Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi: Nových Q5 prodáme v roce 2009 více než Mercedes GLK a BMW X3, segment výrazně poroste

Ondřej Láník
Diskuze (49)
Podle českého vedení značky Audi zažije český trh v příštím roce dramatický růst segmentu luxusních SUV s cenou kolem milionu. Audi má převzít od dosud vedoucího BMW dominantní postavení.

V tomto týdnu bylo oficiálně na český trh uvedeno nové Audi Q5. Výrazně menší SUV než Q7 a Allroad quattro je velkou nadějí značky na další upevnění vedoucí pozice v rámci luxusních značek na českém trhu.

Se vstupem nového Mercedesu GLK, Volva XC60 a Audi Q5 na český trh dojde podle vedení Audi k dramatickému nárůstu luxusní kategorie středních SUV. Tam kde se donedávna prodávalo jen BMW X3, vstupuje nyní zbrusu nová silná dvojka. Letos prodaný objem této kategorie se podle předběžných odhadů zastaví na 400 vozech, příští rok má počet vzrůst až na 1500 vozů. Audi svůj konkrétní odhad prodeje nesdělila, ale počítá s tím, že prodá nejvíce vozů této kategorie z celé čtveřice.

Audi očekává, že kanibalizace na větších modelech Q7 a Allroad bude díky příchodu Q5 minimální. Zákazníky Q5 budou lidé ve věku 40-50 let, přibližně 14 % z nich budou ženy, Audi Q5 bude pro většinu z nich dalším autem v rodině.

Audi Q5 na českém trhu

Nové Audi Q5 si zájemci mohou objednávat již od počátku října. U verzí Audi Q5 2.0 TFSI (155 kW) a Audi Q5 2.0 TDI (125 kW) s manuálními převodovkami začíná cena na 1.002.100,- Kč a u 3.0 TDI (176 kW) s převodovkou S tronic na 1.246.000,- Kč. Příplatek za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic činí pro obě čtyřválcové verze 56.900,-Kč.

Audi vysílá do segmentu kompaktních SUV model Q5. Jeho karoserie je dlouhá 4,63 m, široká 1,88 m a vysoká 1,65 m. Rozvor 2,81 m (nejdelší ve třídě) a oblé tvary, které jsou kombinací designu velkého SUV Q7 a aktuální generace A4, dávají novince sportovní a dynamický vzhled. Vzhledem k pojetí auta je výborná hodnota součinitele aerodynamického odporu 0,33.

Q5 své kořeny nezapře. Přídi dominuje typická maska single-frame. Přední světlomety mohou být na přání bi-xenonové se světelnými diodami pro denní svícení. Kvůli snížení hmotnosti a pro lepší vyvážení jsou přední kapota i dveře zavazadlového prostoru vyrobeny z hliníku. Vnější designové doplňky bude Audi nabízet ve třech provedeních. Standardem je černá barva, volitelně mohou být lakovány v barvě karoserie nebo kontrastním odstínem. Vzhled lze dále vylepšit sportovním paketem S-line nebo paketem off-road, který zahrnuje ochranné prvky a 19palcová kola.

Prostornost interiéru je daná dlouhým rozvorem. Podle Audi může v Q5 pohodlně cestovat pět osob. Sedadla jsou navržena ergonomicky a nabízí několik možností uspořádání. Zavazadlový prostor má základní objem 540 litrů, maximum při sklopení sedadel je 1560 l. Za příplatek může být zadní řada sedadel posuvná v rozsahu 100 mm, přední sedadlo spolujezdce lze úplně sklopit a vytvořit tak prostor pro přepravu dlouhých předmětů.

Nepřehlédněte
PŘEDSTAVUJEME Audi Q5: Víc sportovní než užitkové

Na poli bezpečnosti je novinkou úzké propojení činnosti airbagů a předpínačů předních pásů, podobně jako v nové A4. Pro lepší ochranu cestujících bez nežádoucího nárůstu hmotnosti je v karoserii vysoký podíl dílů z vysokopevnostní oceli. Přínosem pro aktivní bezpečnost je systém Lane assist, který usměrňuje pohyb v jízdním pruhu, a Side assist, který hlídá mrtvé úhly při změně pruhu. ESP bylo naprogramováno tak, že při přepravě nákladu na střeše zasahuje jinak než za normálního stavu.

Nová dvouspojková převodovka S tronic má sedm převodových stupňů. Tato technika se vyznačuje minimálními prodlevami při řazení při stejné nebo nižší spotřebě paliva, jako má manuální převodovka. Řazení může probíhat buď automaticky, nebo manuálně, a to i pomocí tlačítek na volantu. Všechny Q5 dostanou stálý pohon všech kol quattro. Výchozí rozdělení momentu mezi nápravy je 40 % dopředu a 60 % dozadu, což zaručuje sportovnější pocit z řízení než rovnoměrná distribuce. V případě potřeby může být na přední kola posláno až 65 % momentu, na zadní nejvýše 85 %.

Příplatkový systém Audi drive select nabízí tři režimy – komfortní, neutrální, nebo sportovní. V kombinaci s MMI je také možné si vytvořit vlastní nastavení. Systém zahrnuje elektronicky řízené tlumiče a aktivní řízení s proměnlivým převodem.

Audi Q5 dokáže vyjíždět svah s úhlem 31°, přední nájezdový úhel činí 25°, světlá výška je 200 mm a automobil zvládá brodění vodou o hloubce 50 cm.

Audi Q5 přichází na start se třemi motory, jedním zážehovým a dvěma vznětovými TDI. Všechny agregáty mají přímé vstřikování paliva a přeplňování turbodmychadlem.

Audi Q5 na českém trhu
Motor2,0 TFSI3,2 FSI2,0 TDI3,0 TDI
Zdvihový objem [cm3]1984319719682967
Válce/ventily4/46/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]155199125176
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]350/1500-4200330/3000-5000350/1750-2500500/1500-3000
Max. rychlost [km/h]222232204225
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,26,89,56,5
Komb. spotřeba [l/100 km]8,59,36,77,5
Cena [Kč]1.002.100,--1.002.100,-1.246.000,-

Ceny jsou kalkulovány při směnném kurzu 25,00 CZK/EUR, při prodeji budou upraveny dle denního kurzu.

Standardem pro všechny modely je šest airbagů, stabilizační systém, kompletní elektrická výbava, kovaná hliníková kola s průměrem 17 palců (pro čtyřválce) nebo litá s průměrem 18 palců (pro šestiválce), automaticky regulovaná, ale pouze jednozónová klimatizace, kůží obšitý volant a radiopřijímač Chorus s monochromatickým 6,5palcovým displejem v přístrojové desce a přehrávačem CD.

Za tempomat zaplatíte 7 tisíc Kč, za adaptivní tempomat 35 tisíc Kč, třízónová automatická klimatizace vyjde na 16 tisíc a xenonová světla Plus včetně denních potkávacích a zadních světel ze světelných diod pak téměř na 29 tisíc.

Ondřej Láník
Diskuze (49)
Avatar - 12Eagle
28. 10. 2008 12:45
Q5 verzus X3
Ak sa to náhodou stane, že Q5 preberie niekoho z X3, tak nech si to poriadne užijú, lebo to bude trvať len niekoľko mesiacov. Potom X1, ktorá je veľká skoro ako X3 a vzápätí nová X3, ktorá bude ešte väčšia; a je po ptákách v celom AUDI >:D >:D >:D
Urobil som veľmi dobre, že som objednal X3 a nie Q5.
28. 10. 2008 09:30
Re: VDC PĚNÍ
Velmi oceňuji tvou upřímnost v konfrontační sebereflexi :-!
27. 10. 2008 13:32
Re: VDC PĚNÍ
Třeba dříve, neználku.
26. 10. 2008 19:42
Hahahahaha
Jo tak tomu se říká nemocné sebevědomí >:D.Autobusy typu Q se možná ještě chvilku budou prodávat,ale asi to nebude dlouho trvat.
26. 10. 2008 10:44
Re: VDC PĚNÍ
No, když tě tak čtu, první co mě napadá je to, jestli jsi už vůbec v životě byl na silnici, jestli se zajímáš o auta a jestli něco víš také o životě člověka. Hloupost, kterou jsi napsal, že totiž "krabice" odejdou do propadliště dějin a vládu převezmou čtyřdveřová kupé, tohle snad nemůže napsat ani kluk z pomocné školy.

Naštěstí o tom, co bude nerozhodují neználkové tvého kalibru ale ti kdo auta vyrábí a ti kdo auta... kupují. Třetí kategorie - autoplácal, ta může opravdu jen plácat.

Poučení pro tebe - v budoucnu budou "krabice" vykrývat největší koláč produkce, a to napříč segmenty. Na úbytě budou právě sedany a z nich odvozená kupé a pravděpodobně i hatchhbacky. Je tomu tak proto, že ty krabice poskytují větší pohodlí sedícímu člověku, větší bezpečnost za jízdy a zabírají méně místa na silnicích.

Co se týká té módy, pak jeansy jsou moderní přes sto let. Skutečnost, že ty se po městě ploužíš v tesilkách, dederonové košili a důchodkách je jenom tvůj problém. Ostatně v esuvečku bys přece vypadal jak převařená kyselá okurka. Někdo, VDC, tu hmotnou realitu silnic vždycky vyžere, viď... Nebo, že by si nějaký majitel ixšestky včera na semaforech típnul žváro o tvou cyklistickou přilbu?

P.S. Q5 není gazík... já jen že by nebylo od věci občas také přemýšlet hlavou.