Audi A5 Sportback: Sportovní liftback umí jezdit i na plyn
Audi se v posledních měsících zaměřuje na mezigenerační výměnu svých modelů střední třídy. Loni debutovaly sedan a kombi (A4 a A4 Avant), aby letos následovaly zvýšené oplastované kombi (A4 Allroad) a kupé (A5). Nyní nastal čas na příchod nového sportovně střiženého liftbacku, alias A5 Sportback.
Druhá generace A5 Sportbacku debutuje sedm let po té první, na designu to ale až tak výrazně vidět není – pro audi typicky došlo jen k evoluci tvarů. Ty přímo navazují na A5 kupé, příď je pro oba vozy shodná, zatímco záď s vysokým pontonem a úzkými koncovými světly je také velmi podobná.
A5 Sportback zůstává sportovně střiženým liftbackem, což díky výklopné zádi znamená snadnější přístup do zavazadelníku. Jeho objem činí 480 litrů, což je sice o 15 litrů více než u kupé, ve srovnání s předchůdcem ale k žádné změně nedošlo, udávaný objem zůstal shodný. Audi každopádně slibuje větší kabinu, což si ověříme při prvním seznámením se s autem.
Ani interiér nemá čím překvapit, palubní deska byla převzata z A4 a A5 kupé. To znamená minimalisticky pojatou palubní desku, jejíž součástí mohou být příplatkový digitální přístrojový štít (tzv. audi virtual cockpit) nebo 8,3“ obrazovka s rozlišením 1024 x 480 pixelů vrcholného multimediálního systému MMI. Audi se umí spárovat s chytrými telefony s Androidem nebo iOS, příplatkovou možností je i jejich bezdrátové dobíjení.
Nabídka motorů bude zahrnovat dvě benzinové jednotky a tři turbodiesely, které nabídnou výkon v rozmezí 140 až 210 kW. Agregáty v závislosti na verzi spolupracují se šestistupňovým manuálem, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou nebo osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Standardem je pohon předních kol, výjimkou je 3.0 TDI (210 kW) se standardně dodávaným systémem quattro, který je za příplatek dostupný také pro další vybrané motory.
Nabídku doplňují i modely S5 a A5 g-tron. V prvním případě se jedná o dobře známou sportovně laděnou verzi, která díky přeplňovanému šestiválci o výkonu 260 kW a točivém momentu 500 N.m zrychlí z 0-100 km/h za 4,7 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 250 km/h. Motor je přitom spárován s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem. A5 g-tron pak přebírá techniku z A4 g-tron, což znamená možnost spalování zemního plynu, syntetického plynu Audi e-gas i konvenčního benzinu. O pohon plynového liftbacku se pak stará přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 125 kW.
Základem je platforma MLB evo, která znamená mezigenerační snížení hmotnosti až o 85 kilogramů. Jen díky karoserii z lehčích materiálů se podařilo uspořit 15 kilogramů. Zavěšení je vpředu i vzadu pětiprvkové, přední náprava byla vylepšena, zatímco ta zadní nahradila dřívější lichoběžníkové řešení.
Samozřejmostí je bohatá výbava. Audi vyzdvihuje hlavně adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v dopravních kolonách, který umí vůz sám řídit až do rychlosti 65 km/h, avšak jen na „lepších silnicích.“ Zajímavostí je i rádce pro úspornou jízdu, který řidiči radí, jak jet úsporněji, a to pomocí dat z GPS. Zájemci si pak mohou připlatit za adaptivní tlumiče nebo řízení s proměnlivým převodem.
Druhá generace Audi A5 Sportback se v Evropě začne prodávat na začátku příštího roku, automobil však už poprvé spatříme na nadcházejícím autosalonu v Paříži. Německé ceny startují na částce 37.800 eur (v přepočtu cca 1,02 milionu korun), S5 u našich západních sousedů přijde na 62.500 eur (asi 1,69 milionu korun).