Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC připravil test letních pneumatik v populárním rozměru 205/55 R16

Ondřej Mára
Diskuze (33)

Německý automotoklub ADAC připravil první test letních pneumatik pro rok 2021, ve kterém se zaměřil na populární rozměr 205/55 R16, obouvaný například na VW Golf, Škodu Octavii nebo Hyundai i30.

Pokud byste náhodou museli před sezónou vybírat nové obutí, možná se vám bude hodit nedávno zveřejněný test ADAC, ve kterém se němečtí odborníci zaměřili na pneumatiky v populárním rozměru 205/55 R16 třídy V, tedy do rychlosti 240 km/h.

V testu se objevilo celkem 15 pneumatik, které podávaly poměrně vyrovnané výkony. Žádná z nich sice nedosáhla na hodnocení „velmi dobré“, žádná si ale neodnesla ani hodnocen „nedostatečné“. Tři pneumatiky si odnesly hodnocení „dobré“, jedenáct skončilo s hodnocením „uspokojivé“ a jen jedna si odnesla hodnocení „dostatečné“.

Pneumatiky byly opět hodnoceny v pěti různých kategoriích, přičemž každá z nich sehrála ve finálním hodnocení rozdílnou roli, jak naznačují procenta v závorkách. Základem je samozřejmě chování na suchu (20 %) a na mokru (40 %). Roli ovšem sehrál i hluk/komfort (10 %), vliv na spotřebu paliva (10 %) a celkem výraznou roli letos sehrála i rychlost opotřebení (20 %).

Celkově nejlepší a nejvyváženější výsledky nabídly pneumatiky Continental PremiumContact6 a Semperit Speed-Life 3, které si odnesly hodnocení 2,2 a označení „Dobré“. Oba pláště získaly shodné hodnocení za jízdu na suchu a rychlost opotřebení. Continental ovšem předvedl vůbec nejlepší výsledky při chování na vodě, zatímco Semperit nabízí nižší hlučnost/vyšší komfort a nižší spotřebu. Opomenout bychom ale neměli ani podstatně nižší cenu pneumatik Semperit.

Na třetí příčce s hodnocením 2,3 a označením „Dobré“ skončila pneumatika Bridgestone Turanza 3, která získala stejnou známku za chování na suchu i rychlost opotřebení. Na dvojici premiantů sice ztrácela v chování na vodě i hlučností/komfortem, exceluje ovšem v oblasti spotřeba paliva. Cenou se pak umístila mezi Continental a Bridgestone.

ADAC hodnocení letních pneumatik 2021, rozměr 205/55 R16
Pneumatika Cena v eurech Hodnocení ADAC Sucho (20 %) Mokro (40 %) Hluk/komfort (10 %) Spotřeba paliva (10 %) Opotřebení (20 %)
Continental PremiumContact 6 94 2,2 2,0 1,8 3,1 2,5 2,5
Semperit Speed-Life 3 76 2,2 2,2 1,9 2,8 2,0 2,5
Bridgestone Turanza T005 87 2,3 2,0 2,1 3,2 1,8 2,5
Goodyear EfficientGrip Performance 2 89 2,6 2,6 2,3 2,8 1,9 0,6
Kumho Ecsta HS51 71 2,6 2,6 2,2 2,8 1,6 2
Apollo Alnac 4G 73 2,7 2,6 2,7 2,8 1,9 2
Hankook Ventus Prime 3 K125 73 2,7 1,5 2,7 2,9 1,9 2,5
Fulda EcoControl HP 2 74 2,8 2,5 2,8 2,7 1,9 1,5
BF Goodrich Advantage 78 2,9 2,2 2,9 2,8 1,6 2,0
Maxxis Premitra 5 72 3,0 1,4 1,5 3,1 2,7 3,0*
Nokian Wetproof 71 3,0 2,1 2,3 2,7 2,3 3,0*
Pirelli Cintorato P7 86 3,0 2,0 2,0 2,7 2,3 3,0*
Uniroyal RainSport 5 76 3,0 2,9 2,1 2,7 1,9 3,0*
Petlas Imperium PT515 63 3,0 3,3 3,3 3,1 2,2 1,5
King Meiler Sport 1 42 3,6 3,2 3,6 3,7 2,0 2,5
*vedlo k celkovému zhoršení hodnocení pneumatiky
Hodnocení: 0,6 - 1,5 Velmi dobré; 1,6 - 2,5 Dobré; 2,6 - 3,5 Uspokojivé; 3,6 - 4,5 Dostatečné; od 4,6 Nedostatečné

U většiny pneumatik hodnocených jako „uspokojivé“ se během testů ukázaly celkem solidní a vyvážené jízdní vlastnosti na suchu i mokru. Celkem překvapivé je však umístění pneumatik Maxxis Premitra 5, Nokian Wetproof nebo Pirelli Cinturato P7 C2, které se v nižší části tabulky vymykají svým vysokým hodnocením z chování na suchu i na vodě.

Důvodem horšího umístění však bylo především rychlé opotřebení, které je stále sledovanějším parametrem jak z důvodů ekonomických, tak ekologických. Jak ovšem dodává ADAC, tyto pneumatiky lze stále bez problému doporučit lidem s nízkým nájezdem. Zajímavá je však tabulka srovnávající životnost jednotlivých pneumatik. Zatímco Nokiany dosáhly limitního nájezdu už po 24.800 km, pneumatiky Goodyear Efficient Grip Performance 2 zvládly za stejných podmínek až 55.300 km.

Pneumatiky King Meiler Sport 1, které skončily na posledním místě a odnesly si hodnocení „dostatečné“, byly jako jediné tzv. protektory. Tedy recyklované pneumatiky, které dostaly nový běhoun. Jejich hodnocení tak s ohledem na tuto skutečnost a nejnižší cenu vlastně není nijak překvapivé. Během jízdy pneumatiky vykazovaly nekonzistentní chování, dlouhé brzdné dráhy a ovládání vozu prý bylo celkově dost nepřesné.

Ondřej Mára
Diskuze (33)

Doporučujeme

7. 3. 2021 06:55
Re: nikdy jsem pri jizde nepoznal rozdil mezi pneu
Presne tak sa chovali aj Micheliny. Aj preto som kupil Nokiany. Tie drzia za mokra ukazkovo.
5. 3. 2021 10:58
Re: Hodnotenie
Teraz neviem pri ktorych testoch ale viem ze je tam aj subjektivna cast hodnotenia ako sa to auto sprava pri urcitychpodmienkach :-). Ale nejdem sa hadat mozno ADAC test obsahuje len technicky meratelne dispcipliny ako brzdna draha, priecny/pozdlzny aquaplaning, atd.
Avatar - Blue Sun
5. 3. 2021 10:40
Re: Hodnotenie
Ta známka vychází z nějakých parametrů testu, které mají přímo definované. Nevím teď přesně, co všechno ji tvoří, ale je tam třeba maximální rychlost v zatáčce o konkrétním poloměru, brzdná dráha a tak dál. Jsou stanovené hranice, které vymezují hodnocení, a pokud je pneu nesplní, tak prostě nemůže dostat lepší známku. Nejde to měnit podle dojmů.
Avatar - Plautus
5. 3. 2021 09:37
Re: nikdy jsem pri jizde nepoznal rozdil mezi pneu
Otázne je, či to vypovedá o kvalite pneumatík, alebo o kvalite (a zaujatosti) testerov...
Avatar - Plautus
5. 3. 2021 09:33
Re: Zaujímavé
:yes: