Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americká hvězda obdivuje Tatru 87: Zabiják nacistů a nejlepší auto, o kterém nikdo neslyšel

Jan Zajíc Jan Zajíc 27. 7. 2020 • 21:47
53
3
Zobrazit náhledy (53)
Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87 Tatra 87

O chlapíkovi jménem Jay Leno už jste pravděpodobně slyšeli. Slavný americký komik a moderátor je totiž také obrovským nadšencem do aut. Věděli jste, že vlastní i Tatru 87?

Právě své Tatře 87 Leno věnoval nejnovější díl seriálu Jay Leno´s Garage, který najdete na YouTube. Mimochodem, Američan, jehož sbírka čítá více než 300 vozidel (dvoustopých i jednostopých) by měl dokonce vlastnit dvě klasické tatrovky. Minimálně v jednu dobu alespoň dvě vlastnil.

Ale zpátky k Tatře 87. Leno pečuje o exemplář vyrobený v roce 1938 a jak je z videa patrné, svou tatrovku zbožňuje. Mluví o ní dokonce jako o jednom z nejskvělejších aut všech dob a jako o pravděpodobně nejlepším voze, o němž nikdo neslyšel. Tohle tvrzení, tedy jeho druhou část, samozřejmě musíme brát tak, že ho vyřkl Američan.

Tatrovka si také podle Lena často vysluhuje zdvižené palce a jiná gesta obdivu, byť tedy obdivovatelé nevědí, o jaký vůz se jedná. Většinou si lidé myslí, že jde o nějaký na zakázku upravený automobil.

Sběratel na Tatře 87 obdivuje zejména to, jak v mnoha ohledech předběhla svou dobu - aerodynamickým designem, kultivovaností během jízdy, technikou, rychlostí, ale také spotřebou. Všechny tyhle vlastnosti najdete podrobně popsané ve starším článku o T87 od kolegy Aleše.

Leno například s uznáním mluví o spotřebě, která se díky aerodynamice pohybovala okolo 12 až 13 l/100 km. Podobně výkonná americká auta té doby přitom podle něj jezdila i za více než 30 l/100 km. Jak je tatrovka aerodynamická, pak podle moderátora hezky dokládá, jak T87 snadno plachtí, když při rychlosti okolo 100 km/h řidič sundá nohu z plynu.

Tatra 87 byla ve své době nejrychlejším československým sériovým automobil, dosahovala rychlosti 150-160 km/h. Továrna doporučovala cestovní tempo 135 km/h.

I když ale úroveň jízdy podle Lena celkově připomíná vozidla až z 60. let, chová se tatrovka na silnici jinak než ostatní automobily. Může za to konstrukce podvozku i uspořádání s motorem vzadu, které samozřejmě ovlivňuje rozložení hmotnosti.

Díky lehké přídi (kterou zatěžuje rezervní kolo a palivová nádrž) má T87 velice lehké řízení, skoro jako by měla posilovač. Zato ve vysokých rychlostech a při svižných průjezdech zatáček může být Tatra trochu nebezpečná. Při bočním větru se zase kvůli ploutvičce umí kroutit záď.

Leno v souvislosti s jedinečnými jízdními vlastnostmi vytahuje příběh o nehodách vysoce postavených nacistů během druhé světové války, s nímž jako první zřejmě přišel britský spisovatel Stephen Cole. "Po invazi do Československa ve třicátých letech se mezi nacistickými vysokými důstojníky Tatry staly velmi populární," řekl Cole v roce 2015 deníku The Telegraph.

"Vysoce postavení nacisté jezdili v autech velmi rychle, ale ke své smůle je nevalně řídili, takže v ostrých zatáčkách ztráceli kontrolu, vyletěli ze silnice a často umírali po nárazu do stromu. Spojenci o tatrovkách mluvili jako o své tajné zbrani proti nacistům," dodal.

Leno ve videu zmiňuje sedm nehod za jediný týden, což prý znamenalo konec využívání tatrovek německými důstojníky. Odtud ostatně pochází jméno epizody s Tatrou 87 - The Nazi Killer, zabiják nacistů.

Mezi dalšími zvláštnostmi Jay jmenuje například mazání prostřednictvím tlakového centrálního systému, který se ovládá zvláštním pedálem.

U pohonného ústrojí zmiňuje materiál použitý nejen na blok motoru, ale i převodovky, klikové skříně a olejové vany - jde o lehkou slitinu hořčíku a hliníku.

Motoru se pak týkají také jediné dvě důležité změny, které Američan na svém autě provedl. Vzduchem chlazený osmiválec o objemu 2968 cm3 dostal modernější karburátor a díky novým pístům lehce narostl jeho výkon - z 55 kW na 63 kW.

Sběratel nám ukazuje i hladký podvozek (to kvůli aerodynamice), prostorný interiér se sedadly čalouněnými zelenou kůží a rychloměrem, jehož ukazatel běhá netradičně proti směru hodinových ručiček. Několik slov věnuje prostoru pro zavazadla, který se nachází mezi zadní lavicí a motorem.

A protože se Lenovi jednou během jízdy otevřela přední kapota, nechal doplnit standardní mechanismus jejího zajištění ještě dvěma řemínky.

Jinak si ale Američan Tatru 87 pochvaluje. Je prý extrémně výborně vyrobená, jezdí skvěle, je spolehlivá, pohodlná, velice svižná a dobře brzdí. Řídí se prý lépe, než cokoli z roku 1938. I proto by se podle Lena konstruktér Hans Ledwinka zasloužil mnohem větší uznání, než jaké se mu v současnosti dostává...

Související články

Témata
28. 7. 2020 02:06
Jay Leno je king
Jay Leno je proste motoristicky king.
Ze si ulitne na Tatre me mozna prekvapilo, ale vlastne to tak musi byt.

Ziju v Anglii pres 10 let a videl jsem tady Tatru jen 2x.
Jednou pred Harrods a podruhe na panstvi v Oxfordshire, pan ho mel zaparkovany spolecne s historickym Rollsem a Bentley... :-)
27. 7. 2020 21:30
nazí zabijáci v sametu
Tak ty časy jsou pryč. Jednou opustis opevneni a pak uz navzdy..
27. 7. 2020 20:12
Tatra !!!
Jay Leno je Dekadentní kapitalistický pašák !!! A tak to má být ! Zachvilku bude jezdit v komunistickém BYD ! :-! Po víně a zcela povinně ! GO BIDEN !!! GO GO GO !!! AMERICAN SOCIALISM FIRST !!!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku