Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Američané plánují postavit čtvrť bez aut, přesto ji nechybí několik parkovišť

Ondřej Mára Ondřej Mára 23. 11. 2019 • 02:05
2
9

V arizonském městě Tempe by měla v blízké budoucnosti vyrůst první čtvrť, která nepočítá s osobním vlastnictvím automobilu.

Arizonské město Tempe kráčí vstříc autonomní budoucnosti, ve které je osobní vlastnictví automobilů dávným přežitkem. V současné době zde totiž Waymo, sesterský podnik Google, zkouší své plně autonomní vozy a v brzké budoucnosti by zde měla vyrůst i první americká „car-free“ čtvrť, za jejímž projektem stojí developer Culdesac.

Developerská společnost přitom plánuje postavit čtvrť pro zhruba 1.000 obyvatel, kteří však nebudou mít osobní automobily ani parkovací místa. Culdesac se tak stane vůbec prvním developerem, který plánuje postavit čtvrť pro „post-automobilovou“ budoucnost. Tvůrci projektu totiž věří, že realitní trh nedokáže držet krok s vývojem na poli mobility. Zatímco přeprava již prý závislost na automobilech překonala, nemovitosti zatím nikoliv.

Culdesac tak plánuje se svou čtvrtí Culdesac Tempe změnit zavedená paradigmata. A nápad se zřejmě setkal s jistým úspěchem i v očích investorů, kteří již na projekt v hodnotě 140 milionů dolarů přispěli částkou okolo 10 milionů dolarů, jak oznámil developer během prezentace projektu. Jedná se navíc o vůbec první projekt, kdy se developer domluvil s městem na výstavbě čtvrti s nulovým počtem residenčních parkovacích míst.

I přes silná slova o „post-automobilové“ době však developer stále počítá i s výstavbou několika parkovišť. Ta však budou sloužit pouze pro návštěvníky, sdílené vozy a jako zóny pro nastupování a vystupování do vozů sdílené mobility. Samozřejmostí bude zastávka veřejná dopravy a chybět by neměly ani sdílené elektrické koloběžky, které budou sdílet pruh s cyklisty. Čtvrť by navíc měla vyrůst poblíž nádraží, což opět usnadní přepravu místních za prací i zábavou.

 „Města, ve kterých dnes žijeme, byla navržena pro vrcholnou éru motorismu,“ dodává Ryan Johnson, spoluzakladatel a ředitel Culdesac. Designéři tak dostávají podstatně volnější ruku a nemusí se přizpůsobovat infrastruktuře, která měla často rozhodující roli. V Culdesac Tempe by tak mělo být například až trojnásobně více zelených prostor, mezi kterými nemají chybět společné dvorky a komunitní prostory.

Související články

Témata
Avatar - Jerry.Gunman
25. 11. 2019 11:39
Re: Vieden
Njn, ono se sice tvrdí, že nejrozšířenějším prvkem ve vesmíru je vodík, ale není tomu tak. Nejrozšířenějším prvkem vesmíru je GRETENIUM, v poslední době v rozvinuté euro-americké civilizaci Gretenium Zeleno-Rudé
25. 11. 2019 11:03
Vieden
Netreba chodit daleko, staci sa ist pozriet do Viedne do stvrti Seestadt (stale vo vystavbe, ale 1/3 uz je obyvana. Tuto stvrt planovali zeleni (Stana zelenych) a bytovky (po novom bytove domy ;-)) sa stavali bez podzemnych garazi a postavili iba centralne garaze (pre navstevy). Ludia si nemuseli povinne kupit parkovacie miesta ku bytom a o mestsky byt sa tam da poziadat iba s potvrdenim ze nevlastnite auto.
Priamo vo stvrti je minumu parkovacich miest a vsetky su platene a casovo obmedzene.
Staci sa ist prejst po okoli a vo vsetkych moznych miestach v okoli kde sa da parkovat bezplatne su napchane auta obyvatelov stvrte bez aut...
Tesim sa na to ked pocet obyvatelov stvrte stupne 3x a pocem bezplatnych miest na parkovanie klesne o polovicu.
P.S.: A ako ceresnicka na torte je skutocnost ze do Stvrti priviedli metro, ale nechcu postavit P+R parkovisko aby tu nejazdili ludia z okolia ktori by to metro celkom radi pouzili.
Avatar - Jerry.Gunman
25. 11. 2019 10:00
Nic nového pod sluncem
neboli "nihil novi sub sole", jak říkávali staří Římané.

Meziválečná avantgarda prosazovala (arciže pokrokovou) myšlenku bydlení, kde žena již nebude otrokem domácích prací a bude moci pěstovati svůj vlastní život, na muži nezávislý... A tak se rodily představy a projekty integrovaných megabaráků, kde budou bambiliony bytů v nichž bdue levno a pohodlno žít. Bytů, kde nebude kuchyní ani ponižující neustálé kuchyňské práce ženské, neboť všichni se po své práci budou soudružsky scházet ve společných jídelnách, které buidou součástí těchto domů. Budou tam jídelny a prádelny a veřejné lázně a koncertní sály a dětské školky - a takto pojatý kolektivní dům bude přinášet světlo pokroku do života svých obyvatel.

U nás se zopár takovýchto ohyzdností také postavilo https://cs.wikipedia.org/…v%C3%ADnov%C4%9B - no a jako již tolikrát, I ZDE se vokázalo, že čím pokrokovější, vznešenější a avantgardnější jest myšlénka, tím víc za scheisse-dreck stojí ty následky

Tak schválně, kdy to zjistí i lidi v USA?
Avatar - WinDiesel
24. 11. 2019 10:27
Elektrokibuc - města nebyla navrhována a stavěna ...
… pro automobilizmus. Pokud si vzpomínám, automobily, jak je známe tady s námi jsou poměrně nedlouho, ale dokonce i v USA města existují několik set let.
Tak si nechte ty plky progresivističtí maniaci. Místo osobního vlastnictví budou auta vlastněna firmou, která je bude do těchto čtvrtí posílat, nevidím v tom zase až tak velký rozdíl.
Stejně tam auta jezdit budou a na nádraží bude klopýtat minimum lidí.
Ale všude se budou povalovat elektrokoloběžky.
To bude fakt nádhera. Ale kdo chce tam, pomozme mu tam.
V Izraeli existují komunistické kibucy, úplně oddělené od vnějšího světa, do velké míry zcela soběstačné. Zdá se že je to pro některé lidi příklad k následování, ještě by si mohli sami okopávat řepu :-! :-! :-!
Avatar - lyon667
24. 11. 2019 09:54
Hmm, takže
soudruzi tu budoucnost nejen dohnali, ale i předehnali! A teď jak zajistit, aby se budoucnost vyvíjela podle plánu... 8-s

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku