Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studenti přišli s lapačem nečistot z pneumatik, chrání zdraví i přírodu

Ondřej Mára
Diskuze (10)

Zařízení by mělo zachytávat tzv. mikroplasty, které se během jízdy oddělují z pneumatik a představují riziko pro přírodu i lidské zdraví.

Všichni dobře víme, že pneumatiky nejsou věčné. Jejich vzorek se postupem času sjíždí a nenávratně mizí. Velká část materiálu přitom ulpívá na asfaltu, menší část se však mění v tzv. mikroplasty, o kterých už jste v poslední době určitě slyšeli. Miniaturní částice totiž doslova zaplavují naší planetu.

V boji s tímto problémem, který nabírá na vážnosti, se ale rozhodla pomoci skupinka univerzitních studentů, kteří si říkají jednoduše “The Tyre Collective”. Podle nich se pneumatiky a prach z pneumatik stává druhým největším zdrojem mikroplastů na světě. Mikroplasty se totiž z pneumatik uvolňují prakticky s každým ujetým metrem a následně se mohou dostávat vodou, vzduchem i potravou do lidského těla.

A zatímco dnes považuje většina lidí za největší hrozbu automobilového průmyslu emise výfukových plynů, podle názoru TTC by se (zřejmě i díky rozsáhlé elektrifikaci) mohly do budoucna stát největší hrozbou právě emise částic z pneumatik, kterým se zatím nevěnovala příliš velká pozornost.

V boji s tímto problémem by však mělo pomoci nové zařízení, které tyto částice zachytává v podstatě hned u pneumatik. Studenti totiž zjistili, že jsou částice pozitivně nabité. Za pneumatiky proto umístili zařízení s elektrostatickými pláty, které částici přitahují a zachycují.

Zařízení přitom ke svému chodu nepotřebuje žádný velký zdroj energie, bohatě stačí již v současnosti používané alternátory. Výzvou pro studenty však bylo vyřešit umístění zařízení za přední kola, která se na rozdíl od většiny zadních natáčejí. Zařízení je proto spojeno se systémem řízení, díky čemuž následuje pohyb kol v zatáčkách i na nerovnostech.

V současnosti je zařízení navržené tak, aby částice mikroplastů zachytávalo a skladovalo v malém úložišti. S každým pravidelným servisem by se pak obsah zásobníku vyprázdnil. Do budoucna už se ale pracuje na vývoji uzavřeného systému, který by si měl vystačit bez další obsluhy.

Studenti z TTC se s tímto zajímavým zařízením přihlásili do soutěže James Dyson Award a údajně jsou považováni za jedny z favoritů, což jen podtrhuje, že se jedná o velice zajímavou myšlenku. Zařízení prozatím existuje pouze ve formě prototypů a zatím nebylo použito u produkčních automobilů, přesto není pochyb o tom, že do budoucna se automobily bez podobných zařízení neobejdou. Tedy alespoň pokud výrobci pneumatik nepřijdou s jiným revolučním řešením.

Video se připravuje ...

Ondřej Mára
Diskuze (10)

Doporučujeme

10. 12. 2020 09:49
Re: tak to som zvedavy
Tak v simulacích na PC to funguje dobře, až to v téhle podobě namontujou na auto, tak rychle zjistí, že realita je trošku jinde, ale jak říkám. Musíme to brát jako koncept. Do série tuhle hovadinu nikdo necpe.
Avatar - Jerry.Gunman
9. 12. 2020 16:43
Re: tak to som zvedavy
Je vidět, že žádný z "členů řešitelského týmu" nikdy auto nevlastnil, neřídil - a nejspíše ani v reálném provozu neviděl. Ale proč by mne to mělo překvapovat... :-O
9. 12. 2020 14:20
Re: tak to som zvedavy
Tak to tohle chápu jako koncept. Není možný to mít umístěný takhle na ráně. To vydrží chvilku, než to řidič urve při parkování nebo přejíždění nějaký nerovnosti. Myšlenka je to zajímavá, ale řeší to neexistující problém.
9. 12. 2020 13:33
Re: Bláto a sníh
To je tak kdyz v laboratornich podminkach to funguje a v realu je to na prd. :-)
Avatar - WinDiesel
9. 12. 2020 10:54
Re: Záchrana je tu.....
wagen jako wagen, leiterwagen nebo volkswagen ...
jakmile zapojíš koně nebo krávu, je to taky neekologické