Audi Travolution: Zelená vlna čtyř kruhů
Název je vlastně složeninou anglických slov traffic a evolution (doprava, resp. vývoj). Vývojový tým Audi zkoumal kompletní silniční dopravní systém města, ve kterém automobilka sídlí, tedy v Ingolstadtu.
Projekt Travolution se ve své první fázi týkal zkrácení čekací doby na semaforech. Výsledky byly překvapující, spotřeba paliva se snížila až o 17 %. Za celý rok by to znamenalo úsporu neuvěřitelných 700 tisíc litrů benzinu a nafty! Není divu, motory přece spotřebují nejvíce, když se automobily rozjíždějí.
Tajemstvím tohoto úspěchu byl adaptivní výpočetní algoritmus, který u Audi vyvinuli ve spolupráci s odbornými vysokými školami. Ten pak řídil veškerá dopravní signalizační zařízení. V současnosti se projekt dostal dále. Vozidla přímo komunikují se semafory prostřednictvím bezdrátové sítě LAN a UMTS spojení. Takto vybavených automobilů je zatím celkem patnáct, semaforů pak o deset více.
Signalizační zařízení přenášejí data, která jsou zobrazována v grafické podobě na displeji uvnitř vozu. Sdělují řidiči například to, jako rychlostí by měl jet, aby nemusel na dalších světlech čekat na zelenou a rovnou projet. Tuto hodnotu může také sám vybrat v nastavení adaptivního tempomatu, případně ji uložit do paměti kontrolního systému.
Pokud automobil zastaví na křižovatce na červenou, právě rozsvícené světlo přenese osobě uvnitř informaci, jak dlouho bude muset ještě čekat, než blikne zelená. Na druhou stranu, hodlá-li signalizace brzy přejít na oranžovou, nebo červenou, upozorní na to řidiče předem vizuálním nebo akustickým signálem. U Audi spočítali, že na každém semaforu lze takto uspořit 0,02 l paliva.
Pokud by obdobná infrastruktura fungovala v celém Německu, celkové množství vypouštěných emisí CO2 by kleslo o dva miliony tun ročně! Toto číslo je ekvivalentem poklesu emisí oxidu uhličitého z motorových vozidel v městském provozu o 15 %.
Systém Travolution umožňuje také online platby za doplňování pohonných hmot nebo parkování. Samotný automobil komunikuje se stacionárním zařízením na čerpací stanici nebo v garáži. Když řidič potvrdí poplatek prostřednictvím komunikačního rozhraní vozu (v případě Audi se jedná o MMI – Multi Media Interface), jsou peníze automaticky odepsány z účtu klienta, nebo z jeho kreditní karty.
Ingolstadtská automobilka předvedla poslední stupeň vývojových prací projektu Travolution novinářům a odborníkům z oboru dopravy 2. června 2010.