Astra 1.6 Twinport vs. Golf 1.6 FSI: první srovnávací test
Renomovaný německý časopis Auto Motor und Sport zveřejnil první srovnávací test nového Opel Astra a Volkswagenu Golf páté generace. Jak dopadl duel roku? Překvapivě.
První srovnání obou rivalů přišlo právě v době, kdy se Astra začíná prodávat na německém trhu (k nám příjde 20. dubna). Ještě před zahájením prodeje registroval Opel přes 50.000 objednávek na svou novinku v nižší střední třídě. Budou jezdit zákazníci Opelu opět ve druhém nejlepším autě třídy? Auto Motor und Sport říká, že se časy mění a z Golf-klasse bud brzy Astra-klasse.
Srovnávané vozy
V testu byly srovnávány zřejmě nejoblíběnější verze obou vozů se zážehovými motory o objemu 1,6 l. Opel přijíždí s čtyřválcem s technologií Twinport (variabilní sací potrubí, omezení ztrát škrcením, až 25% výfukových plynů přiváděno zpět do sání), který je na tom papírově hůře (max. výkon 77 kW při 6000 ot./min) ve srovnání s přímým vstřikem benzínu v motoru 1.6 FSI (85 kW při 6000 ot./min) u Golfu. V praxi se opakuje nešvar motorů FSI, které nereagují příliš spontánně v běžných provozních otáčkách, navíc Golf FSI vyžaduje benzín s oktanovým číslem 98. Golf sice zrychluje z klidu na 100 km/h svižněji (za 10,9 s), ale Astra v disciplíně hnací agregát vítězí kultivovanějším chodem a zvukem motoru, stejně tak jako rychlou reakcí na sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Sériová šestistupňová převodovka Golfu také není výhodou, protože vzhledem k charakteru motoru (průměrná pružnost), je prostě jen třeba více řadit. Podle AMS je třeba občas při dálničním zrychlování podřadit v Golfu až o dva rychlostní stupně, aby auto dosáhlo požadované úrovně zrychlení.
Astra | Golf | |
1.6 Twinport | 1.6 FSI | |
Enjoy | Comfortline | |
Motor | ||
typ motoru | zážehový | zážehový |
válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1598 |
nejvyšší výkon (kW/ot. min.) | 77/6000 | 85/6000 |
nejvyšší toč. moment (Nm/ot. min.) | 150/3900 | 155/4000 |
Provozní vlastnosti | Astra | Golf |
Zrychlení | ||
0-80 km/h (s) | 7,9 | 6,9 |
0-100 km/h (s) | 12,2 | 10,9 |
0-120 km/h (s) | 17,5 | 15,3 |
0-130 km/h (s) | 20,7 | 18,7 |
0-140 km/h (s) | 25,8 | 22,7 |
Pružnost motoru | ||
60-100 km/h 4./5. r.s. (s) | 11,2/16,2 | 11,3/14,8 |
80-120 km/h 5./6. r.s. (s) | 17,2/- | 16,1/21,1 |
maximální rychlost (km/h) | 185 | 192 |
Astra je tišší
Pochvalu zaslouží nízké otáčky motoru Golfu při cestovních rychlostech, Astra točí při stejné rychlosti více. Subjektivně je hluk v Golfu vnímán lépe, měření ale ukazují, že sportovnější zvuk motoru a aerodynamika Astry generují nižší hladinu hluku.
Vnitřní hluk | Astra | Golf |
při rychlosti 50 km/h (dB(A)) | 61 | 59 |
při rychlosti 80 km/h (dB(A)) | 63 | 65 |
při rychlosti 100 km/h (dB(A)) | 66 | 67 |
při rychlosti 120 km/h (dB(A)) | 69 | 70 |
při rychlosti 140 km/h (dB(A)) | 71 | 73 |
při rychlosti 160 km/h (dB(A)) | 74 | 74 |
Spotřeba? Stejná
Srovnání spotřeby vyšlo podezřele shodně. Na testovacím okruhu AMS byla oběma konkurentům změřena spotřeba 6,4 l/100 km. Celková spotřeba během testu se vyšplhala na 8,8 l/100 km (Golf) a 8,9 l/100 km (Astra).
Spotřeba paliva | Astra | Golf |
minimální (okruh AMS) (l/100 km) | 6,4 | 6,4 |
maximální(l/100 km) | 10,8 | 10,5 |
celková během testu (l/100 km) | 8,9 | 8,8 |
Spotřeba dle výrobce | 95 okt. | 98 okt. |
Město(l/100 km) | 8,5 | 8,5 |
Mimo město(l/100 km) | 5,5 | 5,3 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 6,3 | 6,4 |
A jak jsou na tom brzdy ?
Brzdná dráha byla vždy delší u Golfu. Při zastavování z rychlosti 100 km/h dělal rozdíl 2 až 3 metry.
Brzdná dráha | Astra | Golf |
ze 100 km/h studené b., prázdné (m) | 39 | 42 |
ze 100 km/h studené b., zatížené(m) | 39 | 42 |
ze 100 km/h zahřáté b., prázdné (m) | 40 | 42 |
ze 140 km/h studené b., prázdné (m) | 76 | 82 |
Jízdní vlastnosti
Ostře sledované byly jízdní vlastnosti, protože Golf sází na víceprvkovou zadní nápravu a měl by tedy mít v tomto směru náskok. Astra věrná prostorově výhodnější a levnější vlečené nápravě, prokázala v testu subjektivně agilnější chování, Golf působil těžkopádně nejen díky motoru ale také ochotou vrhat se do zatáček. Přímé a precizní řízení Astry dostalo od AMS pochvalu.
Jízdní dynamika(prázd./nalož.) | Astra | Golf |
Slalom 18 m (km/h) | 61,4/60,3 | 60,6/60,2 |
ISO-losí test (km/h) | 122,6/121,5 | 121,1/120,0 |
VDA-vyhýbací manévr | ||
Nájezdová rychlost(km/h) | 69/68 | 69/67 |
Rychlost na výjezdu (km/h) | 48/49 | 49/47 |
Rozměry
Vnější rozměry obou vozů jsou velmi blízké, Astra však přece jen získává několik centimetrů do délky, Golf je o 2,5 cm vyšší. Oba vozy nabízení více místa v interiéru než jejich předchůdci a ve vzájemném srovnání vítězí Golf, zejména díky většímu prostoru na zadních sedadlech v oblasti loktů a ramen.
Rozměry a hmotnosti | Astra | Golf |
zav. prostor/sklopená sedadla (l) | 350/1270 | 350/1305 |
poh. hmotnost/nosnost (kg) | 1288/452 | 1350/460 |
rozměr pneu | 205/55 R16 | 195/65 R15 |
Rozměry vnější | ||
Délka (mm) | 4249 | 4204 |
Šířka (mm) | 1753 | 1759 |
Výška (mm) | 1460 | 1485 |
Rozvor(mm) | 2614 | 2578 |
Rozměry vnitřní | ||
výška nad sedadlem vpředu (mm) | 1000 | 1015 |
výška nad sedadlem vzadu(mm) | 980 | 972 |
šířka vpředu (mm) | 1425 | 1455 |
šířka vzadu (mm) | 1420 | 1440 |
Ceny(Euro) | ||
Základní cena | 16995,- | 20620,- |
Parkovací asistent | 290,- | 335,- |
Klimatizace | 1110,- | 0,- |
Metalický lak | 405,- | 425,- |
Navigační systém | 1670,- | 1250,- |
Xenonové světlomety | 760,- | 1020,- |
Astře chybí několik prvků výbavy, které má Golf v sérii. Cenový rozdíl 3600 Euro je však propastný.
Golf sbíral body v disciplínách karoserie (bezpečnostní a komfortní výbava, kvalita zpracování, funkčnost), vyrovnaný je souboj v jízdním komfortu (Golf má lepší hodnocení u odpružení, pokud je naložen a lepší jsou také sedadla a klimatizace). Hnací ústrojí má lepší Astra, když jediným sledovaným parametrem kde byl Golf lepší byla maximální rychlost a zrychlení. V ostatních sledovaných parametrech (jízdní bezpečnost, vlastnosti, brzdění, spotřeba, hlučnost, cena,…) dopadla Astra lépe a v testu zvítězila ziskem 516 bodů (maximum 650). Golf má dobré druhé místo (498 bodů), díky vlastnostem motoru, těžkopádným jízdním vlastnostem a vyšší ceně.
Úplné výsledky testu najdete v německém časopise Auto Motor und Sport č.7/2004.