TEST Audi A3: První jízdní dojmy
Dnes to vypadá jako samozřejmost, ale v roce 1996 byl prémiový kompaktní hatchback od Audi docela odvážný nápad. Krok do neprobádaných vod se ale vyplatil, o čemž o šestnáct let později svědčí jak 2,8 milionu prodaných A3, tak skutečnost, že více či méně konvenční hatchback segmentu C dnes mají v sortimentu všechny prémiové značky.
Audi A3 třetí generace je skutečně zcela novou konstrukcí, nikoliv jen rozsáhlou modernizací stávajícího technického základu. Aby také ne – odcházející druhá generace vydržela na trhu celých devět let... Jako první model koncernu VW využívá nové platformy Modulare Querbaukasten, na niž vznikne celá řada dalších stěžejních modelů včetně VW Golf VII a Škody Octavia III. Díky použití vysokopevnostních ocelí v exponovaných částech karoserie a hliníkových dílů (mj. blatníky, kapota, deformační zóny) je nový model dle motorizace až o osmdesát kilo lehčí než jeho předchůdce. Což mimo jiné znamená, že nové Audi A3 váží zhruba tolik co původní model z poloviny 90. let...
Aktuální tvář Audi s erbovním šestiúhelníkem singleframe jasně řadí novou A3 do –náctých let jednadvacátého století, ale profil sympaticky zachovává věrnost tradičním znakům A3. Kdo by nepoznal charakteristický C-sloupek? Štíhlé zadní lampy a výrazné horizontální linie opticky upravují poměr výšky k šířce ve prospěch šířky, což je efekt, který tradičně vynikne spíš u světlejších laků.
Mimochodem, vedle obligátních odstínů figuruje v nabídce rovněž barva „hnědá Beluga“. Chápu, že pro západní uši je to na rozdíl od těch našich jen exotické slovo bez významu, ale v této části Evropy můžeme stěží ignorovat skutečnost, že běluha bývá obvykle bílá.
Leč dosti zoologie, jak praví klasik, a zpátky na Mallorcu, kde se konala mezinárodní tisková prezentace nové A3. Po otevření dlouhých dveří (pětidveřový Sportback přibude ve výrobním programu až později) vás čeká příjemně nízký posaz za jednoduchou, ale stylovou a pečlivě zhotovenou palubní deskou. Vlastenecky naladěné povahy se mohou při pohledu na ni oddat pocitu národní pýchy, neboť se vyrábí v Mladé Boleslavi.
Všechna auta, do kterých jsem se na prezentaci stihl posadit, měla efektní sportovní sedadla, kterým nečiní problém zkombinovat vnímaný komfort sezení se slušným vedením trupu i stehen. Audi zaslouží pochvalu za skutečně nevídaný rozsah podélného seřízení volantu, který umožňuje i řidičům s dlouhýma nohama nalézt takovou pozici, při níž kolena jsou pokrčena jen komfortně a lopatky přitom zůstávají během otáčení volantem pevně opřené o sedadlo.
Statickým dojmům a interiéru jsme se poměrně obsáhle věnovali už v článku Audi A3: Exkluzivní první dojmy a podrobné představení. Pojďme proto doplnit do mozaiky dílek, který zatím chyběl: jízdní dojmy z nového ingolstadtského kompaktu.
Do začátku se třemi motory
Stisknutím tlačítka vlevo vedle řadicí páky probudíte k životu jeden ze tří zaváděcích motorů. Zážehovou dvojici 1,4 TFSI 90 kW (s vypínáním válců) a 1,8 TFSI 132 kW doplňuje nová evoluce 2,0 TDI, zde naladěná na 105 kW. Všechny jsou skloněné o 12 stupňů dozadu a otočené horkou stranou dovnitř, tedy sběrným potrubím k přepážce motorového prostoru. Díky tomu mohli konstruktéři posunout přední nápravu o 40 mm vpřed a zlepšit tak rozložení hmotnosti.
Zanedlouho po uvedení na trh se paleta motorizací rozroste ještě o 1,6 TDI s kombinovanou spotřebou jen 3,8 l/100 km a silnější, stotřikilowattovou verzi motoru 1,4 TFSI, za jejímž volantem jsme na Mallorce strávili nejvíce času. Na rok 2014 je dokonce ohlášen i plug-in hybrid. Jeden motor byl na prezentaci nápadný svojí absencí v jakékoliv zmínce – 1,2 TSI. Vzhledem k prodejním výsledkům této jednotky v dosavadní generaci A3 ale můžeme s jistotou předpokládat, že její zařazení do nabídky je pouze otázkou času.
Benzínová čtrnáctistovka ve variantě 103 kW nemá s autem mnoho práce ani v kopcovitých úsecích na jihozápadě Mallorky, kde se silnice vine nekonečným sledem zatáček vysoko nad pobřežím, aby pro zpestření jednou začas vystoupala sledem „jedničkových“ vraceček přes horské sedlo. Pro tento motor je typický extrémně lineární průběh točivého momentu, který neklesne pod maximálních 200 Nm v širokém rozsahu 1400-4000 ot./min. Na klikatých silničkách největšího z Baleárských ostrovů je ale nejlepší držet se nad čtyřmi tisíci, což díky přesné převodovce s hladkým chodem a progresivní spojkou naštěstí není problém.
Mnohem silnější osmnáctistovka v reálném nasazení kupodivu nepotvrzuje svůj papírový náskok. Samozřejmě, je to zdařilý motor, ale zpoza volantu prostě nepůsobí o tolik rychlejším dojmem, jak naznačují oficiální údaje.
Audi A3 – motory a technické údaje* | |||
Motor | 1,4 TFSI | 1,8 TFSI | 2,0 TDI |
Převodovka | 6M | 6A (S tronic) | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1395 | 1798 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 90/5000-6000 | 132/5100-6200 | 110/3500-4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 200/1400-4000 | 250/1250-5000 | 320/1750-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 203 | 232 | 216 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,3 | 7,2 | 8,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 5,6 | 4,1 |
*Motorizace dostupné při uvedení na trh ve 3.Q 2012 |
Velkým překvapením je podvozek nové A3. Elektromechanické řízení kombinuje impozantní přesnost s věrohodnou emulací zpětné vazby a odpružení je příjemně komfortní, aniž by ovšem okrádalo auto i řidiče o potřebnou jistotu při rychlých změnách směru. Tlumiče se zbytečně nebrání stlačení v kompresi, jak dnes bývá zvykem, takže auto se v úvodní fázi oblouku trochu nakloní, ale pořád jede tam, kam ukazujete volantem, a zdatně vzdoruje nedotáčivosti. Vedle pečlivého ladění je to nepochybně i zásluha příznivějšího rozložení hmotnosti mezi nápravami.
Několikrát jsme si ale všimli výraznějšího valivého hluku i v rychlostech do 100 km/h. Zda se jedná o konstrukční vlastnost, nebo o specifika mallorského asfaltu, však zjistíme až na podzim – dříve se nové Audi A3 v České republice prodávat nezačne.
Ceny a výbavy pro český trh zatím zveřejněny nebyly, ale podle našich informací by se neměly dramaticky lišit od těch stávajících. To by znamenalo přibližně 590.000 Kč za 1,4 TFSI v základní výbavě Attraction až 775.000 Kč za 2,0 TDI Ambiente s pohonem všech kol quattro. Podle Audi se klientela A3 rozhoduje pro tento model na základě designu, vnímané kvality a značky (v uvedeném pořadí). Je sympatické, že Ingolstadtští tentokrát své novince vrchovatě nadělili i položky, které ve výčtu zákaznických priorit chybějí: moderní techniku pod kapotou i v kabině, prostornější interiér a velmi dobré jízdní vlastnosti.