Aston Martin připravuje elektrickou verzi Rapide
Prestižní značka Aston Martin a elektromobily? Studie DBX se zvýšeným podvozkem a čtveřicí motorů v kolech ukázala, že to není nic nereálného. Současný šéf Andy Palmer sdělil britskému Auto Expressu další překvapení, firma hodlá v blízké budoucnosti elektrifikovat i čtyřdveřový Rapide. Zatím se pracuje na tvarové maketě a technici vyvíjejí poháněcí soustavu. Vývoj nemusí trvat dlouho, dva, maximálně tři roky.
Diktát z Bruselu je neúprosný a slavný výrobce potřebuje snížit průměrné emise CO2 napříč svým modelovým portfoliem, aby mohl zachovat i klasické vidlicové dvanáctiválce. Palmer řekl, že Rapide dostane elektrické pohonné jednotky o výkonu až 745 kW dopředu i dozadu, takže opět budou pohánět všechna kola, což je při takové porci koní i newtonmetrů jaksi nezbytné. Že by mu chyběl výkon, se tedy obávat nemusíme. Podle generálního ředitele nebude velký rozdíl v hmotnosti mezi konvenční a elektrickou verzí. Baterie jsou v tuto chvíli jsou umístěny hlavně v přídi pod kapotou místo benzinové V12. Za zmíněné tři roky jejich vývoj pokročí, což může znamenat zvýšený minimální dojezd na alespoň 320 km.
Pokud se skutečně takový Rapide objeví v alespoň malosériové produkci, bude stát zhruba 200 tisíc liber (7,5 milionu korun dle aktuálního kurzu), případně o něco méně. Zatím se sonduje zájem zákazníků, kterým by mohlo být auto nabídnuto. Hlavními trhy pro značku jsou v současnosti USA a Čína. To se s počátečními pracemi na samotném voze nijak nevylučuje, minimálně s jeho pomocí Aston Martin může prezentovat své „zelené“ smýšlení a technickou vyspělost. V jeho případě samozřejmě tmavě zelené! Jenže Palmer řekl Auto Expressu na autosalonu v New Yorku mimo jiné i následující: „Tento projekt se nenarodil z legrace, nýbrž z nutnosti. Elektrická energie nám dává výkon, který chceme, i když bez zvuku motoru V12. Budeme mít ale něco, co funguje pro luxusní vozy stejně dobře – ticho a nulové emise.“ Jistě, s nulovými exhalacemi to není tak horké, jenže Británie je stále členem Evropské unie...
Aston Martin ovšem podporuje rovněž tamní vláda. Od ní dostala společnost dotaci 6,9 milionu liber (258 milionů korun) na vývoj prodloužené verze Rapide, tentokrát bez elektromotorů. Podvozek je hotov, existuje jako součást projektu Lagonda Taraf. Doma ji prodávat nehodlá, enormní zájem mají právě Američané a Číňané. A kdo by si nechal ujít tak lukrativní trhy?