Praha zpomaluje: Plošné třicítky a další omezení rychlosti na výpadovkách
Jízda Prahou bude opět o něco pomalejší, chystají se plošné zóny s rychlostí 30 km/h, snížena je i rychlost na ulici Strakonická.
Řidiči projíždějící Prahou opět musejí výrazně přibrzdit. Na Strakonické, velmi frekventovaném tahu směrem od centra na silnici R4, je už několik týdnů omezena rychlost z původních 80 na 50 kilometrů v hodině. Oba dva směry taktéž „střeží“ úsekový radar.
Argumentem radnice jsou dle občanského sdružení OSBID (Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu) hlukové limity, které zde mají být překračovány. Omezení rychlosti by prý mělo snížit hladinu hluku o 3 dB, podkladovou studii však úředníci podle všeho nemají, disponují pouze pět let starou hlukovou mapou a zkušenostmi s dřívějším zavedením stejného opatření z úplně odlišné lokality, Třídě 5. Května.
Pikantní je, že v rovnoběžné Radotínské ulici je místy umožněna jízda rychlostí 70 km/h, tedy řidiči jedoucí po čtyřproudové výpadovce jsou nuceni jet pomaleji, než jejich kolegové na silnici nižšího významu o několik desítek metrů vedle. Jiná opatření jako protihlukové stěny, protihluková skla pro zhruba 800 postižených obyvatel či moderní tišší povrch vozovky radnice nevyužila.
Další omezení se týkají Karlína a Prahy 6. Obě tyto městské části počítají s plošným snížením maximální povolené rychlosti na 30 km/h. Zatímco Praha 6 zatím ještě o termínu nerozhodla, v případě Karlína by se tak mělo stát od poloviny srpna.
Na území Prahy půjde o přelomové opatření, doposud jsou zóny s rychlostí omezenou na 30 kilometrů v hodině výrazně menší. Výjimkami budou dle místostarosty Prahy 8 Michala Švarce frekventované ulice jako Rohanské nábřeží, Pobřežní, Prvního pluku či Sokolovská.
Co si od opatření radnice Prahy 8 slibuje? Má jít zejména o celkové zklidnění oblasti a vyšší bezpečnost rezidentů, obývajících tuto čistě obytnou oblast. Snížení rychlosti zároveň umožní bezpečnější pohyb cyklistů, kteří budou moci vjíždět do jednosměrných ulic oběma směry. Radnice se opírá o znaleckou studii vypracovanou architektem Tomášem Cachem.
Místostarosta Švarc v odpovědi na náš dotaz, zda se nebojí zvýšené emisní zátěže (například v souvislosti s nutností zařadit nižší převodový stupeň), napsal: „ Nikoliv, při 30 km/h je jízda plynulejší, lépe odpovídá povaze území (přednosti zprava, časté přechody pro chodce, kruhové objezdy, apod.) Při jízdě rychlejší je četnější akcelerace. Snížení rychl. stupně je diskutabilní, čtvrtý rychlostní stupeň mě učili v autoškole zařazovat až při 60 km/h.“