Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aktivní řízení Volvo VDS: Světový unikát

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Automobilka Volvo Trucks zavádí v kamionové dopravě bezpečnostní prvky, o kterých se může jen zdát i majitelům neluxusnějších limuzín.

Švédská automobilka uvedla unikátní aktivní podpůrné systémy, které vycházejí z již pár let oceňovaného systému Volvo Dynamic Steering (VDS). Vše směřuje k mimořádné podpoře aktivních bezpečnostních prvků, které zabraňují vzniku nehod, chrání řidiče a dopravcům díky absenci nehod přináší větší efektivitu přepravy a méně starostí.

Jedinečný systém řízení Volvo Dynamic Steering s dvěma složkami posilovače řízení se stal základem pro další dva systémy podpory řízení, které pomáhají předcházet nehodám. Volvo Dynamic Steering s podporou stability je světový unikát v oblasti nákladních i osobních vozidel, Volvo Dynamic Steering s aktivní podporou hlídání jízdního pruhu mají jen luxusní osobní automobily a v nákladní dopravě tvoří novinku.

Dává kontra sám

Když čidla bočního pohybu umístěná v rámu vozidla zaznamenají sebemenší náznak smyku, systém se aktivuje a poskytne podporu řízení lehkým natočením volantu do opačného směru, a tím vozidlo stabilizuje.

„Představte si, že jedete po mokré, kluzké vozovce a najednou si všimnete, že vám začíná ujíždět do smyku zadní náprava. Než se dostanete do většího smyku, pohnete mírně volantem do opačného směru, dokud nebezpečí nepomine. Přesně takto funguje Volvo Dynamic Steering s podporou stability. Hlavní rozdíl je v tom, že tento systém dokáže rozpoznat nebezpečí a pomoci se stabilizací vozidla dříve, než si vůbec všimnete, že se něco začíná dít,“ vysvětluje Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti produktů společnosti Volvo Trucks.

Aktivní udržení v pruhu

Na legislativní požadavek systému hlídání jízdního pruhu LDWS navazuje další bezpečnostní novinka Volvo Trucks. Tvoří ji Dynamické řízení Volvo s podporou hlídání jízdního pruhu. Pomáhá řidiči při ustálené jízdě mezi jízdními pruhy, tedy hodí se zejména do dálkové dálniční dopravy. Když systém rozpozná, že se vozidlo blíží k jedné z čar ohraničujících jízdní pruh, automaticky jemným natočením volantu vrátí nákladní vůz Volvo do střední části jízdního pruhu. Zároveň jemnou vibrací volantu upozorní řidiče na hrozící nebezpečí. Tato funkce se aktivuje při rychlosti nad 55 km/h. Systém sleduje pozici vozidla pomocí kamer.

„Systém Volvo Dynamic Steering znamenal revoluci v řízení vozidel. Větší směrová stabilita, snazší ovladatelnost a vyšší komfort, to všechno přispělo ke snížení počtu nehod a také pomohlo eliminovat úrazy řidičů způsobené přílišným zatížením. Na tento úspěch teď chceme navázat představením nových funkcí, které ještě víc zvyšují bezpečnost dopravy. Naší vizí je, aby se nákladní vozidla Volvo dokázala vyhnout jakýmkoli nehodám. A tyto funkce k tomu přispějí. Byly vyvinuty, aby pomáhaly řidičům vyhnout se nejběžnějším scénářům vedoucím k dopravním nehodám, které jsme identifikovali v našem výzkumném programu.“ říká Carl Johan Almqvist, ředitel oddělení provozu a bezpečnosti Volvo Trucks.

Řidič si volí intenzitu

Třetí nástavbou na dynamické řízení Volvo VDS je individuální nastavení intenzity posilovače řízení (odporu volantu během zatáčení). Řidiči si tak budou moci dle svého zvyku upravovat „tuhost“ volantu.

„Každý řidič má jinou představu, jak velký nebo malý odpor by měl systém řízení klást. Odteď si bude moct každý řidič nastavit odpor volantu přesně podle svých představ, aby se mu řídilo pohodlně a příjemně. Je to velmi praktická funkce, už jen proto, že v některých vozidlech se řidiči střídají,“ říká Carl Johan Almqvist.

Co je VDS

Volvo Dynamic Steering bylo vyvinuto tak, aby dokázalo automaticky kompenzovat nerovnosti povrchu vozovky a eliminovat vibrace a rázy do volantu. V nízkých rychlostech snižuje odpor volantu přibližně o 75 procent. To výrazně usnadňuje couvání a manévrování na stísněném prostoru. Volant se automaticky rovná do přímého směru, jakmile řidič povolí sevření. Ve vyšších rychlostech vozidlo spolehlivě udržuje směr jízdy i navzdory špatnému stavu vozovky nebo silnému bočnímu větru. Tato technologie je založená na hydraulickém posilovači podporovaném

elektronicky regulovaným elektromotorem, který průběžně a podle potřeby koriguje a posiluje řízení.

Ladislav Černý
Diskuze (0)