Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Supercharger
Tesla Supercharger
Tesla Supercharger
Tesla Supercharger
13 Fotogalerie

Americké úřady zkoumají čísla dojezdů Tesly, přiznala automobilka

Marek Bednář

Tesla ve čtvrtletní zprávě uvedla, že přijala obsílky s žádostmi o informace mimo jiné ve věci dojezdu jejích vozů. Čísla v katalozích i na displejích podle agentury Reuters dlouhodobě nadhodnocují skutečné schopnosti aut.

Hodnoty dojezdu, které automobilka Tesla uvádí u svých aut v katalozích, reklamních materiálech a často také na displejích vozů samotných, mají být dlouhodobě poněkud optimistické – mají systematicky ukazovat více kilometrů, než kolik je vůz reálně schopen ujet.

Video placeholder
Tesla Model 3 facelift: Oficiální video • Tesla

Zdali jde o cílenou snahu zákazníka podvést, nyní patrně zkoumá americké ministerstvo spravedlnosti. Automobilce poslalo obsílku. „Společnost přijala žádosti o informace, včetně obsílek od ministerstva spravedlnosti, ve věci některých oblastí osobních benefitů, souvisejících stran, dojezdu vozidel a rozhodnutí v personální oblasti,“ cituje nejnovější čtvrtletní zprávu Tesly web Electrek.

Žádosti o informace se týkaly také paketu jízdních asistentů Autopilot a Full Self Driving. „Není nám známo, že by jakákoliv vládní agentura v jakémkoliv probíhajícím vyšetřování učinila závěr, že došlo k pochybení. Nemůžeme předvídat výsledek či dopad jakýchkoliv probíhajících vyšetřování,“ uvádí dále automobilka ve zprávě s tím, že žádosti o informace ze strany různých úřadů dostává zcela běžně.

Tématu nafukování hodnot dojezdu se věnovala obsáhlá zpráva agentury Reuters v létě letošního roku. Samotné zobrazení většího dojezdu, než vůz ve skutečnosti zvládne ujet, by jen těžko mohlo být považováno za nelegální – dojezd udávaný v katalogu či na displeji a dojezd, kterého člověk dosáhne v reálném světě, nejsou nikdy totožná čísla. To zejména kvůli rozdílnému použití vozu, které ani automobilka, ani vůz samotný nedokáže plně předvídat.

S čím by ale Tesla mohla u úřadů narazit, je speciální tým, který zamítal žádosti zákazníků o servis kvůli tomu, že jejich auta pravidelně ujedou méně kilometrů, než ukazují jejich displeje. Členové týmu měli podle Reuters lidem říkat, že s jejich auty je vše v pořádku, aniž by byla provedena byť vzdálená diagnostika.