Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Culdesac Tempe
2 Fotogalerie

Američané plánují postavit čtvrť bez aut, přesto ji nechybí několik parkovišť

V arizonském městě Tempe by měla v blízké budoucnosti vyrůst první čtvrť, která nepočítá s osobním vlastnictvím automobilu.

Arizonské město Tempe kráčí vstříc autonomní budoucnosti, ve které je osobní vlastnictví automobilů dávným přežitkem. V současné době zde totiž Waymo, sesterský podnik Google, zkouší své plně autonomní vozy a v brzké budoucnosti by zde měla vyrůst i první americká „car-free“ čtvrť, za jejímž projektem stojí developer Culdesac.

Developerská společnost přitom plánuje postavit čtvrť pro zhruba 1.000 obyvatel, kteří však nebudou mít osobní automobily ani parkovací místa. Culdesac se tak stane vůbec prvním developerem, který plánuje postavit čtvrť pro „post-automobilovou“ budoucnost. Tvůrci projektu totiž věří, že realitní trh nedokáže držet krok s vývojem na poli mobility. Zatímco přeprava již prý závislost na automobilech překonala, nemovitosti zatím nikoliv.

Culdesac tak plánuje se svou čtvrtí Culdesac Tempe změnit zavedená paradigmata. A nápad se zřejmě setkal s jistým úspěchem i v očích investorů, kteří již na projekt v hodnotě 140 milionů dolarů přispěli částkou okolo 10 milionů dolarů, jak oznámil developer během prezentace projektu. Jedná se navíc o vůbec první projekt, kdy se developer domluvil s městem na výstavbě čtvrti s nulovým počtem residenčních parkovacích míst.

I přes silná slova o „post-automobilové“ době však developer stále počítá i s výstavbou několika parkovišť. Ta však budou sloužit pouze pro návštěvníky, sdílené vozy a jako zóny pro nastupování a vystupování do vozů sdílené mobility. Samozřejmostí bude zastávka veřejná dopravy a chybět by neměly ani sdílené elektrické koloběžky, které budou sdílet pruh s cyklisty. Čtvrť by navíc měla vyrůst poblíž nádraží, což opět usnadní přepravu místních za prací i zábavou.

 „Města, ve kterých dnes žijeme, byla navržena pro vrcholnou éru motorismu,“ dodává Ryan Johnson, spoluzakladatel a ředitel Culdesac. Designéři tak dostávají podstatně volnější ruku a nemusí se přizpůsobovat infrastruktuře, která měla často rozhodující roli. V Culdesac Tempe by tak mělo být například až trojnásobně více zelených prostor, mezi kterými nemají chybět společné dvorky a komunitní prostory.