Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Travolution: Zelená vlna čtyř kruhů

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 10. 6. 2010 • 13:38
35
10
Zobrazit náhledy (35)
Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi
Německá automobilka Audi spustila před čtyřmi lety projekt Travolution, který měl usnadnit automobilovou dopravu ve městě a snížit spotřebu paliva.

Název je vlastně složeninou anglických slov traffic a evolution (doprava, resp. vývoj). Vývojový tým Audi zkoumal kompletní silniční dopravní systém města, ve kterém automobilka sídlí, tedy v Ingolstadtu.

Projekt Travolution se ve své první fázi týkal zkrácení čekací doby na semaforech. Výsledky byly překvapující, spotřeba paliva se snížila až o 17 %. Za celý rok by to znamenalo úsporu neuvěřitelných 700 tisíc litrů benzinu a nafty! Není divu, motory přece spotřebují nejvíce, když se automobily rozjíždějí.

Tajemstvím tohoto úspěchu byl adaptivní výpočetní algoritmus, který u Audi vyvinuli ve spolupráci s odbornými vysokými školami. Ten pak řídil veškerá dopravní signalizační zařízení. V současnosti se projekt dostal dále. Vozidla přímo komunikují se semafory prostřednictvím bezdrátové sítě LAN a UMTS spojení. Takto vybavených automobilů je zatím celkem patnáct, semaforů pak o deset více.

Signalizační zařízení přenášejí data, která jsou zobrazována v grafické podobě na displeji uvnitř vozu. Sdělují řidiči například to, jako rychlostí by měl jet, aby nemusel na dalších světlech čekat na zelenou a rovnou projet. Tuto hodnotu může také sám vybrat v nastavení adaptivního tempomatu, případně ji uložit do paměti kontrolního systému.

Pokud automobil zastaví na křižovatce na červenou, právě rozsvícené světlo přenese osobě uvnitř informaci, jak dlouho bude muset ještě čekat, než blikne zelená. Na druhou stranu, hodlá-li signalizace brzy přejít na oranžovou, nebo červenou, upozorní na to řidiče předem vizuálním nebo akustickým signálem. U Audi spočítali, že na každém semaforu lze takto uspořit 0,02 l paliva.

Pokud by obdobná infrastruktura fungovala v celém Německu, celkové množství vypouštěných emisí CO2 by kleslo o dva miliony tun ročně! Toto číslo je ekvivalentem poklesu emisí oxidu uhličitého z motorových vozidel v městském provozu o 15 %.

Systém Travolution umožňuje také online platby za doplňování pohonných hmot nebo parkování. Samotný automobil komunikuje se stacionárním zařízením na čerpací stanici nebo v garáži. Když řidič potvrdí poplatek prostřednictvím komunikačního rozhraní vozu (v případě Audi se jedná o MMI – Multi Media Interface), jsou peníze automaticky odepsány z účtu klienta, nebo z jeho kreditní karty.

Ingolstadtská automobilka předvedla poslední stupeň vývojových prací projektu Travolution novinářům a odborníkům z oboru dopravy 2. června 2010.

Témata
18. 6. 2010 09:10
Re: take drahe ?
Kdyby každý z vývoje uvažoval jako Ty, tak bychom do teď jezdili na koni a místo navigace měli v kapse globus 8-s
Avatar - T613
11. 6. 2010 16:15
Re: take drahe ?
problém asi je, že ti současní odborníci ty semafory neumí seštelovat ..
Avatar - Dinar
11. 6. 2010 10:45
Re: take drahe ?
Tzv. zelená vlna, když ses držel těch rychlostí na cedulkách mezi křižovatkami, jels na zelené vlně. Ani nevím, proč to vymizelo, jestli přibyly křižovatky a synchronizace je už nemožná, těžko říct, každopádně zajímavá vzpomínka. ;-)
Avatar - positivemind
10. 6. 2010 20:15
Re: take drahe ?
V HK to ještě ve směru od Pardubic mají... samozřejmě to moc nefunguje :-)

S tím odpočítáváním jsem viděl zajímavé koncepce, link však nedohledám :-(
10. 6. 2010 20:08
Re: take drahe ?
Tohle funguje třeba ve Washingtonu pro přechody pro chodce a musí se nechat, že to je výborná věc :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku