Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha zpomaluje: Plošné třicítky a další omezení rychlosti na výpadovkách

Aleš Jungmann
Diskuze (85)

Jízda Prahou bude opět o něco pomalejší, chystají se plošné zóny s rychlostí 30 km/h, snížena je i rychlost na ulici Strakonická.

Řidiči projíždějící Prahou opět musejí výrazně přibrzdit. Na Strakonické, velmi frekventovaném tahu směrem od centra na silnici R4, je už několik týdnů omezena rychlost z původních 80 na 50 kilometrů v hodině. Oba dva směry taktéž „střeží“ úsekový radar.

Argumentem radnice jsou dle občanského sdružení OSBID (Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu) hlukové limity, které zde mají být překračovány. Omezení rychlosti by prý mělo snížit hladinu hluku o 3 dB, podkladovou studii však úředníci podle všeho nemají, disponují pouze pět let starou hlukovou mapou a zkušenostmi s dřívějším zavedením stejného opatření z úplně odlišné lokality, Třídě 5. Května.

Pikantní je, že v rovnoběžné Radotínské ulici je místy umožněna jízda rychlostí 70 km/h, tedy řidiči jedoucí po čtyřproudové výpadovce jsou nuceni jet pomaleji, než jejich kolegové na silnici nižšího významu o několik desítek metrů vedle. Jiná opatření jako protihlukové stěny, protihluková skla pro zhruba 800 postižených obyvatel či moderní tišší povrch vozovky radnice nevyužila.

Další omezení se týkají Karlína a Prahy 6. Obě tyto městské části počítají s plošným snížením maximální povolené rychlosti na 30 km/h. Zatímco Praha 6 zatím ještě o termínu nerozhodla, v případě Karlína by se tak mělo stát od poloviny srpna.

Na území Prahy půjde o přelomové opatření, doposud jsou zóny s rychlostí omezenou na 30 kilometrů v hodině výrazně menší. Výjimkami budou dle místostarosty Prahy 8 Michala Švarce frekventované ulice jako Rohanské nábřeží, Pobřežní, Prvního pluku či Sokolovská.

Co si od opatření radnice Prahy 8 slibuje? Má jít zejména o celkové zklidnění oblasti a vyšší bezpečnost rezidentů, obývajících tuto čistě obytnou oblast. Snížení rychlosti zároveň umožní bezpečnější pohyb cyklistů, kteří budou moci vjíždět do jednosměrných ulic oběma směry. Radnice se opírá o znaleckou studii vypracovanou architektem Tomášem Cachem.

Místostarosta Švarc v odpovědi na náš dotaz, zda se nebojí zvýšené emisní zátěže (například v souvislosti s nutností zařadit nižší převodový stupeň), napsal: „ Nikoliv, při 30 km/h je jízda plynulejší, lépe odpovídá povaze území (přednosti zprava, časté přechody pro chodce, kruhové objezdy, apod.) Při jízdě rychlejší je četnější akcelerace. Snížení rychl. stupně je diskutabilní, čtvrtý rychlostní stupeň mě učili v autoškole zařazovat až při 60 km/h.“

Aleš Jungmann
Diskuze (85)
5. 8. 2012 20:01
Re: Protoze povazuji ...
Nedá mi to... než si tu stranu založíš, dej si její název zkontrolovat. Ušetříš si z ostudy kabát. ;-)
5. 8. 2012 19:58
Re: Protoze povazuji ...
Protest jako každý jiný. Postávání na ulici a skandování hesel tě také stojí čas, a tedy peníze. Nebudu se vyjadřovat k používání zvukové výstrahy.
5. 8. 2012 19:29
Re: Místostarosta Švarc
Co se týče valivého hluku, na to jsou asfalty a protihlukové stěny. Z emisního hlediska mi přijde 50 jako solidní rychlost. Třicítka je pro mne třeba "dvojková". Tuhle rychlost nedodržím ani na kole. 50 občas na kole porušuji. A jak bylo řečeno, na emise má největší vliv plynulost provozu.
5. 8. 2012 19:22
Re: Volte změnu
To je boj s větrnými mlýny. V programech to kolikrát není, zodpovědní úředníčci přežijí snad i změnu režimu, neexistuje žádná odpovědnost za naplnění programu atd. Ty jim dáš moc a nemáš žádný nástroj, jak se domáhat naplnění slibů. Sice můžeš příště dát hlas někomu jinému, ale pořád ti nic nezaručí, že to bude lepší.

Fakt je, že Praha nemá potřebnou infrastrukturu. A nějaké květináče nebo snížení rychlosti (nemluvě o reálném dopadu) na tom nic nezmění.
5. 8. 2012 19:04
Re: Zcela zbytečné...
Nestačí jen ta maska? Nechce se mi to hledat, ale mám takový pocit, že na fotce z radaru musí být rozpoznatelný obličej a poznávací značka, aby ji mohli použít. Pokud nejsou, je jim k ničemu.