazně lépe).

Také u dalších modelů s motorem 1.6 dCi byly naměřeny výrazně vyšší emise než v cyklu NEDC. Mezi takové vozy patří Renault Espace a Renault Grand Scénic. Množství škodlivých látek vypouštěl také Jeep Renegade s 2.0 MultiJet. Výsledky jednotlivých aut testovaných ADACem si můžete prohlédnout v grafu v galerii.

Ještě horší výsledky zaznamenaly automobily s turbodieselem splňujícím jen starší normu Euro 5. Mezi ně patří třeba Jeep Grand Cherokee s 3.0 MultiJet nebo Renault Trafic s 1.6 dCi.

Na opačném konci spektra skončily podle původního grafu Volkswagen Sharan (2.0 TDI SCR) a BMW X5 (xDrive30d), které v novém cyklu emitovaly takřka shodné množství látek jako v cyklu stávajícím. Právě u Volkswagenu je to paradox, protože jeho starší turbodiesely celou kauzu Dieselgate odstartovaly. U vybraných motorů generace EA 189 byl totiž nainstalován podvodný software, který rozpoznal měření emisí a v takovém případě motor vypouštěl méně škodlivin.

ADAC tabulku později aktualizoval a doplnil o další modely. V tomto případě zazářily BMW X6 (xDrive30d) nebo Citroën C4 (s 1.6 BlueHDi).

WLTP

World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP) je chystaný nový cyklus měření spotřeby paliva a emisí osobních aut, na kterém pracují specialisté Evropská unie, Japonska a Indie pod vedením Ekonomické komise OSN pro Evropu (UNECE). Cílem je zavést takové měření, které bude co nejvíce odpovídat jízdě v reálném světě.

Právě kvůli snaze o co největší reálnost naměřených hodnot bude testovací cyklus trvat delší dobu, auta v něm budou „jezdit“ rychleji než dosud. Zatímco testování NEDC trvá 19 minut a 40 vteřin, měření WLTP bude půlhodinové. Ve WLTP také auto „pojede“ nejvyšší rychlostí 131,3 km/h, zatímco v NEDC je to jen 120 km/h. Také dosažená vzdálenost bude vyšší – 23,27 kilometrů proti dnešním 11,03 km. Automobily už při testu nebudu tak dlouhou dobu stát, což by mělo snížit vliv start-stop systémů na celkový výsledek.

Uvedená čísla patří pro skupinu nejsilnějších vozů, do které se však vejde většina nabízených aut. Vozidla budou rozdělena do tří kategorií, podle poměru výkonu a hmotnosti, přičemž pro každou skupinu se měřicí cyklu lehce liší. V nejvyšší skupině budou auta s více než 34 kW na tunu, což je naprostá většina osobních aut na trhu. Naopak lehké užitkové vozy budou spadat spíše do kategorie 2 (22 kW/t až 34 kW/t). Pro vozy s hybridním pohonem se pak počítá se speciálním měřicím cyklem.

Délka laboratorního měření a simulovaná délka jízdy však nejsou jedinými změnami WLTP. Použité pneumatiky podle nového cyklu nesmí být přehuštěné a zahřáté, navíc musí mít rozměry, se kterými se daný vůz skutečně prodává. Také geometrie náprav bude muset být shodná se sériovými auty.

Stanovena bude také přesná teplota při měření, a to 23 °C (dosud je to 20 až 30 °C). Motor naměřeného automobilu pak bude muset mít najeto tři až patnáct tisíc kilometrů, zatímco dnes je toto číslo je pouze přibližné (více než tři tisíce).

Související články

Témata
Avatar - Sandai
3. 10. 2015 17:59
Lži a manipulace
Tohle je jak stejná propaganda o uprchlících. Vlastně tu blbost nemá cenu ani komentovat :no:
Avatar - Hammunasakra
3. 10. 2015 00:21
Re: VIZÍR
To samozřejmě neni jen o válcích. Ten SW bere v potaz víc věcí jako je nehejbání volantem, GPS a já nevim co dalšího. Prostě pozná jestli je v normálnim provozu nebo ne - a podle toho se chová

Je tu pár odkazů na ten českej Hyde Park kde se tomu hodinu věnovali a byť moderátor Vaculíkovi skákal do řeči když se začal ztrácet, což bylo vpodstatě při každý odpovědi, tak dost zajímavýho se tam dalo pochytit :-)

3. 10. 2015 00:17
Re: Ekologie, je jen zástěrka, o kterou zde stejně nikomu ne
Ale tohle není o "kdyby". Tohle je realita. A to v tom tvém linkovaném HydeParku zazněla. Ba co zazněla, celý pořad byl o emisní realitě!

Jen ti nějak bez zanechání stopy prolétla jedním uchem tam, druhým ven. >:D :yes:
Avatar - AUDIRS6
3. 10. 2015 00:11
Re: VIZÍR
Hamunnasakra tu dal odkaz na ten Hyde park...
V nom Vaculik jasne povedal, ze na "emisnej" prejde dnes vsetko. :-!
Ano, je to bez odporu, jedna sa len o dymivost.
Ono, je trosku problem na tuto temu debatovat s obmedzenymi vstupnymi informaciami...
Tie co mam ja, su jasne:
1 vec su limity ktore sa meraju pri homologizacnej skuske ( a to je s odpormi a meranim spotreby a vsetkeho ), druha vec je klasicka EK.
Ako v USA, tak aj tu sa musia nove modely homologizovat.
US norma je prisnejsia na tie NOx, preto si VW pomohol pridavnym softom, aby svoj motor v normalnej premavke zbytocne nezatazoval a nezneprijemnoval zivot zakaznikom...
V EU su limity na NOx vyssie, preto je teraz nove "halo", ci sa aktivoval ten SW aj v EU meraciom cykle...
Moje predpoklady bokom, ja si pockam na oficialne vysledky toho vysetrovania... ;-\
Avatar - Hammunasakra
3. 10. 2015 00:07
Re: Ekologie, je jen zástěrka, o kterou zde stejně nikomu ne
VW ultrapodvod a diskuze s jossalitem ultrafraška - už mě ty tvý nekonečný kydy nebavěj

Jak sem řek doufám že seš jen blbej a ne placenej. Obojí je smutný ale ten blb za to aspoň nemůže ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud