Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC: Tempo 30 snižuje bezpečnost a kazí ovzduší

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 19. 11. 2012 • 07:11
42
V Německu se stále živě diskutuje o snížení povolené rychlosti ve městech z 50 na 30 km/h.

13. listopadu 2012 proběhla v Berlíně konference nazvaná „Tempo 30 – příležitosti, překážky, zkušenosti“, kterou pořádal Spolkový úřad pro životní prostředí. Německá federální vláda uvažuje o tom, že ve městech a obcích sníží povolenou rychlost z 50 na 30 km/h. Zástupci autoklubu ADAC však tato flexibilní pravidla striktně odmítají.

Třicetikilometrová rychlost je totiž spíše nebezpečná než naopak. Na hlavních tazích procházejících městy se podle německého autoklubu budou tvořit kolony. No a hustší provoz pochopitelně zvýší riziko pro další a mnohem zranitelnější účastníky silničního provozu, konkrétně chodce a cyklisty. A nezapomeňme ani na řidiče jednostopých vozidel. Zavedení tohoto limitu nepříznivě pocítí i rozpočty měst i vesnic. Pro obecní pokladny to znamená pravděpodobnou instalaci zpomalovacích retardérů – a rozhodně jich nebude málo.

Podle výsledků testování zmíněného autoklubu se hladina hluku při rychlosti 30 km/h ve městech radikálně nesníží a spotřeba automobilů naopak ještě vzroste, což znamená vyšší emise znečišťujících látek. Ne každý se však pohybuje vlastním autem, mnozí využívají také pozemní veřejnou dopravu. Její průměrná rychlost sice v metropolích dosahuje stěží 25 km/h, ale to není samozřejmě žádný argument. ADAC dokázal, že dopravcům po omezení na 30 km/h vzrostou jak náklady na zaměstnance, tak i provoz autobusů.

ADAC prosazuje ponechat v platnosti místní úpravy, které jsou vždy závislé na logice, například na hlavních silnicích a v hustě obydlených místech. Rychlost tedy nelze snížit všude, což je logické. V České republice pro taková omezení existuje dopravní značka IP 26a – Obytná zóna, která povoluje dokonce jen 20 km/h. V městské části Karlín v Praze 8 se od léta v praxi uplatňuje vize německých sousedů, na celém území obytné čtvrti plošně platí limit 30 km/h.

adac adac

Témata
22. 11. 2012 07:20
Re: Kraviny po Germánsku
Díváme sa na věc téměř stejně, oblaka černého sladkokyslého dieslového dýmu jsou k vzteku, ale u prostředků mhd to docela beru. Jinak je opravdu velký rozdíl šlapat nahoru ucpaným Úvozem za hybridním Priusem nebo za přetíženým starým Transitem :-) autem ale do města kvůli špatnému luftu jezdit nezačnu, to je přesně to, co by člověk, kterému záleží na tom, co dýchá, neměl udělat :-)
22. 11. 2012 01:09
Re: ADAC PODPORUJE T30! Četl někdo ten článek?
Přesně tak. Úplně se zapomíná na mozek. Potom chytráci v dešti vyletí z ostré zatáčky a ještě se diví, jak se to mohlo stát, ldyž je tam povolených 90 km/h a oni rychlost nepřekročili. Líp to asi řeší v USA - na silnicích je napsané SLOW tam kde je nějaké potenciálně nebezpečné místo a doporučuje se zpomalit. Nezpomalíš a něco provedeš - následky si neseš sám.
Btw. prostorová náročnost auta v koloně jedoucí 30 km/h o tolik neklesá oproti 50 km/h. Zastánci 30 km/h si myslí, že auta budou blíž a pořád to bude bezpečné. Jenže při tak nízké rychlosti a malé vzdálenosti už rozdíl vzdálenosti nebude tak dobře podvědomě vnímatelný, protože se vzdálenost skoro nebude měnit ani když auto před námi zpomalí. Ťukanců teda bude o dost víc.
22. 11. 2012 00:58
Re: Kraviny po Germánsku
Taky jsem jezdil po Brně na kole, ale je to strašně nezdravá zábava, které jsem raději nechal. Po každodenním ježdění moje plíce začaly vypadat jako plíce zasloužilýho kuřáka. Když jedu na kole, vydýchám tak 10x víc svinstva než v autě. A jak víme, pevné částice z dieselů jsou prokazatelně rakovinotvorné...
Nejhorší byly oblaka dýmu z autobusů MHD - při rozjezdech. Ok, jde zadržet dech, než se největší oblak rozptýlí, ale ne na dlouho. Ideální do města asi bude 4takt moped se šlapátky nebo kolo s pomocným motorem do slušnýho počasí (můžou na cyklostezky) a do hnusnýho počasí malé benzínové auto. A až přestanou po městě jezdit diesely, tak i klasické kolo.
21. 11. 2012 11:33
Re: Kraviny po Germánsku
Ještě poopravím svůj předešlý příspěvek. Napsal jsem, že auta při 30 nemusí brzdit do zatáček (což zní opravdu blbě, příště to po napsání radši přečtu >:D ), myslel jsem tím, že nemusí brzdit při pravém odbočování. Při simulované třicítce jela nekonečná kolona vozidel pořád plynule aji když každé druhé auto odbočilo doprava, při padesátce se po přibrždění a pravém odbočení kolona zcela zastavila, pak rozjela, po dalším odbočení zase zastavila...

Já na kole jezdím do města pořád, sic je to jenom Brno a má to spoustu výhod (mimo inhalování sazí :-) ), stojící kolonu klíďo předjedu, na semafor se postavím úplně dopředu, jedu zkratkami, necestami a nemyslím si, že bych přišel výrazně později, než kdybych jel autem :-) a kolikkrát to je jediný pohyb, co za ten den mám :-|
21. 11. 2012 10:45
Re: Kraviny po Germánsku
Souhlasím s plynulostí. To je základ. Ale tu ti pevný limit nezajistí. Jsme v 21. století, takže bych čekal, že řešení budou hledat v inteligentních systémech řízení provozu, proměnlivých značkách atp. Pokud se jede plynule a rychleji to nemá smysl (stejně bys rychleji nedorazil, jen bys to někde prostál), tak proti tomu nic nemám. I tak, 30 je pro mne málo. Nakonec, roky mluvím o tom, že si pořídím něco městského, tak by mne to k tomu nakonec snad i dohnalo.

Takhle to řeknu. Kdyby jezdily jen elektromobily (kvůli lokálním emisím, nikoho nebaví dýchat saze), tak se vykašlu na auto a budu jezdit jen na kole. Jezdím na kole rád, jen ve městech jako Praha se kolu vyhýbám, protože cyklistům moc nepřeje. A teď jsem dorazil do bodu, kdy nevím, jestli 30 ano, nebo ne. :-) Motorista říká ne, cyklista křičí ano. >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud