Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Americké úřady zkoumají čísla dojezdů Tesly, přiznala automobilka

Tesla Supercharger
Tesla Supercharger
Tesla Supercharger
Tesla Supercharger
13 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (13)

Tesla ve čtvrtletní zprávě uvedla, že přijala obsílky s žádostmi o informace mimo jiné ve věci dojezdu jejích vozů. Čísla v katalozích i na displejích podle agentury Reuters dlouhodobě nadhodnocují skutečné schopnosti aut.

Hodnoty dojezdu, které automobilka Tesla uvádí u svých aut v katalozích, reklamních materiálech a často také na displejích vozů samotných, mají být dlouhodobě poněkud optimistické – mají systematicky ukazovat více kilometrů, než kolik je vůz reálně schopen ujet.

Video placeholder
Tesla Model 3 facelift: Oficiální video • Zdroj: Tesla

Zdali jde o cílenou snahu zákazníka podvést, nyní patrně zkoumá americké ministerstvo spravedlnosti. Automobilce poslalo obsílku. „Společnost přijala žádosti o informace, včetně obsílek od ministerstva spravedlnosti, ve věci některých oblastí osobních benefitů, souvisejících stran, dojezdu vozidel a rozhodnutí v personální oblasti,“ cituje nejnovější čtvrtletní zprávu Tesly web Electrek.

Žádosti o informace se týkaly také paketu jízdních asistentů Autopilot a Full Self Driving. „Není nám známo, že by jakákoliv vládní agentura v jakémkoliv probíhajícím vyšetřování učinila závěr, že došlo k pochybení. Nemůžeme předvídat výsledek či dopad jakýchkoliv probíhajících vyšetřování,“ uvádí dále automobilka ve zprávě s tím, že žádosti o informace ze strany různých úřadů dostává zcela běžně.

Tématu nafukování hodnot dojezdu se věnovala obsáhlá zpráva agentury Reuters v létě letošního roku. Samotné zobrazení většího dojezdu, než vůz ve skutečnosti zvládne ujet, by jen těžko mohlo být považováno za nelegální – dojezd udávaný v katalogu či na displeji a dojezd, kterého člověk dosáhne v reálném světě, nejsou nikdy totožná čísla. To zejména kvůli rozdílnému použití vozu, které ani automobilka, ani vůz samotný nedokáže plně předvídat.

S čím by ale Tesla mohla u úřadů narazit, je speciální tým, který zamítal žádosti zákazníků o servis kvůli tomu, že jejich auta pravidelně ujedou méně kilometrů, než ukazují jejich displeje. Členové týmu měli podle Reuters lidem říkat, že s jejich auty je vše v pořádku, aniž by byla provedena byť vzdálená diagnostika.

Vstoupit do diskuze (13)