TEST Audi SQ7 4.0 TFSI quattro – Proč měnit, co funguje?
Audi začátkem letošního roku představilo nový facelift pro populární luxusní SUV Q7 a SQ7. Je ideální volbou pro všechny zájemce o příjemnou ergonomii a prostornost v jednom.
Design, interiér
Audi Q7 je v zatím nejmodernějším pokračování na světě už bezmála deset let. Druhá generace v minulosti vlajkového SUV značky Audi se poprvé představila už v lednu 2015 na severoamerickém autosalonu v Detroitu a s modernizacemi přežívá až do dnešních dnů. Nejnovější, pořadí již druhý facelift se oficiálně odhalil koncem letošního ledna a novinkami se inspiroval u vylepšeného a stylovějšího SUV kupé Audi Q8.
Novinky letošního faceliftu
Audi Q7 se vyrábí už devět let, ale i díky poslední modernizaci zatím bezpečně odolává zubu času. Původní model z prvních let výroby stále připomíná celou řadou exteriérových prvků, ale s letošním osvěžením nadále zůstává luxusním SUV, jež působí, jako by se přesunulo z rýsovacích prken návrhářů na výrobní linky teprve včera.
Audi nám to v minulých měsících ukázal u jiných stárnoucích modelů, jako třeba u fenomenální Audi A6 Allroad quattro. Jsou to právě minimalistické a nepříliš výstřední elegantní křivky, co z Audi Q7 i dalších vlajkových modelů značky dělá relativně nadčasová auta. Nejnovější evoluce proto přináší jen minimum drobností, kterých si na první pohled snad ani nevšimnete. A platí to též u námi testovaného vrcholného sportovního modelu SQ7.
Designéři přepracovali přední masku chladiče Singleframe, nabídli možnost optických paketů Black a Black Plus, vylepšili příplatkové světlomety HD Matrix LED se systémem Audi Laser Light a vůbec poprvé vybavili Q7 inovativními zadními svítilnami s OLED technologií. Nabídku rozšířila nová volitelná kola, nebo trojice odstínů laku, s nimiž jsme se seznámili už na faceliftovaném Audi Q8 – zlatá Sakhir, modrá Ascari a červená Chilli.
V luxusním interiéru pak moc novinek nenajdete, protože i nadále zakládá na již známé architektuře se třemi displeji infotainmentu MMI. Ten kombinuje digitální přístrojový štít se dvěma dotykovými obrazovkami na palubní desce. Nejvýraznější změnou tu je aktualizovaná verze multimediálního systému s podporou aplikací třetích stran, jako jsou třeba streamovací hudební služby Spotify nebo Amazon Music.

Proč měnit, co funguje
Absolutní minimum novinek v kabině může na první pohled zklamat, ale je jedině dobře, že Audi zachovalo jeden z nejlepších interiéru moderní éry. Ten se vyznačuje hlavně povedenou ergonomií s intuitivním ovládáním – na horním dotykovém displeji ovládáte multimédia, navigaci nebo nastavení vozu, na spodním pak komfortní funkce, jako klimatizaci nebo vyhřívání sedadel. Jediným neduhem, projevujícím se v zimě, je digitální tlačítko pro vyhřívání multifunkčního volantu, kvůli němuž musíte zabrousit až do menu klimatizace. Bohužel jej nenajdete po boku virtuálního ovládání vyhřívání sedadel.
V dnešní době stále přísnější evropské legislativy navíc oceníte možnost přihlásit se ke svému uživatelskému profilu, abyste si mohli individualizovat nabídku rychlých přístupů a předvoleb. Díky tomu pak můžete vypínat otravného „pomocníka“ Intelligent Speed Assistance (ISA), tedy akustické varování o překročení aktuální maximální povolené rychlosti podle dat vozu, nikoliv reálného světa.
Jak se tahle zatracená funkce vypíná v modernizovaném Audi Q8? Překvapivě jednoduše – nový asistent ISA lze vypnout jediným kliknutím na spodní dotykové obrazovce infotainmentu, kde jej najdete v menu s přednastavenými předvolbami.
Hitparáda příplatků
V Česku se nové audiny nejčastěji prodávají v bílé, šedé a černé barvě. Námi testovaná stříbrná SQ7 v odstínu Satellit tak nijak zvlášť nevystupuje z řady a právě tady začíná i velká hitparáda příplatků. I u nejvýkonnější a nejluxusnější verze Audi Q7 se jich totiž může objevit velká spousta.
Za volitelnou stříbrnou barvu Satellit si připlatíte 41.700 Kč, 22” kola Audi Sport stojí 90.200 Kč a další prvky můžete najít i v interiéru. Sportovní sedadla plus stojí 67.900 Kč, nezávislé topení a ventilace je za 49.800 Kč, červené prošívání interiéru Audi Sport GmbH stojí 33.200 Kč a tak bychom mohli pokračovat. S drahými příplatky můžete svou SQ7 výrazně zdražit proti základní ceně a přehled všech volitelných prvků na testovaném voze najdete v tabulce pod naším testem.
Srovnání s hlavní konkurencí | Audi SQ7 quattro | BMW X5 M60i xDrive | Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ |
Motorizace | 4.0 V8, zážehový | 4.4 V8, zážehový | 4.0 V8, zážehový |
Zdvihový objem [cm3] | 3996 | 4395 | 3982 |
Největší výkon [kW/min] | 373/5500 | 390/5500-6000 | 450/- |
Převodovka | 8AT | 8AT | 9AT |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 280 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,1 | 4,3 | 3,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 12 | 12,6 | 12,5 |
Emise CO2 [g/km] | 275 | 284 | 291 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 803 | 650 | 630 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2275 | 2420 | 2420 |
Rozměry d x š x v [mm] | 5072x1970x1708 | 4935x2004x1765 | 4947x2018x1782 |
Rozvor [mm] | 3001 | 2975 | 2995 |
Cena od [Kč] | 2.760.900 | 2.711.800 | 3.859.900 |
Motor, jízdní vlastnosti
Po posledním letošním faceliftu se Audi Q7 prodává s tradičními spalovacími motory, jejichž zdvihové objemy začínají do tří litrů. Nám se do nejnovějšího testu dostal nejsilnější vlajkový model SQ7, který se původně prodával s přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcovým turbodieselem, ale už v létě 2020 jej nahradil benzinový osmiválec, kterým koncern Volkswagen vybavil většinu vlajkových modelů od Audi přes Porsche až po Lamborghini nebo Bentley.
507 koní poslouchajících na povel
Srdcem nejmodernějšího Audi SQ7, zakládajícího na modulární koncernové platformě MLB Evo, je dvěma turbodmychadly přeplňovaný mild-hybridní zážehový čtyřlitrový vidlicový osmiválec. Ten i v nejnovějším modelu vyvine maximální výkon 373 kW (507 koní) při 5500 otáčkách za minutu a vrcholný točivý moment 770 newtonmetrů dostupný už od 2000 otáček za minutu. S takovou silou pod kapotou se Audi SQ7 umí vyrovnat i sportovním autům.
Audi oficiálně uvádí, že nejnovější SQ7 akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a vyvine maximální rychlost 250 km/h, ale ani to nepřibližuje lehkost a nenucenost, s jakou se pohybuje po městských ulicích, okreskách nebo dálnicích. Osmistupňová automatická převodovka Tiptronic od ZF navíc využívá přirozeného krouťáku vidlicového osmiválce, takže když chcete SQ7 jen lehce roztáhnout, zbytečně nepodražuje a začne plynule zrychlovat.
Pokud se však rozhodnete prošlápnout plný plyn až na kickdown, osmistupňový automat okamžitě podřadí na nejvhodnější rychlostní stupeň a začnou se dít věci. Obrovské monstrum se za doprovodu hlasitého burácení začne řítit vstříc horizontu až zdrcujícím tempem, a to i ve velmi vysokých rychlostech. Vzpomínám si, jak jsem s benzinovou SQ7 cestoval po německých dálnicích, a i při tempu nad 170 km/h na sešlápnutí plného plynu odpověděla jen stroze – „tak jo“. Dvoustovka i vyšší rychlosti tu nejsou žádným problémem.
Benzinová dieta
S benzinovým osmiválcem pod kapotou je Audi SQ7 nejen rychlejší, ale také lehčí než s původním naftovým osmiválcem. Už při prvním představení Audi uvedlo, že se inženýrům povedlo ušetřit 120 kilogramů a nejnovější evoluce SQ7 tak váží 2275 kilogramů pohotovostní hmotnosti. Jen pro srovnání, původní vznětová verze měla 2395 kilogramů! To platí pro standardní pětimístnou variantu. K dispozici je i sedmimístná, která je o přibližně 65 kilogramů těžší.
Pořádná dieta znamená, že benzinová SQ7 je dynamičtější na rovinkách a agilnější v zatáčkách, k čemuž jí pomáhá celá řada moderních technologií. Standardem modelu je pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, adaptivní vzduchový podvozek sport s nastavitelnou světlou výškou a systém řízení všech kol. Zadní kola se při pomalejší jízdě natáčejí až o 5 stupňů proti kolům předním a zlepšují manévrovatelnost. Od 60 km/h se zadní kola natáčejí ve stejném směru jako přední, což zase zlepšuje stabilitu vozu.
Volitelnou výbavou je i podvozkový paket Advanced s elektromechanickou stabilizací náklonu eAWS. Ten vlivem elektromotorů pracujícím se 48voltovou elektrickou sítí a superkondenzátorem omezuje náklony karoserie vytvářením protitlaku vůči jejím pohybům a virtuálně tím snižuje těžiště v zatáčkách.
Dokonce i velké luxusní SUV je díky těmto moderním technologiím pocitově krátkým autem, ať už jde o otáčení se nebo dynamickou jízdu v zatáčkách. Zejména ve sportovním módu jsou vzduchový podvozek i aktivní stabilizátory schopné dát velkému audi solidní oporu a jediným limitujícím faktorem při rychlé jízdě na okreskách je šířka vozu i jeho skutečná hmotnost.
Osmiválec nejezdí zadarmo
Osobně jsem si však Audi SQ7 nejvíce oblíbil v komfortním jízdním režimu, díky němuž na většině typů asfaltu příjemně plulo. Jen velká 22“ kola Audi Sport znamenala, že na ostrých nerovnostech byla SQ7 pocitově trochu tvrdší, ale rozhodně ne nesnesitelná. V komfortním jízdním módu si navíc nejlépe užijete to, k čemu je určená – k poklidnému cestování s brutální silou pod kapotou, která je k dispozici, kdykoliv ji potřebujete.
Chcete přesprintovat dlouhou rovinku, nebo jen bezpečně předjet traktor? S dostatkem prostoru na to jednoduše šlápněte a nechce se unášet na vlně přívalu točivého momentu osmiválcového motoru. S benzinovým osmiválcem pod kapotou však trochu vzrostla reálná spotřeba paliva. Audi uvádí, že aktuální SQ7 jezdí za kombinovaných 12 až 13,3 litru na 100 kilometrů v cyklu WLTP.
Během testovacího týdne jsem s ní při častých přesunech po dálnicích i v pražských kolonách jezdil za reálných 14,6 litru na 100 kilometrů. K nižší spotřebě pak benzinové SQ7 pomáhá funkce Cylinder on Demand, deaktivující polovinu počtu válců při klidném tempu.
Závěr
Audi SQ7 je sice už trochu starším modelem na evropském trhu, ale stále má spoustu lákadel, jimiž vás může zaujmout. Osobně si myslím, že na prvním místě je nestárnoucí interiér s perfektní ergonomií i ovládáním výbavy. Vedle svých konkurentů zaujme hlavně minimem designových výstřelků a jednoduchostí celkového ovládání. Solidní je i prostornost s velkým zavazadlovým prostorem se základním objemem 803 litrů.
S benzinovým osmiválcem pod kapotou pak Audi SQ7 dává smysl hlavně těm řidičům, kteří rádi šlapou na plyn a neohlíží se za spotřebou paliva. „SQ-sedmička“ totiž umí být hladová, o čemž svědčí i naše vysoká kombinovaná spotřeba paliva, přesahující 14 litrů na 100 kilometrů. Komfortní adaptivní vzduchový podvozek si pak jednoduše zamilujete. A tím se pomalu dostáváme k tomu, že ani SQ7 nemá moc objektivních negativ. Snad jen tu spotřebu a drahé příplatky, jak už tomu z této značky bývá. Testované Audi SQ7 je totiž výrazně dražší, než jaká je základní cena tohoto modelu.
Nejlevnější verze modelu | 1.897.900 Kč (Q7 45 TDI quattro) |
Základ s testovaným motorem | 2.760.900 Kč (SQ7 quattro) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.760.900 Kč (SQ7 quattro) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.916.200 Kč (SQ7 quattro) |
Plusy
- Solidní dynamika
- Jízdní komfort
- Povedená ergonomie
Minusy
- Nutnost připlácet si i za relativně běžné prvky výbavy
