Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americká cla dopadnou i na ČR. Ohrozí až 25.000 pracovních míst

ČTK ČTK 15. 6. 2019
24
11
Zobrazit náhledy (24)
Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny

Případná americká cla na automobilový sektor by potenciálně ohrozila až pětinu českého exportu v automobilovém průmyslu a až 25.000 pracovních míst.

Řekl to výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Podle hlavního ekonoma Deloitte Davida Marka by riziko zavedení 25procentního cla na vývoz automobilů a jejich dílů z EU do USA znamenalo pokles tržeb automobilového průmyslu v ČR zhruba o 12 miliard korun ročně.

Zavedením cel na dovoz evropských aut v případě, že se USA nepodaří dosáhnout obchodní dohody s Evropskou unií, v minulosti opakovaně hrozil americký prezident Donald Trump. Loni v květnu uvedl, že uvažuje o uvalení cla až 25 procent. Trump ale poté podle předsedy Evropské komise Jeana-Claudea Junckera slíbil, že zatím nebude dodatečná cla na evropské automobily zavádět.

Prezident Evropské centrální banky (ECB) Mario Draghi a výkonná ředitelka Mezinárodního měnového fondu (MMF) Christine Lagardeová se ve středu shodli, že obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou, ale i hrozící obchodní spor USA s Evropou a dalšími průmyslovými zeměmi, mohou zpomalit ekonomický růst. V této souvislosti zmiňují Českou republiku, která by byla v EU čtvrtou nejvíce zasaženou zemí.

Podle nejnovější analýzy centra pro automobilový výzkum na univerzitě Duisburg-Essen celosvětový odbyt nových aut by se mohl v letošním roce snížit o více než pět procent na 79,5 milionu. To by představovalo nejprudší pokles od globální finanční krize z roku 2008. Podle šéfa centra Ferdinanda Dudenhöffera je hlavní příčinou krize obchodní politika prezidenta Trumpa, která zahrnuje mimo jiné celní válku s Čínou.

Petzl upozornil, že největším obchodním partnerem Česka je Německo, kam se exportují díly za zhruba 185 miliard korun, což odpovídá zhruba 20 procentům exportu v automobilovém průmyslu. "Tyto díly pak většinou končí v německých vozech, které jsou - zejména v prémiové kategorii - hlavním exportním artiklem Německa do USA, přičemž USA jsou pro Německo největším obchodním partnerem. Potenciálně je tedy ohrožena až pětina českého exportu v našem odvětví a odhadem až 25.000 pracovních míst," uvedl.

Marek dodal, že Česko by bylo čtvrtou nejvíce postiženou evropskou zemí po Německu, Švédsku a Slovensku. "Přestože se z Česka od USA automobily téměř nevyváží, na rozdíl od Slovenska, ztráty prostřednictvím poklesu subdodávek dílů do automobilek v ostatních evropských zemích by dosáhly zhruba 0,1 procenta HDP ročně, podobně jako na Slovensku. Na úrovni tržeb to znamená pokles zhruba o 12 miliard ročně. Taková by byla pro Česko cena Trumpovy obchodní války s Evropou," uvedl.

Hlavní ekonom ING Jakub Seidler upozornil, že negativní dopad zavedení cel by se projevil zejména přes nepřímé vlivy spojené se zpomalením německé ekonomiky. "Tarify by totiž zasáhly německé výrobce automobilů, pro které řada tuzemských výrobců dodává potřebné komponenty. Přesné dopady však s velkou jistotou odhadnout nelze, protože není jasné, jak moc by se snížila poptávka po evropských automobilech v USA. Obvykle se totiž jedná o luxusní automobily, kde pokles poptávky na růst cen může být nižší," uvedl. Řada odhadů ovšem podle něj odhaduje dopad v regionu od několika desetin až jedno procenta HDP.

Analytik společnosti Natland Petr Bartoň považuje obchodní válku USA a Evropy za nepravděpodobnou. Jde podle něj jen o vyjednávací taktiku. Pokud by k ní ale nakonec došlo, mělo by to podle něj i pozitivní efekty. "Dlouhodobějším pozitivním efektem automobilové obchodní války pro ČR by mohla být větší diversifikace naší ekonomiky, a tím pádem lepší připravenost na téměř nevyhnutelnou dobu, kdy již v budoucnosti automobilový průmysl nebude vládnout Evropě," uvedl.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - WinDiesel
Re: Svedsko?
| 16. 6. 2019
… asi je třeba brát v potaz trucky - a tam je Volvo velké a vlastní i nějaké americké značky
Svedsko?
| 16. 6. 2019
To Svedsko ma prekvapuje, Volvo az tolko vela exportuje do USA?
Avatar - Jenik3
Re: Ekologie a náklady
| 16. 6. 2019
Pokud chces japonskou produkci, tak se jednoduše doveze přes pul světa. Auto se nekupuje každý měsíc. Nevidím na tom nic špatného.
Problém?
| 16. 6. 2019
Která pracovní místa máte na mysli? Ty agenturní, která obsazují nejčastěji Poláci, Slováci, Rumuni, Bulhaři či jiné národnosti a jediný zisk z nich mají úplně zbytečné agentury? Pokud ubyde 50.000 míst, vůbec se nic nestane. Pouze sem přestanou dojíždět lidé ze zahraničí.... :-)
Re: Ekologie a náklady
| 16. 6. 2019
Potravina by mala byt predovsetkym lokalna komodita pokial je to mzne, so suciastkami to uz ale problem je. Nemozes mat v kazdom druhom state fabriku na rovnaky komponent, ked finalny produkt sa aj tak robi na jednom max 2 miestach. Ci ti pride jednoduchsie spravit v kazdom regione fabriku, ktora bude vyrabat to iste? To by bola ovela vyssia zataz.
Okrem toho, aby to neskoncilo tak, ze tych 25k otrokov z vychodu neostalo v praci a domov pojdu ti miestni.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku