Alfa Romeo: Dnes uplyne 99 let od založení italské automobilky
Počátky Alfa Romeo ve skutečnosti sahají ještě dál – v roce 1906 byla v Portellu, tehdejším předměstí Milána, založena Società Anonima Italiana Darracq (SAID). Tato firma vznikla jako společný podnik francouzské automobilky Darracq a italských investorů, v čele s milánským aristokratem Ugo Stella. Automobilům Darracq, které stály také u zrodu Opelu, se ale v Itálii příliš nedařilo, v červnu 1910 tak na základech SAID vznikla nová společnost.
Prvním typem, který neměl s Darracqy nic společného, byla A.L.F.A. 24 HP z roku 1910, kterou zkonstruoval Giuseppe Merosi. Ten byl podepsán také pod dalšími předválečnými modely této značky pro Alfu pracoval do roku 1924.
V srpnu 1915 získal kontrolu nad společností neapolský podnikatel Nicola Romeo. V podmínkách první světové války se Romeo rozhodl změnit předmět podnikání a Alfa začala vyrábět munici, letecké stroje a další výrobky potřebné pro armádu. Válečné zisky pak Romeo investoval do nákupu továren na lokomotivy a železniční vagóny. K výrobě aut se Alfa vrátila v roce 1919 a o rok později byl název automobilky změněn na Alfa Romeo.
V období mezi světovými válkami byla s Alfou Romeo spojena řada slavných jmen té doby – od Fiatu v roce 1923 přišel konstruktér Vitorrio Jano, šéfem závodního týmu a továrním závodníkem byl Enzo Ferrari a s Alfami pravidelně závodil například Tazio Nuvolari. Ke slávě značky přispělo také 11 vítězství Mille Miglia (z toho v letech 1932-1938 sedm v řadě), šest vítězství v řadě v závodu Targa Florio (1930-1935) a čtyři vítězství v řadě v Le Mans (1931-1934).
Po druhé světové válce se představila řada modelů považovaných dnes za klasiku automobilového designu, například Giulietta, Giulia, Spider nebo Montreal. U příležitosti 75. výročí založení automobilky v roce 1985 měl premiéru typ 75. Dnes nabídka Alfy Romeo zahrnuje šest modelových řad – MiTo, 147, 159 a sportovní GT, dvojici Brera/Spider a 8C Competizione.