Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Blíží se revoluce v řízení? Waymo se chce zbavit volantu i pedálů

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Pokud jste dosud považovali volant a pedály za standardní vybavení všech automobilů, pravděpodobně vás požadavky sesterského projektu Google zaskočí.

Společnost Waymo, která je stejně jako Google součástí konglomerátu Alphabet Inc., měla vyzvat agenturu NHTSA k „urychlenému“ odstraněné bariér, které brání provozu autonomních vozidel bez volantu a pedálů, informovala agentura Reuters.

Americký úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) v současnosti požaduje po automobilkách splnění 75 bezpečnostních kritérií, než mohou do provozu vypustit plně autonomní vozidlo. Řada z těchto bezpečnostních požadavků přitom neustále počítá s přítomností řidiče, který bude schopen převzít kontrolu nad vozem pomocí tradičních ovládacích prvků.

Úřad NHTSA pracuje na stanovení vhodných bezpečnostních parametrů pro autonomní vozy již minimálně tři roky, podle řady společností však stále ještě nepřijal vhodná opatření. V reakci na výzvu, ve které NHTSA žádá o názor veřejnosti na „odstranění nezbytných bariér, které by umožnily bezpečné zavedení plně autonomních systémů,“ Waymo uvádí, že by NHTSA mělo začít přezkoumáním bezpečnostních standardů, které počítají s člověkem za volantem.

Až poté by se NHTSA mělo zaměřit na další detaily, jako je například rozmístění sedadel posádky po interiéru plně autonomních vozidel. Právě takové kroky by pak podle Waymo mohly vést k „včasnému nasazení automobilů bez tradičních ovládacích prvků.“

Video se připravuje ...

Waymo však není jedinou společností, které po NHTSA požaduje rychlé zavedení změn ve prospěch plně autonomních vozidel. Společnost General Motors dodává, že „je nezbytné, aby NTHSA pokračovala v tomto kritickém dialogu s naléhavostí, která zajistí, aby nezbytné regulace držely krok s postupujícím vývojem technologií.“

Společnosti jako Lyft nebo Honda pak navrhují, že by agentura měla považovat plně autonomní vozy za zcela novou třídu, což by umožnilo zavedení nových bezpečnostních standardů pro automobily, které ke svému provozu již nebudou potřebovat řidiče.

A i když nátlak na agenturu NHTSA sílí, zavedení změn ve prospěch plně autonomních vozidel bude ještě běh na dlouhou vzdálenost. NHTSA například uvádí, že pravidla pro změny rozmístění pasažérů v osobních vozech nezačne vytvářet před březnem 2020. Další výrazné změny v oblasti bezpečnostních standardů pro plně autonomní vozy pak nejsou očekávány před rokem 2025.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme