Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin Vantage F1 edition je tu: Nejsportovnější verze je replikou safety caru pro Formuli 1

David Bureš
Diskuze (6)

Nová vrcholná verze Aston Martinu Vantage se dočkala aerodynamických úprav i posíleného motoru, po vzoru nového safety caru pro Formuli 1.

Aston Martin se letos vrací do Formule 1 se svým týmem, a to po dlouhých 61 letech, naposledy v této sérii závodil v roce 1960. Tento návrat přitom britská automobilka pojala ve velkém stylu, šampionátu totiž také dodá nový safety car na bázi modelu Vantage. A právě ten se stal předobrazem pro novou vrcholnou verzi tohoto modelu.

Jmenuje se Aston Martin Vantage F1 edition a jeho tvůrci nijak nezatajují, že jde o repliku nového safety caru pro Formuli 1. Úpravy tohoto nejsportovnějšího Vantage se inspirovaly právě zaváděcím vozem, který se proti dosud známým derivátům Vantage v lecčems změnil. Jeho úpravy tak nyní přebírá F1 edition, která je dostupná jak jako kupé, tak jako odvozený roadster.

Předně je tu posílený motor o 25 koní, dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu čtyř litrů tak nově poskytuje 535 koní (394 kW), což z něj dělá nejvýkonnější derivát tohoto modelu. Točivý moment 685 N.m sice zůstává shodný, avšak dostupný je v širším spektru otáček. Posílenému agregátu dělá doprovod optimalizovaný osmistupňový automat s rychlejším a preciznějším řazením. Řidič si přitom těchto změn má všimnout za všech jízdních podmínek, nejvíce však při jízdě na okruhu.

Po vzoru safety caru zaměřeného na jízdu po závodních okruzích byl upraven také podvozek a řízení. Cílem bylo dosáhnout vyšší tuhosti přední části pro lepší odezvu řízení, čemuž bylo přizpůsobeno i nastavení zadní nápravy. Přepracované tlumiče mají zase účinněji pracovat, podle Astonu tak lépe fungují při vyšších rychlostech, aniž by však bylo ovlivněno jejich chování za pomalejšího tempa.

S těmito změnami souvisí také nahrazení dvacetipalcových kol běžného Vantage za o palec větší, které se tak na tomto modelu objevují vůbec poprvé. Specificky upravené obutí přitom dodalo Pirelli. Automobilka však zdůrazňuje, že vůz nepoužívá pneumatiky přizpůsobené jízdě na okruhu.

Safety car pro Formuli 1 se dočkal také upravené aerodynamiky, která nezůstala bez povšimnutí ani u silničního derivátu. Zadní spoiler není tak výrazný, přesto automobilka tvrdí, že přítlak při maximální rychlosti je o 200 kg vyšší než v případě standardního Vantage. Optimalizované aerodynamické prvky vedle zadního přítlačného křídla doplňují také přední splitter nebo úpravy na podvozku. Naopak zadní difusor zůstal beze změn, i tak však zůstává klíčovým aerodynamickým prvkem.

Na oficiální safety car Formule 1 odkazuje také barevné zbarvení kombinující zelenou se žlutými prvky. K dispozici jsou ale také další barevné kombinace, třeba černá a bílá karoserie, doplněná o matně šedé detaily. Vnitřek využívá černou kůži s šedou alcantarou, s nimiž mohou kontrastovat prvky v limetkově zelené, černé, šedé nebo červené.

Nová edice Vantage je přitom vůbec první model značky, na jehož vývoj od začátku dohlížel nový generální ředitel značky Tobias Moers, který její vedení převzal loni, v rámci příchodu nového investora, Lawrence Strolla.

„Vantage byl již dříve nejvíce zaměřeným sportovním vozem v naší nabídce, ale při vývoji našeho oficiálního safety caru Formule 1 musel být skutečným sportovcem: výkonnějším; pružnějším; okamžitějším a více vzrušujícím při řízení. A - samozřejmě - rychlejší a schopnější v prostředí závodní dráhy. Stanovil jsem inženýrskému týmu náročný cíl, protože jsem trval na tom, aby zvýšení výkonu zajistila skutečná vylepšení prvků vozu, a ne obutí pneumatik optimalizovaných pro závodní okruhy,“ říká Moers, dřívější vedoucí divize Mercedes-AMG.

Aston Martin Vantage F1 edition se k prvním zákazníkům dostane v květnu 2021. Na sousedním německém trhu je jeho základní cena stanovena na 162.000 eur, což je v přepočtu asi 4,2 milionu korun.

David Bureš
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Machýrek
22. 3. 2021 22:26
Re: Jsou pekne
AM za pár let umře, jestli to někdo nekoupí. Právě rezignace na další vývoj vlastních motorů a používání AMG znamená, že tahle značka už nemá co nabídnout. Ve všem horší, než relevantní konkurence. A DBX? Za ty peníze v tom nemáš ani HUD. Chápeš to? Prostě tam neni, ani za bambilion.
22. 3. 2021 21:15
Re: Jsou pekne
To asi jo, ale mozna to nevadi. Motory jsou ted myslim AMG takze v tom problem neni a ze podvozek neni tak dobry jako nabidne mnoho konkurentu jeste vubec neznamena, ze je to spatny podvozek.
Avatar - miromen
22. 3. 2021 20:05
Boží
Pastva pro oči prostě AM :yes:
Avatar - white label
22. 3. 2021 19:01
Re: Jsou pekne
A on i AM často naživo vypadá lépe, než jezdí... :-)
22. 3. 2021 13:56
Re: Jsou pekne
Já jsem naživo Astona nepotkal už pěkně dlouho. A to nemluvě o tom, že pokud ano, byly to starší kousky.