Úpravy a tuning auta, kterým je lepší se vyhnout. Takhle ne!
Pozor na přehnanou iniciativu při dlouhých zimních večerech. Snaha vlastnoručně vylepšit auto se často mine účinkem a vznikají nebezpečné pojízdné objekty nepředvídatelného projevu a chování.
Auto je objektem majitelovy personalizace, přesto je snadné neodborným procesem více uškodit, než pomoci konečnému stavu vlastního stroje. Nastavení rovnováhy úprav pomůže osm tipů rozdělených na polovinu hloupostí a polovinu prospěšných modifikací z řad kutilsky dostupných činností.
1. Chyba: Nevyvážený průběh výkonu
Nejčastěji se majitelé snaží bezmyšlenkovitě zvýšit výkon prostřednictvím lákavých nabídek pochybných počítačových expertů s notebookem a programem pro úpravu řídící jednotky. Bleskové navýšení hodnot pohonu sice způsobí subjektivně akčnější odezvu plynového pedálu, ale rozladěná křivka průběhu výkonu motoru dlouhodobě škodí. Proslulé čipování už zničilo mnoho představ o jednoduchém tuningu, padlo také nemálo součástek jinak spolehlivých agregátů.
Správně: Originální přizpůsobení výkonu řidiči a danému vozu
Garážové čipy provokují profesionální úpravce, kteří tráví hodiny času poctivým přizpůsobováním výkonového spektra dle požadavků zákazníka. Přání se také odvíjí od možností automobilu, obvykle se odborníci zabývají počítačovým zásahem v širším kontextu. Opravdu zásadní změny počtu koní a newtonmetrů bývají spojeny s výměnou řady komponentů od sání přes vnitřnosti motoru až po výfuk, což amatérské čipování považuje za zbytečnost.
2. Chyba: Snížení k zemi
Plazení nepatří do repertoáru automobilové dopravy, přesto se objevují vzduchové podvozky umožňující drhnout olejovou vanou o asfalt. Zaražení kol do podběhů likviduje původní jízdní vlastnosti vozidla, nemluvě o ztrátě možnosti tlumení či zatáčení. Levné sety pro někoho efektního odpružení vyvolávají otázku, jaké jistoty přinesou v případě nutnosti prudšího manévru při vysoké rychlosti.
Správně: Nastavitelné tlumiče
Nastavitelné tlumiče též zvané coilovery dovolují opět precizně změnit chování jednotlivých kol prostřednictvím změny charakteristiky odpružení. Správné nastavení dovoluje kontakt kola s vozovkou za každých okolností bez ohledu na rychlost, povrch, přetížení či úhel zatáčení. Trefit ideální hodnoty je věda, která se odvděčí suverénním držením stopy ve většině jízdních situací.
3. Chyba: Natažené pneumatiky
Příliš úzké pneumatiky na širokém ráfku bývají k vidění v kombinaci s přikrčeným vozem u země. Ani jedno nedává racionální smysl, dokonce se jedná o vědomé znehodnocení vlastností samotného obutí a celého automobilu. Vzhled upřednostněný před užitečnou hodnotou může být preferován mimo veřejné komunikace, ale do provozu vyjíždět s přetaženými gumami může jen blázen zamilovaný do střípků japonské automobilové kultury.
Správně: Pevná kola a kvalitní pneumatiky
Správnou volbou jsou pevná kola a kvalitní pneumatiky kvůli odolnosti disků před poškozením či deformací a pneumatiky se vyplatí dobře vybírat kvůli dlouhotrvající přilnavosti k podkladu – v tom ideálním případě. Asijské podpultové modely většinou uspokojí v jedné jízdní disciplíně, zatímco zbytek známější konkurence zajistí vyrovnané chování vozu ve většině nastávajících událostí. V okamžiku krizového brzdění nebo po úhybném manévru se vždy projeví podceňování letního i zimního obutí.
4. Chyba: Odstranění katalyzátoru
Volně průchodná trubka vedená od motoru k zadnímu nárazníku umí střílet plameny a rušit sousedy vedlejší obce, ale špatně vedené spaliny mohou komplikovat chod pohonného ústrojí a o emisích nemluvě. Chybějící části výfukové soustavy jsou lákavým počinem začínajících tunerů, zvukový efekt plamenometu zvyšuje společenský kredit specifické sorty lidí.
Správně: Sportovní výfuk
Renomované firmy nabízí sportovní výfuky opatřené standardními prvky v souladu s předpisy, ekologií i zdravým rozumem. Dražší varianta je přínosná lepším vedením spalin od motoru, přestože se nečistoty zachytávají v katalyzátoru a tlumič ubírá na pronikavosti zvukové ozvěny. Homologované výfuky odborníků v kombinaci s jejich úpravou motoru jsou funkční úpravou, kterou lze jen doporučit. Opět je třeba svěřit přání zkušeným a nespokojit se s prvoplánovým nadšením z levné, ale o to horší personalizace.