Audi A4: Pátá generace se představí příští rok

Audi A4 mělo coby nástupce řady 80 premiéru před dvěma dekádami. Současná generace B8 je tak čtvrtá v pořadí, byť B7 byla vlastně jen faceliftem té předchozí, vždyť má také stejné kódy 8E a 8H pro kombi. Pátá řada přijde na trh na počátku léta příštího roku, očekávejme tedy její výstavní premiéru nejspíše v Ženevě. Pochopitelně se bude snažit zatopit konkurenci z Mnichova a Stuttgartu, největší němečtí soupeři již svá želízka v ohni obnovili. Tradičně první karosářskou variantou bude klasický sedan. Konstrukčním základem je pochopitelně platforma MLB ve své evoluční verzi. Auta se tedy rozšíří, ale celková délka zůstane zhruba na současné úrovni, stejně jako výška a objem zavazadelníku u tříprostorové verze (480 l). Rozvor 2,81 m se určitě o nějaký ten milimetr natáhne.
Prioritou jsou pro většinu automobilek emisní normy a s nimi související spotřeba paliva (bohužel jen ta papírová). Pod kapoty se tedy dostanou podélně umístěné zážehové čtyřválce 1,4, 1,8 a 2,0 l s turbodmychadlem (TFSI). Podle britského Autocaru se některý z nich dočká varianty Ultra s vypínáním válců, čímž emise CO2 klesnou pod magickou hranici 100 g/km. Normovaná konzumace pohonných látek tedy bude začínat trojkou. Vlna downsizingu nemine ani diesely objemů 1,6 a 2,0 l. Na tříválce ale zapomeňme. Bohudík. V nabídce se objeví dokonce i velké šestiválcové třílitry jak na benzin, tak i naftu, ale ty zůstanou vyhrazeny nejspíše pouze Američanům, případně se uplatní v top verzích. Nepředpokládáme, že bychom přišli o S4 a RS4. Zda u RS ovšem přežije osmiválec 4,2 l, to je zatím ve hvězdách.
Samozřejmost představují moderní vychytávky, jako třeba stop-start, ale výkonnější, rekuperace energie při brzdění. Točivý moment se standardně přenáší dopředu s příplatkem za quattro. Blíží se konec „variátoru“ Multitronic, nová generace bude vybavena pouze šestistupňovými přímo řazenými a devítistupňovými samočinnými převodovkami. Jasný je příchod plug-in hybridů e-tron, a to s oběma druhy konvenčních pohonných jednotek doplněných o elektromotory, byť dieselhybrid ještě nebyl oficiálně potvrzen. Záleží ale na růstu evropské poptávky po těchto druzích vozidel. Jen na elektřinu ujedou „ekologické“ verze takřka 50 km, což mnohým k cestě do práce, na nákup a zpět bohatě postačí. V interiéru se můžeme těšit na minimalistický design, zřejmě i dotykový displej a nejnovější verzi systému MMI s touchpadem, zmizí tak spousta tlačítek. Jestli se objeví i nastavitelné přístroje před řidičem včetně navigačních map, za to krk zatím nedáme.
Prototypy se pochopitelně pilně testují. Vpadají jako muly s „oblekem“ současné generace, na přední části ale poznáme inspiraci novým kupé TT, maska chladiče je podobná. Přední světla mají diody, jak je dnes zvykem nejen v lepší společnosti. I další A4 však půjde spíše cestou tvarové evoluce než revoluce, zákazníci to tak zkrátka chtějí, jen žádné divočiny! Kombi Avant i jeho oplastovaná verze Allroad na sebe nechají ještě nějaký měsíc čekat, ale nejpozději do konce roku. Druhou generaci odvozených sportovnějších modelů A5 Coupé, Cabrio a Sportback s obdobnou technikou uvidíme až v sezóně 2016.