Audi konečně vyrobilo sporťák s V16. Po téměř 90 letech od návrhu
Po dlouhých devadesáti letech od původního návrhu se Audi rozhodli vyrobit unikátní Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen“. Ten je šestnáctiválcovým silničním sporťákem z dob velkolepé éry motorsportu.
Předválečná éra byla v motorsportu opravdu velkolepá. Rivalita značek Auto Union a Mercedes-Benz vedla k velkým soubojům na nebezpečných závodních tratí a tehdejší německá nacistická vláda to významně podporovala obrovskými finančními dotacemi pro automobilový vývoj i soutěže ve jménu propagandy. Tehdy vznikala i nekompromisní rychlá monstra, jejichž řízení připomínalo boj o život.
A teď sláva automobilových třicátých let znovu ožívá. Audi si pro letošní Festival rychlosti v Goodwoodu připravilo velkou specialitu. Konečně vyrobilo aerodynamický vůz Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen“, neboli „rychlý sportovní vůz“. Ten inženýři Auto Unionu navrhli už v roce 1935, ale nakonec jej nikdy nevyrobili. K tomu se Audi, vyvinuté z původního Auto Unionu, rozhodlo až po nedávném oprášení historických návrhů.
Automobilka se začátkem loňského roku 2023 spojila se specialisty na výrobu historických závodních aut z Crosthwaite & Gardner, aby podle originálních návrhů a výkresů kompletně vyrobili v minulosti nikdy nerealizovaný Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen“, silniční verzi závodního vozu Type 22 Grand Prix. A to od šasi přes celou karoserii až po motor. Dokončení projektu trvalo přes jeden rok.

V zadní části aerodynamického speciálu s třímístným interiérem je pro Auto Union tradiční uprostřed uložený kompresorem Roots přeplňovaný vidlicový šestnáctiválec. Ten by podle původních návrhů měl mít zdvihový objem 4,4 litru, ale v Audi se rozhodli pro vznik modernější šestilitrové jednotky. Stejně tak zvýšili i maximální výkon – z původně plánovaných 200 koní je dnes výrazně vyšších 512 koní. Převodovka je šestistupňová manuální.
Aby se však větší motor vůbec měl kam vejít, technici museli zvětšit originální rozměry – z původně plánovaného rozvoru náprav 2990 milimetrů je teď 3315 milimetrů. Se zavazadly, třemi cestujícími a provozními kapalinami pak Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen“ dosahuje hmotnosti 1750 kilogramů.
A to nejlepší je, že návštěvníci letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu si konečně zrealizovaný projekt šestnáctiválcového silničního auto unionu mohou užít v akci. Během předváděcích jízd se za volant posadí jezdci Tom Kristensen a Hans-Joachim “Strietzel” Stuck.