Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Akcie VW klesly, žaloba v USA může firmu přijít na 90 miliard USD

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
Akcie německé automobilky Volkswagen dnes klesly až o šest procent na šestitýdenní minimum.

Americká vláda podala v pondělí na společnost civilní žalobu, která by ji teoreticky mohla přijít až na 90 miliard dolarů (zhruba 2,3 bilionu Kč), tedy pětinásobek původně odhadované částky. Skutečný postih však bude podle minulých zkušeností jen zlomkem této sumy, napsala agentura Reuters.

Federální ministerstvo spravedlnosti podalo na firmu žalobu o čtyřech bodech kvůli tomu, že instalovala do téměř 600.000 svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. "Oznámení je připomínkou toho, že VW má stále nevyřešený problém s emisemi," uvedli analytici banky Goldman Sachs a zachovali vůči akciím firmy doporučení "prodávat".

Kurz akcií firmy je nyní asi 20 procent pod úrovní z poloviny září, kdy skandál s emisemi vypukl. Díky prosincovému oživení je ale zhruba 30 procent nad svým minimem z počátku října.

Reuters dospěl k výpočtu maximální sankce tím, že nejvyšší možnou pokutu 37.500 dolarů za jeden vadný vůz vynásobil čtyřmi body žaloby a pak celkovým počtem vozů, u nichž se zjistily manipulace. Původní odhad 18 miliard dolarů počítal pouze s jedním bodem žaloby a s menším počtem vozů. Volkswagen v září přiznal, že v USA je nelegálním zařízením vybaveno 482.000 vozů s dvoulitrovými motory, později se ukázalo, že problém se týká dalších 85.000 aut s třílitrovými motory.

Podle analytiků ale bude skutečná pokuta mnohem nižší. Americké úřady například japonskou Toyotu zažalovaly za znečištění ovzduší počátkem století až o 58 miliard dolarů, obě strany se ale nakonec dohodly na urovnání, které firmu stálo pouhých 34 milionů dolarů. Mnohem hlubší dopad by na Volkswagen mohlo mít omezení přístupu jeho vozů na rozsáhlý americký trh, uvádějí analytici.

Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře, protože u civilního soudu vláda nemusí dokazovat, že Volkswagen klamal záměrně. Podle analytiků automobilka proti civilní žalobě nemá moc šancí.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
6. 1. 2016 22:42
Re: Pořadí článků na hlavní straně
Nikde jsem nepsal, že mi to nevadí. Spíš se zkuste se zeptat v okolí lidí, které berou auta jako spotřebák a nijak zvlášť se o ně nezajímají. Vetšina ani neví, že nějaká aféra je, natož aby je to ovlivnilo při výběru auta. To samé podle mě platí u různé poruchovusti aut. Myslím, že to kupce moc neovlivní například rozvody u BMW 2,0D motor N47D20. Možná to byl větší průser než TSI a neřekl bych že by se to projevilo na prodejích.
Avatar - Sumi2000
6. 1. 2016 19:15
Re: Number of the day - 90
Evropská automobilka by měla zaplatit pokutu v řádech milionů dolarů.
Za co miliardy?
Cpát nenažraným amíkům , kteří sami vyrábějí bídná auta peníze do chřtánu?
Za podvod se platí , ale rozumě , nikoho VW přímo nepoškodil.
Auta jezdí a proti těm americkým dost dobře.
Pokud by se v USA přestatlo prodávat Audi a Porsche , někteří američtí zákazníci by asi nadšení nebyli.
6. 1. 2016 16:39
Re: Number of the day - 90
Vidím to na B. Je to logická volba. Pokud to bude mimosoudně, tak to budou stále ještě solidní prachy v kratkém časovém intervalu. Soud se může vléct dosti dlouho.
6. 1. 2016 10:09
Re: Pořadí článků na hlavní straně
Bohužel to tak jak píšeš ty není.
Zjednodušeně:
1) USA - Podnímky pro plnění emisních limitů jsou přesně dané, auta musí reálně emisní limity plnit jak při zkouškách, tak v provozu. To, že reálný provoz je trochu odlišný od testovacího je zřejmé, nicméně v USA se jezdí trochu jinak a ty rozdíly by nebyly až tak zásadní. Mimoto, ostatní automobilky z těchto důvodů prostě do USA diesely netahají (byť mají třeba i lepší motory), jenom VW aby získal konkurenční výhodu, přišel s tímto oblbovákem. VW na nic neupozornil, VW nic nevyšlo, VW byl odhalen a bude po zásluze přísně potrestán. Pokuta nebude malá, slovo zlomek je zavádějící (zlomek je i 1/2 a to by i tak byla darda, min. výši pokuty bych očekával v 1/5 stanovené pokuty)

2) Evropa - ta je připokakaná, platí dtto, podvádět se nemá, to že jsou větší rozdíly mezi blbě nastaveným měřícím cyklem a realitou je fakt, nicméně VW měl možnost tohle řešit již dříve. Neřešil, považovla to za vyřešené tím, že udělají podvod a opět jen získají konkurenční výhodu.

Nejsou to tedy žádní Jánošíci, ale jsou to jen prachsprostí podvodníci, jejichž auta mohou se znalostí těchto okolností kupovat jen povahově podobně založení lidé. Každý může chybovat, ale v tomto případě se jednalo o záměrnou lež a podvod.
6. 1. 2016 10:04
Re: Pořadí článků na hlavní straně
Tak o tom pochybuju. Oktávka a vlastně celý koncern tu má solidní fanklub. A pak jsou tu ještě ti, co hodnotí prémii a samo, mají doma minimálně WXR STI, ale doopravdy jezdí v olítaném koncernovém vozítku.