Alfa Romeo Giulia se začíná sériově vyrábět. Konečně!
Vývoj projektu 952 je definitivně minulostí. Nástupce typu 159 nám Alfa Romeo slibovala několik let, první vizualizace se objevily v tisku již na přelomu této dekády. Loni v červnu automobilka nejprve odhalila nejostřejší verzi a prakticky okamžitě bylo jasné, že jde o prototyp a vývoj ještě zdaleka není u konce. Vyvolala značný zájem, ale prvotřídní senzací jako kupříkladu 156 a 147 se nestala. Neustálé odklady způsobily své.
Ano, je moc hezké, že se značka vrátila ke klasické koncepci s podélně uloženými motory a pohonem zadních kol. Design firemního Centro Stile vedeného Marcem Tenconem je ale přinejmenším kontroverzní. Prostě příliš připomíná současná BMW a italské auto nemá vypadat jako německé, dávno zapomenutá Alfa 6 budiž výjimkou. Potěší kompaktní rozměry, Giulia měří jen 4,64 m, už ji přerostly i některé vozy o kategorii menší. Jenže rozvor 2,82 m platformy Giorgio ji řadí do toho správného segmentu.
Zatím se počítá s řadovými čtyřválci: benzinovým turbomotorem 2,0 l/147 kW a dvojicí naftových Multijetů II 2,14 l se 110 a 132 kW. Výkonnější zážehový dvoulitr s 206 kW je určen zatím pouze pro americký trh, na starém kontinentu se objeví až koncem letošního roku. S ním přijde i alternativní nabídka šestistupňové přímo řazené převodovky k benzinovým motorům, zpočátku se prodávají pouze s osmistupňovým automatem. Ve stejnou dobu zamíří na trh i nejostřejší turbodiesel se 154 kW. Špičkou nabídky je Quadrifoglio s twinturbem V6 2,9 l od Ferrari a výkonem 375 kW.
23. února byla spuštěna produkce ověřovací série v počtu zhruba 30 kusů denně. Skutečná výroba v Cassinu u Říma začala místo původně plánovaného 14. března až 19. dubna, takže se opět výrobci s křížem a hadem nepodařilo dodržet původně plánovaný termín. Pokolikáté už? První exemplář v tmavě šedé barvě Stromboli s naftovým motorem a xenonovými světly putoval k místnímu klientovi. V Itálii už se dá objednat. Bude znamenat komerční úspěch? Osobně si myslím, že je to pouze zbožné přání. Karty na evropském trhu ve střední třídě jsou dávno rozdány a Alfa se vrací po pěti letech...
Spuštěním produkce se ani oficiálně nepochlubila, přitom mohla této situace marketingově využít. Další totální kopanec ze strany vedení Fiatu. Pokud chtějí Sergio Marchionne a jeho podřízení firmu skutečně zachránit, dělají bohužel naprosto přesný opak. Zatímco k definitivnímu zániku odsouzená Lancia prodala za první kvartál letošního roku na evropském trhu (v zemích EU a EFTA) dle ACEA 19,9 tisíce nových aut, Alfa Romeo jen necelých 16 tisíc. Skalní alfisté prominou, ale tady je pořád dost věcí špatně. Ještě že už zase alespoň funguje tovární muzeum. Když vše dopadne nejhůř, bude alespoň na co vzpomínat...