Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin DB5 je zpět! Podívejte se na první dokončený kus po 55 letech, s výbavou jak pro Jamese Bonda

David Bureš
Diskuze (0)

Výroba Aston Martinu DB5 byla ukončena v roce 1965. Letos se ale legendární auto proslavené Jamesem Bondem vrací díky unikátnímu projektu.

Aston Martin DB5 patří mezi nejslavnější filmová auta historie. Proslavil ho James Bond ve snímku Goldfinger, kde bylo stříbrné kupé nabito různými vychytávkami pro boj se zloduchy. A právě takovou DB5 se automobilka rozhodla oživit, když staví speciální sérii aut právě po vzoru toho služebního agenta 007. První z plánované série 25 exemplářů pro zákazníky je již hotový.

Výroba DB5 tak byla oživena po dlouhých 55 letech, původně totiž skončila v roce 1965. O vznik dalších 25 exemplářů se stará divize zaměřená na historický odkaz značky Aston Martin Works. Stavba každého z aut zabere asi 4.500 hodin, přičemž probíhá v závodě Newport Pagnell, kde vznikalo i původní DB5.

Automobil oficiálně nazvaný Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation vznikl díky spolupráci s firmou EON Production, držící práva na filmovou sérii o Jamesi Bondovi. I díky tomu se vůz mohl maximálně přiblížit originálu známému z bondovky Goldfinger.

Video se připravuje ...

Všech 25 postavených exemplářů tak bude zhotovených ve stříbrném laku Silver Birch a vybaveno stejnou výzbrojí jako Bondův kousek. Samopaly v čelních směrovkách jsou však jen atrapy, stejně jako ostřikovače oleje. Elegantnímu kupé ale nechybí ani otáčivé poznávací značky nebo pancíř zadního skla, v obou případech funkční. Všechny tyto prvky nicméně znamenají, že DB5 nesplňuje normy pro běžný silniční provoz, a tak DB5 Goldfinger Continuation může být využíván pouze na soukromých cestách nebo na závodních okruzích.

I díky tomu mohla být zachována také originální technika. O pohon se totiž stará benzinový řadový šestiválec o objemu čtyř litrů s karburátory, stejně jako u původního stroje. Motor spárovaný s pětistupňovou manuální převodovkou ZF pohánějící zadní kola prostřednictvím samosvorného diferenciálu dosahuje výkonu asi 213 kW.

Také podvozek je tvořen podle původního řešení. Vpředu jsou tak dvojitá A-ramena a příčný zkrutný stabilizátor, vzadu náprava s vlečenými rameny a Wattovým přímovodem. Brzdový systém Girling tvoří ocelové kotouče. Základem je ocelové šasi nesoucí hliníkové panely karoserie.

Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation je zkrátka hodně speciální projekt, čemuž ostatně odpovídá také cena. Ta je stanovena na 2,75 milionu liber, což je v přepočtu podle současného kurzy asi 81 milionů korun. Automobilka přitom nezdůrazňuje, že by série byla vyprodaná, a tak se nějaký volný kousek třeba ještě najde. Dodávky zákazníkům mají každopádně odstartovat v druhé polovině roku.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme