Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AMG, M a Quattro: Ďábelská trojka

Auto Tip Klassik
Diskuze (13)
Automobilky touží po masové výrobě, ale zároveň si uvědomují slabost zákazníků pro specialisty. Proto si tak hýčkají divize zaměřené na vysokovýkonné vozy.

Evropský trh pojme asi dva miliony sportovních aut, ale jen část z nich má nefalšovaný punc „adrenalinových bouráků“. U zbytku nabídky části zákazníků vadí ne až tak dechberoucí výkony, nevýrazný design nebo případně sama značka. Když ale vytvoříte divizi, pod jejíž sportovními úspěchy vyleštěnou hlavičkou nic podobného nehrozí, máte vyhráno.

Pro důkazy není třeba chodit daleko, vždyť největší ikony v tomto směru vznikly u našich západních sousedů v Německu: AMG od Mercedes-Benzu se zrodilo v roce 1967 (i když Stuttgartským zpočátku nepatřilo), BMW M o pět let později a divize Audi Quattro letos slaví třicáté narozeniny. Dohromady sice loni vyrobily pouze okolo šedesáti tisíc aut, ale všechny prodaly za pěkně mastné částky často přesahující tři miliony korun, a navíc hlad po nich neustává. Spíše naopak, slovní spojení „performance division“ zní libozvučně i boháčům na nových trzích od Blízkého východu po Čínu.

Vedle ziskovosti ale tyto značky pomáhají mateřskému koncernu také s vývojem, například v novém elektromobilu BMW i3 najdete karbonové díly, s nimiž jako první přišly právě „emkové“ vozy. Další inovace pak přicházejí ze sportovních aktivit, v tomto případě převážně tedy ze seriálu DTM.

M
Založeno 1972
První model BMW 2002 a BMW 3.0 CLS (1973)
Sídlo Garching
Zaměstnanci 550
Šéf Friedrich Nitschke
Výroba 2012 26 872 ks
Počet modelů 13
Top model M6 (V8 biturbo/412 kW)
Cenové rozpětí 54 600 až 167 100 eur
Rozpětí emisí CO2 206-346 g/km

audi bmw mercedesbenz autotip audi bmw mercedesbenz autotip

Všichni zmínění soupeři samozřejmě plánují markantní růst. K tomu má pomoci nejen aplikace jejich genů na stále širší paletu sériových vozů (u Mercedes-Benzu tak znáček AMG postrádají vlastně už jen řady B a GLK), ale také produkcí vlastních modelů. Nejdále je v tomto opět Affalterbach, kde právě uzavírají výrobu ikonického SLS a chystají se na jeho menšího bratra SLC, jenž zřejmě vyjede v roce 2015. Ale ani zbylí dva hráči nelení: v Neckarsulmu finišují na modelu vycházejícím z kupé Quattro Sport Concept a velmi pravděpodobně se také pustí do produkční verze SUV-kupé Nanuk. To by se hodilo, protože právě Audi trochu za svými rivaly zaostává pokud jde o expanzi - na Rusko, USA a Čínu se modely RS zaměřily teprve v posledních dvou letech, každá novinka tak přijde vhod. BMW M pracuje na pokračovateli legendárního M1, jenž v roce 2016 zřejmě dostane jméno M8, a stejně jako ostatní dumá nad tím jak naučit pořádně sportovat také alternativní pohony v čele s elektřinou.

To se zatím daří jen AMG, jež SLS Electric Drive o výkonu 552 kW už prodává. Nicméně podobné resty najdete už v kategorii vznětových motorů, kde pro změnu boduje hlavně BMW M (sedan a kombi 550d, respektive 50d se třemi turby v X5 a X6). Je zajímavé, že Quattro na naftu asi rezignuje, zástupci značky to odůvodňují tím, že dieselové modely z Mnichova spíše konkurují verzím S, které už Audi vyrábí pod svou značkou. Ostřejší neckarsulmské typy RS tak zůstanou věrné benzinu.

Quattro
Založeno 1983
První model Audi S6 plus (1996)*
Sídlo Neckarsulm
Zaměstnanci 790
Šéf Franciscus van Meel
Výroba 2012 11 500 ks
Počet modelů 9
Top model R8 plus (V10/404 kW)
Cenové rozpětí 39 850 až 131 400 eur
Rozpětí emisí CO2 162-325 g/km
* předtím firma dělala jen úpravy a závodní vozy

audi bmw mercedesbenz autotip audi bmw mercedesbenz autotip

Díky rozšíření trhů očekává Quattro růst odbytu až na 15 000 aut ročně, ovšem AMG se chce v roce 2017 dostat až na 30 000 exemplářů. Ambice bavorského M jsou poněkud jiné: mezigenerační odlehčování, snížení spotřeby až o 30 procent a ještě důslednější uvádění technických inovací.

Nejen Audi, BMW a Mercedes-Benz ovšem mají své „vysokovýkonné“ divize, případně aspoň verze: Chrysler a Jeep používají SRT, Volvo značku Polestar, Mitsubishi svůj Ralliart, Fiat má tradiční Abarth, Nissan stejně známé Nismo, s nímž chce nyní udělat díru do Evropy, Honda sází na provedení Type-R atd. A další výrobci se chtějí přidat. Hyundai by rád vytvořil ostrou sekci v souvislosti se svým návratem do MS v rallye, Renault snad už konečně dotáhne do konce znovuoživení značky Alpine, Infi niti si k vývoji vlastních rychlých aut přizvalo formulového šampiona Sebastiana Vettela, Toyota začala razit písmena TMG, jež by se mohla uplatnit také u lexusů, a podobně. Trochu jinou cestou šel Chevrolet, jenž jméno Corvette proměnil v samostatnou značku, aby na ní nelpěla „obyčejnost“ sesterských masových modelů.

AMG
Založeno 1967 (1999: Daimler kupuje 51 %, 2005 Daimler získává zbytek)
První model* Mercedes C 36 AMG (1993)
Sídlo Affalterbach
Zaměstnanci 1200
Šéf Ola Kaellenius
Výroba 2012 asi 20 000 ks
Počet modelů 23
Top model SLS Electric Drive (552 kW)
Cenové rozpětí 49 682 až 416 500 eur
Rozpětí emisí CO2 0-397 g/km
*po spojeni s Daimlerem

audi bmw mercedesbenz autotip audi bmw mercedesbenz autotip

Auto Tip Klassik
Diskuze (13)
Avatar - bigsoul
9. 12. 2013 10:22
Re: ok
[odkaz]
Aby si sa vzdelal čo je to vlasne M
9. 12. 2013 07:11
Re: ok
Mám právníka, kterej na normální cestování používá M3…nevím, že by nějak strádal :-)
Avatar - MaTMaTa
8. 12. 2013 23:37
Re: ok
Větší pitomost jsi vymyslet nemohl? >:D Takže (skoro) všemi petrolheady uznávaná M divize vlastně produkuje braky 8-s
Avatar - bigsoul
8. 12. 2013 18:33
Re: ok
Ale nooo a to máš zas odkial takéto bludy? Ste tu akurát vy dvaja čo sa ma snažíte presvedčiť ake je BMW špatné. Jáj chlapci a sedeli ste už v niečom takom? Ja by som stejne volil Mko a spievajte kolko chcete ja sa len usmievam >:D
8. 12. 2013 18:02
Re: ok
Všechno víš, všude´s byl dvakrát >:D Já na rozdíl od tebe v produktech AMG a BMW M jel a mnohem použitelnější je právě produkce s modro-bílou vrtulí ve znaku. AMG má super motory, ale ta auta jsou vyloženě show before go.