Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A1: Mini z Ingolstadtu je kratší než Polo

Ondřej Láník Ondřej Láník 11. 2. 2010 • 22:42
61
253
Zobrazit náhledy (61)
Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1 Audi A1
Audi se vrací do segmentu malých aut. A1 je kratší než Polo, ze kterého nové Audi čerpá technický základ. Luxusní interiér, nezaměnitelný design a třeba i nový motor 1,2 TSI (63 kW) jej ale od ostatních koncernových modelů odlišují více než dost.

Už docela velmi rychle rozjetý vlak s malými luxusními auty prozatím ovládalo BMW skrze svou britskou značku Mini. Konkurenční Daimler se zaměřil na mikroauta Smart a skok ke třídě A je přeci jen příliš velký. Oba modely byly navíc charakterově příliš daleko od tržní orientace legendárního Brita.

Teď je tady ale Audi, které dosud jen přihlíželo. Tedy s výjimkou hliníkové epizody s modelem A2 - konkurenrem třídy A. Ve skutečnosti není A1 prvním malým Audi. V 70. letech byl na trhu podobný model Audi 50, který stál u zrodu prvního Volkswagenu Polo. V roce 2010 je to přesně naopak. Polo pomohlo na svět nejmenšímu Audi.

Design

Co Audi v říjnu 2007 slíbilo, to v únoru 2010 plní. Nový sériový model je totiž velmi věrnou kopií studie Audi Metroproject quattro, představené na podzim 2007 v Tokiu.

Nezaměnitelný styling značky je vidět na první pohled a jen málokdo by po odstranění čtyř propletených kruhů z masky neuhodl, kdo že je výrobcem tohoto třídveřového hatchbacku.

Posledním evolučním krokem firemního designu je agresivnější pojetí předních světlometů, které jsme viděli už u nové limuzíny A8. Doplňují je nové hrany na oválu singleframe. Designovou i aerodynamikou čistotu vozu dodává kapota zasahující až nad blatníky. Zrcátka dostala stopkové uchycení na dveřích evokující kupé řady TT.

Boční silueta se prakticky neliší od 2,5 roku staré studie. Jen efektní karoserii bez B-sloupku vystřídalo konvenční řešení, zajišťující lepší tuhost a nižší hmotnost. Audi slibuje, že základní model bude vážit jen 1045 kg.

Zadní partie jsou maximálně jednoduché, zdobí je prostorově uspořádaná koncová světla, která jsou součástí rozměrné výklopné zádi, podobné té u SUV Q5 nebo Q7.

Audi A1 je 3,95 m dlouhé, 1,74 m široké a 1,42 m vysoké. Rozvor náprav měří 2,47 m. VW Polo přitom měří na délku 3,97 m, na šířku 1,682 m a na výšku 1,485 m, rozvor má stejný 2,47 m.

Karoserie vyrobená převážně z vysokopevnostních ocelí má hmotnost 221 kg, součinitel odporu vzduchu činí 0,32.

Interiér

Audi interiéry umí a tato oblast bude bezpochyby patřit k silným stránkám nové A1. Na prvních fotografiích vidíme špičkově vybavený vůz s vestavěnou navigací se samostatným výklopným displejem. Specialitou mini od Audi je využití světelných diod. Ty mohou být nejen ve vnějších světlech, ale taky v interiéru. S tzv. LED-paketem dostanete interiér, ve kterém se o osvětlení a luxusní noční atmosféru budou starat výhradně diody.

Přístrojový štít tvoří dva kruhové přístroje s vnořeným teploměrem chladicí kapaliny a palivoměrem. Mezi nimi je multifunkční displej. Výrazná černobílá grafika vychází z řešení, která značka aplikuje u větších modelů.

Zavazadelník má základní objem 267 l, po sklopení zadních sedadel je k dispozici 920 l.

Podvozek

Sdílený technický základ Audi A1, společný s malými vozy koncernu VW, nadiktoval nejmenšímu modelu značky ve třídě standardní uspořádání podvozkových komponent. Vpředu je v pomocném rámu uložená náprava se vzpěrami McPherson a spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Zadní náprava dostala oddělené pružiny a tlumiče, ale taky nová ložiska kol.

Audi slibuje přímé řízení (převod 14,8:1) s vyladěným elektrickým posilovačem a standardní ESP s elektronicky generovanou funkcí svorného diferenciálu.

Standardně budou Audi A1 jezdit na 15 nebo 16palcových kolech, za příplatek bude možno přejít na kola s pneumatikami 215/40 R17 nebo 225/35 R18.

Motory

Všechny čtyři motory, které Audi vyšle do své nejmenší modelové řady, dostanou přímé vstřikování paliva a přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Všechny motory taky dostaly inteligentní alternátor, který dobíjí akumulátor intenzivně při brzdění a naopak při akceleraci spalovacímu motoru práci ulehčuje. Standardem napříč celou motorovou řadou (včetně sedmistupňové převodovky S Tronic) je i systém samočinného vypínání a startování motoru, není-li jeho chod při stání vozidla potřebný.

Základní benzinový čtyřválec je absolutní novinkou. Známé označení 1,2 TSI totiž Audi nabízí nově ve slabší verzi s výkonem 63 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, což by mohlo být předzvěstí k výměně velmi rozšířeného čtyřválce 1,4 16V (63 kW) v malých lidových modelech VW Group. Základní motor umí nabídnout 160 Nm mezi 1500 a 3500 min-1, což je hodnota srovnatelná s atmosférickými motory o objemu kolem 1,6 l. Nejvyšší rychlost činí 179 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 12,1 s a kombinovaná spotřeba je dle Audi jen 5,1 l/100 km.

Druhým motorem v portfoliu je 1,4 TSI (90 kW, 200 Nm), dodávaný se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou S tronic. V prvním případě vůz zrychluje na 100 km/h za 9,2 s, ve druhém pak za 9,1 s, kombinovaná spotřeba činí 5,4 l/100 km resp. 5,1 l/100 km.

Naftová paleta využívá prozatím jen dva čtyřválce 1,6 TDI. Základní se 66 kW a 230 Nm mezi 1500 a 2500 min-1 zrychluje na 100 km/h za 12,2 s, nejvíce jede 179 km/h a spotřebuje 3,8 l/100 km.

Silnější se 77 kW a 250 Nm (ve stejném rozsahu jako u 66 kW) zvládá sprint za 10,8 s, jede až 187 km/h a spotřebuje v kombinovaném cyklu 3,9 l/100 km. Oba turbodiesely jsou dodávány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Na trh v létě 2010

Světová premiéra se uskuteční na začátku března v Ženevě. První automobily mají na trh přijít v létě 2010. Základní cena se na německém trhu bude pohybovat kolem 16 tisíc Euro, což má být asi o 1000 Euro vyšší suma, než jakou VW na německém trhu žádá za srovnatelně vybavené Polo.

Témata
Avatar - KubikCv
12. 2. 2010 12:50
Ptám se kde je ta "krize" ?
Evropa by zřejmně potřebovala pořádnou a dlouhodobou hospodářskou a ekonomickou krizi.Výroba SUV běží stejným tempem,jen s malým zaváháním...Audi má tak silnou pozici na trhu,že to zkouší i s malým prémiovým autem.Kdyby krize zasáhla automobilky opravdu citelně...změní se jejich portfolio. Proč nemá aspoň jedna evropská automobilka jedno vyloženě levné a jednoduché auto? Bojí se,že by se z něj stal bestseller stejně jako v dobách dřívějších..kdy v krizi,nebo poválečné chudobě se 2CV nebo Brouk výborně prodávali?
12. 2. 2010 08:21
Re: Koeficient odporu vzduchu?? To je jak SUV...
aj rozumieš čo si napisal? LOL
Avatar - Emel
11. 2. 2010 18:40
Re: Koeficient odporu vzduchu?? To je jak SUV...
Jo, takže má pravdu.
11. 2. 2010 16:43
Re: Snobárna
Ale noo taak! - ne každej musí mít nutně hodně peněz.
Proto ještě nemusí bejt out.
;-) :no:
11. 2. 2010 16:38
Re: MITO ho zašlape do země
Mito je pěkné, ale bál bych se kvality ... ;-\

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud