Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi konečně vyrobilo sporťák s V16. Po téměř 90 letech od návrhu

Auto Union Typ 52
Auto Union Typ 52
Auto Union Typ 52
Auto Union Typ 52
14 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (4)

Po dlouhých devadesáti letech od původního návrhu se Audi rozhodli vyrobit unikátní Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen“. Ten je šestnáctiválcovým silničním sporťákem z dob velkolepé éry motorsportu.

Předválečná éra byla v motorsportu opravdu velkolepá. Rivalita značek Auto Union a Mercedes-Benz vedla k velkým soubojům na nebezpečných závodních tratí a tehdejší německá nacistická vláda to významně podporovala obrovskými finančními dotacemi pro automobilový vývoj i soutěže ve jménu propagandy. Tehdy vznikala i nekompromisní rychlá monstra, jejichž řízení připomínalo boj o život.

A teď sláva automobilových třicátých let znovu ožívá. Audi si pro letošní Festival rychlosti v Goodwoodu připravilo velkou specialitu. Konečně vyrobilo aerodynamický vůz Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen“, neboli „rychlý sportovní vůz“. Ten inženýři Auto Unionu navrhli už v roce 1935, ale nakonec jej nikdy nevyrobili. K tomu se Audi, vyvinuté z původního Auto Unionu, rozhodlo až po nedávném oprášení historických návrhů.

Automobilka se začátkem loňského roku 2023 spojila se specialisty na výrobu historických závodních aut z Crosthwaite & Gardner, aby podle originálních návrhů a výkresů kompletně vyrobili v minulosti nikdy nerealizovaný Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen“, silniční verzi závodního vozu Type 22 Grand Prix. A to od šasi přes celou karoserii až po motor. Dokončení projektu trvalo přes jeden rok.

Video placeholder
Auto Union Typ 52 • Zdroj: Audi

V zadní části aerodynamického speciálu s třímístným interiérem je pro Auto Union tradiční uprostřed uložený kompresorem Roots přeplňovaný vidlicový šestnáctiválec. Ten by podle původních návrhů měl mít zdvihový objem 4,4 litru, ale v Audi se rozhodli pro vznik modernější šestilitrové jednotky. Stejně tak zvýšili i maximální výkon – z původně plánovaných 200 koní je dnes výrazně vyšších 512 koní. Převodovka je šestistupňová manuální.

Aby se však větší motor vůbec měl kam vejít, technici museli zvětšit originální rozměry – z původně plánovaného rozvoru náprav 2990 milimetrů je teď 3315 milimetrů. Se zavazadly, třemi cestujícími a provozními kapalinami pak Auto Union Type 52 „Schnellsportwagen“ dosahuje hmotnosti 1750 kilogramů.

A to nejlepší je, že návštěvníci letošního Festivalu rychlosti v Goodwoodu si konečně zrealizovaný projekt šestnáctiválcového silničního auto unionu mohou užít v akci. Během předváděcích jízd se za volant posadí jezdci Tom Kristensen a Hans-Joachim “Strietzel” Stuck.

Vstoupit do diskuze (4)