Audi S4: Návrat k přeplňování – nový motor 3,0 TFSI s kompresorem (245 kW)
Audi A4 se na pařížském autosalonu představí ve své sportovní verzi nazvané tradičně S4. Atmosférický osmiválec pod kapotou vystřídá přeplňovaný V6, který se do S4 vrátí po sedmi letech. Tentokrát ale půjde o nový motor 3,0 TFSI s mechanicky poháněným kompresorem.
Název Audi S4 je od roku 1997 spojen s výkonnou verzí modelu A4. Zatímco první generace byla poháněna motorem 2,7 V6 (195 kW) se dvěma turbodmychadly a pěti ventily na válec, ve druhé a třetí generaci (B6, resp. B7) se objevil atmosférický osmiválec 4,2 o výkonu 253 kW. Novinka bude návratem k vidlicovému šestiválci, tentokrát však bude přeplňování mechanické.
TFSI, ale s kompresorem
Nový motor 3,0 TFSI je osazen přímým vstřikováním paliva a Rootsovým kompresorem. Označení tak může být poněkud matoucí, T ve zkratce TFSI totiž neznačí turbodmychadlo, ale prostý fakt, že motor má přeplňování. Podle Audi je zvolené řešení s ohledem na výkon a odezvu motoru výrazně lepší než instalace dvojice turbodmychadel.
Kompresor je kompaktní, což umožnilo jeho umístění mezi řady válců, které svírají úhel 90°. Navíc se netradičně nachází až za škrtící klapkou. Dvojice protiběžně se otáčejících čtyřkřídlových členů rotuje rychlostí až 23000 ot/min. Rotory dokáží za hodinu stlačit 1000 kilogramů vzduchu, který do spalovacích prostorů proudí pod plnicím tlakem až 0,8 bar.
Do pouzdra dmychadla je integrována soustava dvou hliníkových mezichladičů voda-vzduch a vzduch-vzduch, která je napojená na samostatný okruh chladicí kapaliny. V mezichladičích se ohřátý stlačený vzduch opět zchlazuje, aby se zvýšilo množství vzduchu dodávaného do válců. Rozsáhlá soustava protihlukových opatření tlumí typický zvuk kompresoru na minimum.
Výkon motoru je 245 kW (333 koní) v rozmezí 5500 až 7000 ot./min. Točivý moment vrcholí 440 Nm mezi 2500 a 4850 ot./min. V relativním srovnání s předchozím osmiválcem tak vychází, že nový mechanicky přeplňovaný motor má při o 28 % menším objemu jen o 3 % nižší výkon (o 8 kW, resp. 11 koní). Přitom se kombinovaná spotřeba dostala pod desetilitrovou hranici – v případě sedanu je 9,7 l/100 km a u kombi Avant 9,9 l/100 km. To znamená snížení o 3,4 l, tedy o 26 %.
Maximální rychlost bude stejně jako v minulé generaci elektronicky omezena na 250 km/h, čas potřebný pro zrychlení z klidu na 100 km/h se zkrátí o půl sekundy na 5,1 s (Avant 5,2 s). Díky plynulému průběhu točivého momentu bude trvat pružné zrychlení z 80 na 120 km/h při zařazeném čtvrtém rychlostním stupni jen 4,4 s.
Quattro, převodovka S tronic a aktivní diferenciál
Motor pohání všechna čtyři kola skrze stálý pohon všech kol quattro a šestistupňovou manuální převodovku nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic, která nahradí automat tiptronic. Výchozí rozdělení momentu mezi nápravy je 40:60 ve prospěch zadní – tato mírná preference zadní nápravy zaručuje lehký sklon k přetáčivosti a sportovnější pocit z řízení. V praxi se ale rozložení plynule mění v závislosti na momentálních jízdních podmínkách.
Novinkou bude aktivní zadní diferenciál, který zvýrazňuje výhody stálého pohonu všech kol. Při přidání plynu v zatáčce se přesune část momentu na vnější zadní kolo, což usnadní projetí oblouku. Aktivní diferenciál je řízen počítačem a k přesunu momentu potřebuje méně než 0,1 s. Podobné řešení je relativně vzácné, dnes nabízí kombinaci aktivního diferenciálu a pohonu všech kol například Honda Legend, Mitsubishi Lancer Evolution nebo Saab 9-3 XWD.
Audi pro novou S4 nabídne také systém Audi drive select, který má tři režimy – komfortní, automatický a dynamický. Volba se provádí tlačítkem a projevuje se změnou nastavení aktivního diferenciálu, adaptivních tlumičů a dynamického řízení. Pokud je S4 vybavena rozhraním MMI, je možné vytvořit také vlastní nastavení.
Audi S4 - srovnání generací | ||
Model | S4 3,0 TFSI (od 2009) | S4 4,2 V8 (2005-2008) |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 | 4163 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/5 |
Vrtání x zdvih [mm] | 84,5 x 89 | 84,5 x 92,8 |
Kompresní poměr | 10,5:1 | 11,0:1 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 245/5500-7000 | 253/7000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 440/2500-4850 | 410/3100 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,1 (5,2) | 5,6 (5,8) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 9,7 (9,9) | 13,1 (13,3) |
Údaje v závorkách platí pro karoserii Avant (kombi).