Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Asistenční systémy od července: Pokrytectví vznešené Evropy

Michal Dokoupil
Diskuze (12)

V posledních letech nám v nových autech přibývá povinných asistentů, jejichž primárním cílem je zabránit kolizím. Mnohé z nich působí spíše jako zbytečný balast, a od července tohoto roku jsou další povinné ve všech nových vozech.

Od července se asistenty, které již známe z nově uvedených modelů, objeví ve všech prodávaných autech. Soubor požadavků evropské komise je známý pod zkratkou GSR2 a zavádí nové povinné asistenty a bezpečnostní funkce pro nové typy vozů od 6. 7. 2022 a všechny nové prodané vozy od 7. 7. 2024. Mezi asistenty a další funkce, které bylo v rámci GSR2 do automobilů nutné zařadit, patří:

Inteligentní hlídání rychlosti (ISA) – Neboli upozornění na překročení rychlosti, kterou si auto zjišťuje pomocí čtení značek a také z mapových podkladů. Co je důležité, tento systém nesmí jít trvale vypnout, znovu se aktivuje po každém nastartování. Směrnice EU jej popisuje takto: „Po každé aktivaci hlavního spínače ovládání vozidla se systém ISA automaticky obnoví v normálním provozním režimu. Automatická opětovná aktivace systému ISA může být podmíněna otevřením dveří řidiče. Řidič musí mít možnost ručně deaktivovat systém ISA buď zcela (tj. funkci informací o rychlostním limitu a funkci upozorňování na rychlostní limit nebo funkci informací o rychlostním limitu a funkci regulace rychlosti), nebo částečně (tj. funkci upozorňování na rychlostní limit nebo funkci regulace rychlosti).“

Systém nouzového udržování v jízdním pruhu (ELKS) – Auto pomocí kamer snímá pruhy na silnici, ale také její okraje a pokud se k nim auto příliš přiblíží, zvukovým signálem nebo vibrací volantu řidiče upozorní, ale také přímo aktivním zásahem do řízení koriguje směr auta. Nejde tedy o stejnou funkci jako aktivní držení v jízdním pruhu, které mohou vozy aktivovat například se zapnutým tempomatem. Ve směrnici EU je popsán takto: „Úplná funkce systému ELKS se automaticky a plně obnoví při každé aktivaci hlavního spínače ovládání vozidla. Ruční deaktivace úplného systému ELKS nesmí být možná provedením méně než dvou záměrných úkonů, např. stisknutím tlačítka a podržením stisknutého tlačítka, nebo výběrem a potvrzením možnosti v nabídce. Musí být možné snadno potlačit akustická varování systému LDWS, avšak tento úkon nesmí současně deaktivovat systém LDWS nebo funkci CDCF.“

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Michal Dokoupil
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Zetti
30. 6. 2024 14:48
Re: EU by byla fajn
Jeste nikdy se mi nestalo, ze by mi automobilka v cesku uznala na neco zaruku. Naposledy Toyota odešlou baterku po par mesicich provozu, Mercedes reznul náletove před ocima a Hondí opakovaně zkroucene přední kotouče, ktere jsem nahradil druhovyrobou, ktera prezila dve originalni sady. Zastoupení v cesku delaji z lidi blbce, takže penize za zarucni podminky nainvestuju do případných oprav a svete div se, jeste jich spousta zbyde
Avatar - Barrichello
30. 6. 2024 13:31
A proto jsou nejlepší stará auta
která maj maximálně ABS, ASR a TCS a tím to končí.
Jinak se správnou diagnostikou nebo tunerskou krabičkou se dá vypnout všechno. :-)
30. 6. 2024 10:43
Re: EU by byla fajn
https://medium.seznam.cz/…kaji-vedci-71203#…
Tak tohle už ekoteroristé nerozdýchají! :no: :no: :-[]
Avatar - jersey.se
29. 6. 2024 22:33
Nekupovat
U motorek jsme si vymohli možnost asistenty trvale vypínat tak, že jsme je nekupovali. Třeba to půjde i u aut.
Avatar - jersey.se
29. 6. 2024 22:31
Re: EU by byla fajn
U nových aut to jde trvale “vypnout” bohužel jen s automatickou ztrátou záruky. Takže ne. Neumíte.