Alfa Romeo Milano přežila jen pár dní. Jaké hrátky se jmény byly v minulosti?
Přejmenování nového malého crossoveru od Alfy není jedinou takovouto událostí z posledních let. Také nový Fiat Panda se měl jmenovat jinak. A víte, jak se Hyundai Kona jmenuje v Portugalsku?
Kauza s Alfou Romeo Milano je tak absurdní, že by to nevymysleli snad ani borci z Monty Python. Italská automobilka svůj nejmenší model, který stojí na základech francouzského sourozence v podobě Peugeotu 2008, oficiálně představila teprve minulou středu. Okolo vozu se ovšem takřka ihned strhla nevídaná pře, která neměla nic dočinění s jeho kvalitami.
Problémem se totiž stal samotný název, který odkazuje na italskou metropoli módy. Malá alfa totiž nebude vznikat na Apeninském poloostrově, nýbrž v Polsku. A právě tahle kombinace prý porušovala italské zákony. Alfa Romeo tenhle absurdní spor vyřešila jednoduše: název Milano škrtla a crossover jen několik dní po světové premiéře přejmenovala na Junior, který ale postrádá eleganci původního označení.
V poslední době se jedná o nejkřiklavější změnu jména, která ale v automobilovém průmyslu není ojedinělá. Například druhá generace Fiatu Panda se původně měla jmenovat Gingo. Všechny prospekty a propagační materiály už byly prakticky v tiskárně, když se ozval Renault, kterému plánované označení připomínalo Twingo. V Itálii proto sáhli k osvědčenému jménu a povedlo se. Z novodobého Fiatu Panda se stal trhák.
Jiný kraj, jiný mrav
Změny názvů probíhají také kvůli potenciálně nevhodnému významu v určitém jazyce či na určitém trhu. Třeba Mitsubishi Pajero je ve Španělsku známo jako Montero, jelikož pajero označuje člověka, který se rád sebeuspokojuje. V Portugalsku zase nenarazíte na Hyundai Kona. Pojmenování vychází ze stejnojmenného havajského okrsku, v evropské portugalštině ovšem připomíná slovo cona, což je slangové označení ženských genitálií. Korejci proto vůz na tamním trhu přejmenovali na Hyundai Kauai, podle čtvrtého z osmi hlavních Havajských ostrovů (v domorodém jazyce Havajců navíc tohle slovo představuje dámu). V Číně zase konu potkáte jako Hyundai Encino.
Indická Tata Tiago se zase nejprve jmenovala Zica. Zahájení prodeje tohoto malého městského vozu ovšem kolidovalo s masivním rozšířením viru Zika v letech 2015 a 2016, který přenášejí komáři. Podobný osud by velmi pravděpodobně potkal i Toyotu Corona, pokud by se nepřestala vyrábět začátkem tohoto tisíciletí. Název totiž připomíná koronaviry, s kterými jsme si v uplynulých čtyřech letech užili své.
V jiných případech automobilka použila název bez zjevných důvodů. Mistrem v tomhle oboru je Volkswagen, který na americkém trhu zprvu nenabízel passat, nýbrž model Dasher. Název Golf zase vyměnil za Rabbit (králík), Jetta pak označuje evropské Vento.
Z marketingového hlediska dost nepochopitelný krok předvedla Toyota, když svou veleúspěšnou řadu Corolla v Evropě v letech 2006 až 2018 na dvě generace přejmenovala na Auris, který se u zákazníků příliš nechytl. Také proto se současné provedení vrátilo k starým pořádkům.
Těch případů za posledních více než 120 let automobilismu bylo samozřejmě více. Máte nějaký oblíbený? Tak nám ho napište do diskuze pod článkem.