Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q3 vs. Cross Coupé quattro: Designový duel

Jakub Sochor
Diskuze (12)
Kam se posunul design za čtyři roky, které dělí studii a sériový model kompaktního SUV od Audi?

Novinkou v modelové řadě automobilky Audi je kompaktní SUV Q3. I přes to, že jsou jeho tvary nové a svébytné, není těžké vypozorovat jisté vizuální vazby na vizi Cross Coupé quattro z roku 2007. Jde však o silné paralely, nebo jen o letmou podobnost, tkvící spíše v detailech?

Audi Q3, který konkuruje BMW X1 či mainstremovému sourozenci Volkswagenu Tiguan, je z hlediska rozměrů exteriéru větší, než Cross Coupé quattro. Produkční automobil přerůstá studii na délku (+ 5 mm), na šířku (+ 11 mm) i na výšku (+ 10 mm).

Audi Q3 a Cross Coupé quattro - srovnání rozměrů
ModelAudi Q3 (2011)Audi Cross Coupé quattrorozdíl
Délka [mm]43854380-5
Šířka [mm]18311820-11
Výška [mm]15901600-10

Příď Q3 koresponduje s již etablovanými automobily modelové palety Audi. Jedním z nezbytných prvků je tedy osobitá optika světlometů, včetně viditelného členění jednotlivých světelných segmentů. Tím dominantním je pak tenký pás, zhotovený z trubicových LED, který opisuje horní, vnitřní a dolní část světlometu.

Z hlediska designu Audi tvoří samostatnou kapitolu maska chladiče, která nese označení single-frame. V současné době dochází k modifikaci jejího tvaru, který nabývá podoby šestiúhelníku. Jedním z významných kosmetických rysů je pak prolis, plynoucí od A-sloupků přes kapotu a ústící (po menším přerušení kvůli světlometům) v dolní části předního nárazníku.

Boční část dává na odiv vizuálně čisté a jasně definované proporce, které jsou zpestřeny stylovou linií, plynoucí přes celý profil automobilu. I přes to, že je na automobilu znát kompaktní velikost, jsou na exteriéru Q3 vidět vazby na větší Audi Q5, tedy o třídu větší model.

Zadní partie jsou založeny na sportovních tvarech, neboť i přes použití poměrně rozměrných pátých dveří čerpají z prvků atraktivního designového zpracování studie. Zde hrají prim sdružené svítilny, které pokračují v trendu automobilky, založeném na kreativním přístupu k optice lamp. I zde jsou jednotlivé světelné části jasně zřetelné a mají svůj specifický tvar. Svítilna jako celek je pak vyvedena ve tvaru svébytného čtyřúhelníku.

Na nových modelech Audi je vidět distancování se od designového prvku, spočívajícího ve sdružení středového panelu a kapličky s přístroji do vizuálně jednotného celku. Na volantu našel své místo kruhový motiv a ve srovnání s rozměrnějšími sportovně-užitkovými vozy značky je přístrojová deska jako celek opticky lehčí a jednodušší.

Na řadu přichází koncepční SUV s názvem Cross Coupé quattro. Tvary vize již delší dobu nejsou tajemstvím, vůz byl představen na šanghajském autosalonu v Číně roku 2007, tedy přesně před čtyřmi lety. Design se za uplynulé roky ukázal jako nadčasový. A podíváme-li se na nový model Q3, lze na jeho karosérii spatřit podobnost se zmíněným konceptem.

Na přídi jde o příbuznost jen kosmetického rázu. Cross Coupé quattro je více avantgardní a díky tomu, že se jedná o vizi, neruší masku chladiče s bohatou strukturou lamel a lesklé výplně poznávací značka. Také průduchy v úrovní nárazníku jsou emocionálněji tvarované, než na sériovém SUV Q3.

Zákazník ale jistě více ocení produkční podobu – studie je totiž dělaná víc na efekt a přiklání se k prvoplánovým designovým hrátkám. Designéři Audi se během čtyř let dopracovali k sofistikovanějšímu zpracování a jemnější hře linek a prolisů.

Profil studie napoví o nemalé návaznosti Q3 na Cross Coupé quattro. Zde jde o obecnou podobnost, založenou na obdobném řešení celkových proporcí. Tato estetická příbuznost tkví v nižší přídi (dodávající celku na sportovnosti), mírně se svažující střeše či podobném tvaru světlometů (předních i zadních), které zřetelně zasahují do boku vozidla. Studie však používá vyšší splývavost zádě, vyvolanou zkosenějším zadním oknem a více zešikmeným C-sloupkem.

Co se ztratilo na expresivitě profilu, to pravděpodobně Q3 dohání objeme zavazadelníku a prostorem pro posádku.

Pozadí studie Cross Coupé quattro je vysoce sportovní. Zde dochází k jedné z podstatných karosářských vazeb mezi dnes zmíněnými automobily. Jde o podobné tvarové řešení víka zavazadlového prostoru. To svou konstrukcí zasahuje do boku vozidla, spolu se svítilnami, které jsou v pátých dveřích integrovány, a pojímá registrační značku i modelové označení, případně u sériového modelu i zvolenou motorizaci.

Na první pohled má kabina studie se sériovou Q3 pramálo společného. Jelikož se v případě Cross Coupé quattro jedná o vizi, nešetřilo se barevných variacích (které by se v běžném provozu mohly zdát poněkud nepraktické) či na tvarových řešení jednotlivých prvků. Avšak důkladnější prozkoumání přístrojové desky poodhalí jisté paralely mezi oběma SUV, znatelné zvláště na provedení přístrojové desky jako celku.

Jakub Sochor
Diskuze (12)
23. 4. 2011 22:57
1*
Super super super fakt moc povedené.
Avatar - CHerokee
23. 4. 2011 21:21
Re: Výnimočná práca
Souhlasím. Já teda SUV moc nemusím zvlášť ty, co v terénu nevyjedou ani travnatý kopec, ale tady se mi taky více líbí studie než finální produkt. Snaží se být aspoň něčím originální a zajímavá.
23. 4. 2011 20:00
uprave rozdíly
+/- není absolutní hodnota...
23. 4. 2011 18:51
Re: Výnimočná práca
Chaos je podľa mňa trošku silné slovo, ale fakt je, že od Audi by som čakal precíznejší dizajn. Rozhodne nepôsobí prémiovým dojmom. Je zaujímavé, že Audi sa etablovalo ako firma, ktorá dokáže navrhnúť a vyrobiť prvotriedne palubné dosky, ale ako náhle sa dostane na spodok portfólia, tak mám pocit, že to robili v nejakom inom Audi. Napríklad A1 má interiér, ktorý prekonáva Polo, pritom A1 je luxusné a mimoriadne drahé auto. Možno tým chcú dostatočne odlíšiť okrajové segmenty od nosných.
23. 4. 2011 18:44
Re: Výnimočná práca
Pikes Peak je veľmi podarená štúdia. Tu si ale naopak myslím, že Q7 je ešte krajšia.
Ano, Q3 sa musela prispôsobiť aktuálnemu štýlu. A ten mi tiež nie je veľmi sympatický. A6, A8, Q7, všetky tieto autá mali veľmi čistý a elegantný dizajn, dnes do toho pchajú športovosť a väčšiu dynamickosť ako BMW, pritom tie autá majú pohon prednej nápravy a motor pred ňou. Je to škoda. Výrazne na to doplatilo Audi A8.
U Q3 sa pohrali s hranami a oblinami, zvýraznili led-diódy vzadu, dali mu šesťuholníkovú masku chladiča, zmenili predné svetlá. Áno, zapadá do aktuálneho dizajnu. A čo ako? Toto je podľa mňa na škodu, táto unifikácia, každé auto má byť navrhnuté prirodzene a nie tak, aby sa doňho pchali rôzne prvky len preto, že dnes ich firma používa. Nehovorím, že tam nemôžu byť, ale nemali by sa aplikovať takým spôsobom, aby kazili dobrý základ.