Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A8 na ledu - bez ESP a hodně rychle

Ondřej Šuch
Diskuze (0)
Časy bez elektroniky měly něco do sebe. Po dvou dnech nepřetržitého smýkání s luxusní limuzínou máme pocit, že tohle auto jede i na ledu neuvěřitelně poslušně i bez ESP. Ale museli jsme se to naučit. A stálo to za to.

Každý, kdo se pokoušel někdy brzdit či jen zatáčet na zmrzlé vozovce ví, že sebelepší brzdy či podvozek nejsou k ničemu, vede-li je necitlivá ruka a těžká noha. Skloubit všechny úkony v situaci, kdy kola stěží nalézají adhezi pro pouhý rozjezd je bezesporu hodně náročné - a stovky účastníků byť jen "plechových" nehod by mohly vyprávět o pozdní lítosti.

Škol smyku různých úrovní je v nabídce ovšem stále ještě málo a proto je třeba kvitovat každou kvalitní iniciativu. K nejlepším v tomto směru patří značka Audi, která pro své zákazníky pořádá na mnoha místech v Evropě opravdu extrémní kurzy. Není se čemu divit - i přes vyspělý pohon všech kol není zvládnutí vozu vyšších tříd při nízké adhezi nijak snadné a správné zvyky mají dopad nejen na bezpečnost vlastní, ale především na menší ohrožování okolí.

Rádi jsem proto přijali pozvání českého zastoupení Audi, abychom si v autentických podmínkách mohli vyzkoušet kurz, který absolvují nejen běžní zákazníci, ale i profesionální řidiči. Naším "domovem" se proto na dva dny stala upravená ledová plocha v lyžařském středisku Saalbach, které leží asi 60 km od Salzburgu.

Není to úplně obyčejný kurz. Za cvičné vozy slouží sériové limuzíny A8 quattro s motorem 4.2 a instruktorem byl neuvěřitelně aktivní Josef "Sepp Haider - rakouská legenda rallye. Tento jmenovec korutanského hejtmana je známý i v Čechách: s Audi S2 zvítězil před lety na Rallye Šumava Klatovy a tradičně se mu dařilo i v Českém Krumlově.

"Vůz s pohonem všech kol je ve smyku neovladatelný" - takovou "pravdu" jste jistě slyšeli mnohokrát. My jsme se během několika hodin naopak naučili, že při správném využívání potenciálu vozu lze jízdu i na extrémně kluzkém povrchu zvládat s jistotou. Sepp, kaskadársky se držící dveří s nohama smýkajícíma se po ledu, nám v pravou chvíli pomáhal trhat volantem a osvojovat si všechny triky, které na kombinaci čtyřkolka-led platí.

Nedotáčivý i přetáčivý smyk sice dají práci spíše ESP, my jsme se ale celkem rychle naučili kontrolovat i tyto, pro řidiče dvoutunového vozu jistě nepříjemné situace. Panické brždění s vyhýbáním se překážce nic není, řeknete si jistě. Pak vám ale Sepp poručí rozjet se na 60 km/h a ESP vypnout ... Nakonec jsme základní dovednosti zvládli všichni a jednoduchost ovládání vozu si pochvalovaly i přítomné dámy.

Zastoupení Audi plánuje v České republice podobné kursy, což díky množství aut této značky na našem trhu je jen ku prospěchu bezpečnosti na silnicích.

Ondřej Šuch
Diskuze (0)