Audi A3: Třetí facelift pro druhou generaci
Audi A3 je stálicí prémiového segmentu nižší střední třídy. Zatímco první generace (1996-2003), navržená současným šéfdesignérem Kia Motors Peterem Schreyerem, po sedmi letech ukončila svou kariéru, aktuální provedení z pera Waltera de’Silvy po stejně dlouhém působení na trhu čeká na facelift.
Pro A3 to není zdaleka první omlazení – naopak stálý přísun novinek je jedním z důvodů, proč se může A3 vyrábět bez generační obměny tak dlouho. Kromě postupné obměny motorové palety Audi pravidelně aktualizuje její vzhled podle svých nových modelů. Dalším důvodem pro velmi dobrý odbyt sedmiletého modelu je přijatelná cenová úroveň stávajícího modelu. I když oficiálně začíná ceník na 530 tisících Kč, není výjimkou, že velmi dobře vybavené skladové modely s příplatkovou výbavou lze pořídit už za 430 tisíc Kč.
První drobný facelift tedy přišel už po dvou letech v létě 2005, kdy A3 dostala novou masku chladiče single-frame. Důkladného přepracování se nejmenší Audi dočkalo v dubnu 2008, kdy dostalo mimo jiné nový přední nárazník, masku chladiče, bi-xenonová světla s pásem diod pro denní svícení a zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami.
Retuše naplánované na rok 2010 se nemohou svým rozsahem s předchozím faceliftem srovnávat. Přesto přinesou viditelné osvěžení vzhledu, je to už v pořadí potřetí, co u Audi zasáhli do designu A3. Maska chladiče single-frame a lišty na bočních sloupcích dostanou lesklý černý lak, k tomu se přidají chromované lišty na klikách dveří (kromě S3), upravená zpětná zrcátka, nový design nasávacích otvorů v předním nárazníku a zadní difusor se stane standardem pro všechny verze. Třídveřové provedení bude mít navíc i zatmavené kryty zadních světel.
Nabídku laků karoserie obohatí nové odstíny Volcano Red, Dakota Gray, Amethyst Gray a Scuba Blue. Rozšíří se i nabídka disků kol o nová pěti- nebo desetipaprsková s průměrem 17 palců a pětipaprsková 18palcová kola pro verze quattro.
Změny v interiéru budou podobně decentní. A3 dostane přístrojový štít s šedým pozadím, upravený design sportovního volantu se zploštělou spodní částí a novou řadicí páku pro dvouspojkovou převodovku S tronic. K detailním úpravám patří pozměněné rámečky výdechů klimatizace, upravené zabudování navigačního systému do palubní desky a hliníkový povrch ovládacích prvků nastavení zpětných zrcátek a stahování oken.
Paleta nabízených motorizací prošla nedávno rozsáhlou modernizací, společně s faceliftem proto nejsou v plánu žádné změny. Výběr zážehových motorů zůstává na pěti agregátech: 1,2 TFSI (77 kW), 1,4 TFSI (92 kW), 1,8 TFSI (118 kW), 2,0 TFSI (147 kW) a 2,0 TFSI pro S3 (195 kW). Turbodiesely zastupuje 1,6 TDI (66 nebo 77 kW) a 2,0 TDI (103 nebo 125 kW).
Na výběr je i dvouspojková převodovka S tronic se šesti nebo sedmi převodovými stupni (standardem je šestistupňový manuál), pohon všech kol a pro některé motorizace systém start-stop.