Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Abarth 750 GT Corsa Zagato: Malá dvojitá bublina na videu od Petrolicious

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Itálie je zemí sportovním a závodním autům zaslíbenou. Menší třídy ovládaly v padesátých a šedesátých letech minulého věku maličké Abarthy.

Carlo Abarth (narodil se ovšem jako Karl, byl totiž Rakušan!) proslul svými výtvory hlavně v závodech cestovních a také sportovních aut. Soutěžím se věnovala firma minimálně, do nich se rozhodl vstoupit naplno až Fiat po smrti zakladatele. Abarthy ale nevznikaly jen na základě fiatů, firma spolupracovala třeba s Porsche a s francouzskou Simcou! Jenže úpravy turínských vozů jsou nejznámější. Naštvané maličké cesťáky na základě Fiatů 500 a 600, ale s až litrovými motory řádily v mistrovství Evropy. I dnes představovaný exemplář má technický základ v šestistovce, ale na první pohled není poznat. Malý Abarth 750 GT Corsa zcela vládl své kategorii sporťáků do 750 cm3. Řadový čtyřválec převrtali ze 633 na 747 cm3 a jeho výkon vzrostl z původních 16 až na více než dvojnásobek: 35 kW!

Kupé je hodně vzácné a je to pěkná bestie, umí jet i přes 150 km/h. Závodních verzí Corsa navíc postavili jen 21 kusů. Hliníkové šaty od milánského Zagata jasně prozrazuje typický prvek: dva bublinovité oblouky na střeše a víku motoru (ten najdeme samozřejmě vzadu. V angličtině se pro ně používá krásná hříčka „double bubble“. Karosárna je praktikuje i dnes u speciálů na podvozcích Ferrari, Aston Martinu a dalších značek. Jenomže na tomhle autě z roku 1957 tak učinila vůbec poprvé!

Kus s efektními přídavnými světly je registrovaný ve Spojených státech, majitelem je původem Švéd Carl Gustav Magnusson. Už jeden takový vlastnil, ještě před deseti lety a pětkrát s ním jel historickou italskou Mille Miglia. Vrátil se tak na místo činu, protože GT Corsa tam vyhrála svou třídu v posledním klasickém ročníku (1957). Když se přestěhoval do Ameriky, své bývalé čtyřkolové lásky se mu zachtělo znovu. I přes relativní vzácnost (750 GT vzniklo dohromady nejvýše 600) našel jiný exemplář, ten, který představují Petrolicious na svém videu. Navíc se právě jedná o raritní Corsu. Je rudá. Divíte se?

Motor má díky laděnému výfuku skvělý zvuk. Aby ne, právě ony byly původním výrobním programem firmy! Řízení a tříramenný sportovní volant byste v běžném seicentu hledali marně. Z Abarthu se však postupem času stala jen příplatková sada spoilerů. Naštěstí v novém miléniu začal Fiat „štíra“ úspěšně oživovat a vrátil se dokonce k soutěžím a závodům. Výsledkem spolupráce se Zagatem byla v Ženevě 2011 studie moderní 500, ale ta logo se škorpionem nakonec nedostala a zůstalo pouze u jediného exempláře.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)