Testovali jsme celoroční pneumatiky ve Finsku: Na skok v ledovém království
Ve finském Ivalu leží největší testovací centrum zimních pneumatik na světě. V Bílém pekle, jak zní název areálu, jsme na několika tratích ždímali výdrž celoročních gum Nokian.
Výstižnější název mohli vymyslet jen stěží: Bílé peklo. Tak zní jméno testovacího areálu společnosti Nokian, jenž leží ve finském Ivalu, severně od polárního kruhu. Právě tady, v extrémních podmínkách par excellence na ploše 1129 fotbalových hřišť, vyzkoušíme odolnost celoročních pneumatik. Brána komplexu do mrazivé divočiny se nám na začátku března otevírá.
Tisíce kilometrů
„Celkově zde máme přes dvacítku nejrůznějších tratí, kde analyzujeme výkonnost pneumatik při záběru, brzdění, průjezdech zatáčkami, přilnavost na ledu, sněhu či ledové břečce,“ vyjmenovává na základně Bílého pekla testovací manažer Matti Suuripää. Během sezony, jež trvá od listopadu do května, v laponském středisku otestují na 20.000 pneumatik a ujedou při tom přes 40.000 kilometrů.
Naše kilometrová porce během tří dnů bude znatelně kratší, o to však výživnější. Čtveřici tratí budeme absolvovat nejprve s tradičními zimními pneumatikami, poté šokově s letními a největší část nakonec s celoročními gumami.
Strach stranou
Na úvod nás čeká zledovatělé jezero se slalomem z kuželů a sjezdařských tyček. Solidní vlastnosti ryze zimní pneumatiky Nokian Snowproof ani při ostřejších manévrech nepředstavují nic překvapivého. Proto neleníme a při druhém kole rovnou volíme celoroční gumy, respektive model Weatherproof. „Vytvořili jsme primárně dezén zimní pneumatiky, kterou jsme doladili pro používání v letních měsících,“ poznamenává Marko Rantonen, jenž má u severské společnosti na starost vývoj, a současně naznačuje, že máme bázlivost odsunout stranou. Dobře, pouštíme se proto do dravější jízdy. O to překvapivější je, že pneumatika poslouchá jak klient dominu v salonu SM. „Hustou síť lamel jsme nahradili daleko větším počtem záběrových hran na centrálním středovém žebru,“ vysvětluje Rantonen pozadí toho, proč se cítíme při brzdění tak sebejistě.
Kanály a břečka
Z plezíru nasazujeme také letní gumy. Na zasněženém jezeře si s nimi připadáme spíš jako na kolotoči v lunaparku. A tím první den končí. Další ráno si disciplíny trochu poupravujeme a budeme řádit pouze s celoročním a zimním obutím. Dnes dopoledne se teploty vydrápaly až nezvykle nahoru, čili budeme mít co do činění s rozbředlým sněhem. „Alespoň dáme zabrat silice, respektive jejím molekulám. Ty se aktivně přizpůsobují v závislosti na teplotě vozovky, čímž reagují na změny počasí,“ popisuje odborník Rantonen s tím, že zkusíme výzvu „neuklouzni na břečce“. „Kanály ve středových blocích jsme udělali hluboké a otevřené, aby se rozbředlý sníh a voda snáze vytlačily,“ komentuje před nástupem za volant Rantonen. Upřímně zimní model pneu matik drží v této disciplíně o poznání lépe. Což ovšem neznamená, že by byl výkon celoročních gum marný, ba na opak. Rozdíl ale cítit je. Stejně tak je třeba připomenout, že nemáme možnost vyzkoušet model Weatherproof na suchých a mokrých vozovkách. Právě v těchto kategoriích patří guma podle výsledků testů německého autoklubu ADAC spíše k podprůměru.
Sekery v serpentinách
Poslední dvojici výzev si užijeme večer v divočině, kdy už opět přituhuje. „Bloky běhounu ve tvaru V připomínající sekeru se pevně zakusují do zasněžené silnice,“ uvádí Rantonen, zatímco zdoláváme kopcovité serpentiny. Škobrtnutí v podobě lehčích podklouznutí je minimum, na celoroční pneumatiky vážně výtečný výkon. Až se nám z Pekla vůbec nechce. „Vrátíme se sem zítra. Teď je ale čas na sobí steak a rybí polévku,“ říká Rantonen. Což taky není k zahození.