Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ani Toyota to bez elektromobilů nezvládne. Chystá jich hned deset

David Bureš
Diskuze (1)

Toyota chystá šest globálně prodávaných elektromobilů, další čtyři budou specifické jen pro lokální trhy.

Automobilka Toyota proslula jako propagátor hybridů, kterým donedávna věřila více než dnes tolik protežované elektromobily. Elektrovozům dokonce jakoby se trochu vyhýbala, na rozdíl od jiných velkých výrobců nezveřejnila žádné velkolepé plány na expanzi v této oblasti. Jenže doba si elektrovozy zkrátka žádá, a tak i Toyota musela reagovat a v následujících letech nabídku těchto aut rozšíří.

Počínaje rokem 2020 uvede na trh postupně deset bateriových elektromobilů, z nichž šest bude globálně prodávaných. Zbytek bude nabízen jen ve vybraných lokalitách, konkrétně chystané dvoumístné minivozítko do města s dojezdem pouhých 100 kilometrů bude určeno pro domácí japonský trh. Elektrická verze Toyoty C-HR a odvozeného modelu Izoa je zatím primárně určena pro Čínu.

Většina z připravovaných elektromobilů bude postavena na základech platformy e-TNGA, což je inovovaná verze již využívané architektury TNGA, upravená pro potřeby elektřinou poháněných automobilů. Je výsledkem prací konsorcia EV C.A. Spirit Corp, jehož součástí je vedle Toyoty také Subaru, Mazda, Suzuki a Daihatsu.

Určena je pro šest typů vozidel, velké SUV, středně velké SUV, crossover, minivan, sedan a kompakt. Baterie v ní budou umístěny v podlaze, jak je u těchto platforem zvykem, přičemž poskytne i pohon všech kol, díky možností umístění elektromotorů u obou náprav.

Konkrétně se Subaru Toyota vyvine platformu pro středně velké a velké automobily. Projekt počítá i s vývojem kompaktního SUV s elektrickým pohonem, které si bude prodávat každá značka sama, s vlastními logy. Půjde tedy o další „Toyobaru,“ nebo „Subayota,“ chcete-li. Primárně je laděno pro americký trh, kde se začne prodávat na začátku příštího desetiletí. Se Suzuki a Daihatsu zase Toyota vyvíjí kompaktní elektroauto.

Chystané vozy by navíc mohly těžit z vyvíjených baterií s pevných elektrolytem (solid-state), které chce Toyota představit před tokijskou olympiádou, konanou v létě 2020. Mají být lehčí, silnější a bezpečnější než dnešní akumulátory. Jejich kapacita má být dvakrát až třikrát vyšší než u lithium-iontových baterií, což by elektrovozům poskytlo tolik žádaný delší dojezd.

Toyota však nezapomíná ani na svojí chloubu, v podobě hybridů. Do roku 2025 počítá s tím, že všechny Toyoty a Lexusy budou mít svoji elektrifikovanou variantu. Díky tomu chce do roku 2025 prodávat 5,5 milionu elektrifikovaných aut ročně, z toho milion čistě elektřinou poháněných vozů. Toyota tím pádem svoji elektrickou strategii urychluje, tolik elektrifikovaných aut ročně dosud plánovala prodávat do roku 2030.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Beefcake
10. 6. 2019 18:40
Spolupraca
Chvalim takuto spolupracu. A ta tmava mikrokrabicka na titulke vyzera uzasne.