Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
11 Fotogalerie

ADAC: Srovnávací test systémů varujících před neúmyslným vybočením z pruhu

Německý autoklub si posvítil na techniku, která kontroluje řidiče při řízení a dokáže je varovat před hrozícím nebezpečím. Co myslíte, záleží na ceně?

ADAC tvrdí, že příčinou každé třetí dopravní nehody v Německu je neúmyslné vybočení z jízdní dráhy. Jde sice o obecné konstatování, ale je jasné, že zahrnuje také vysoké procento nepozorných řidičů, kteří se místo řízení věnují spolujezdkyni, ladění rádia nebo zadávání adresy do navigace, a pak bourají s provozem v protisměru. O nápravu by se měly postarat nové systémy varování před opuštěním jízdního pruhu, které se v ADAC rozhodli otestovat. Ke srovnání vybrali čtyři rozdílné typy, upozorňující řidiče opticky, akusticky nebo vibracemi. Který z nich byl nejlepší? No, odpověď není tak jednoznačná a jak se zjistilo, pořád je co zlepšovat.

Mezi testovanými vozy byl Citroën C4 Picasso, který má infračervené senzory umístěné na spodní straně předního nárazníku a od 80 km/h upozorňuje řidiče vibracemi pravé nebo levé strany sedáku (AFIL je součást paketu Parkování Plus za 20 000 Kč). Zbývající tři auta využívají informace získané videokamerami. Vlajková loď Lexusu je má dokonce dvě. Její Lane Keeping Assist (součást balíku Advanced Pre-Collision Systém za 180 000 Kč) sleduje od 45 km/h podélné značení na silnici a umí nejen prostřednictvím displeje a akustického signálu připomenout neúmyslné vybočení (bez použití směrovky), ale dokonce si automaticky koriguje směr jemným natočením volantu. Třetím do party bylo BMW řady 5, vybavené videokamerou v místě ukotvení vnitřního zpětného zrcátka (příplatek 14 820 Kč). Na nepozornou jízdu mimo vyznačené pruhy reaguje od 70 km/h vibracemi volantu. Volkswagen Golf dostal zařízení Albrecht FAS 100 (600 eur včetně montáže – 16 800 Kč), které si můžete dodatečně namontovat i na svůj automobil – jde o kameru a zařízení o velikosti radarového detektoru. Varování přichází od 70 km/h akusticky a opticky pomocí pásu červených diod.

Při testování se zjistilo, že systémy jsou v zásadě spolehlivé, ale každé z nich má nějaké mouchy a při své činnosti potřebují správné podmínky. Kupříkladu auta vybavená videokamerou mají problém při silném slunečním svitu v protisměru, kdy dochází k ozáření čočky. Také špatné počasí, když prší nebo se na silnici snese mlha, dokáže celkem spolehlivě zmást elektroniku. Naopak infračervené senzory Citroënu jsou vůči podobným klimatickým podmínkám imunní. Nejsou však bez chyb. Protože jsou umístěné v nárazníku, registrují situaci těsně před vozidlem, což může být v některých případech pozdě. Podle ADAC je jednou z dalších nevýhod dodatečně montovaného přístroje i fakt, že vám po interiéru vedou kabely. Přiznávají ovšem, že někomu to vadit nemusí. Hodnotila se také snadnost ovládání, schopnost orientovat se na staveništi, kde se původní značení často překrývá s dočasně vytvořenými pruhy, rychlost reakce nebo počet chybových hlášení.

Nejefektivnější se Němcům zdál systém montovaný v BMW (ze stupnice 1 až 5 dostal dvojku). Podle jejich názoru se jedná o nejméně rušivý způsob varování a nejlépe dokáže rozpoznávat podélné značení. A navíc je nejlevnější! Tři zbývající systémy dostaly shodně trojku, je však zajímavé, že dodatečně montovaný systém Albrecht FAS 100 mohl předstihnout Lexus i Citroën, kdyby měl lepší signalizaci (chybí vibrace). Hned za BMW měl totiž nejlepší schopnost rozpoznávat podélné značení. Na závěr srovnání ADAC připomíná, že zařízení varující před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu momentálně překonávají dětské nemoci, mohou však významně eliminovat chyby, které vznikají v prostoru mezi volantem a sedadlem. Druhá generace těchto systémů by už měla zvládnout jakékoliv klimatické podmínky, dokonce si poradí i se silnicí bez podélných pruhů.