Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi ve Frankfurtu 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (3)
Tak jako na předešlých velkých autosalonech i ve Frankfurtu si Audi připravilo početný seznam novinek, ve kterém letos nechybí výkonný elektromobil či model schopný spalovat palivo E85.

Spolu s představením čistšího dieselu a typickou ukázkou downsizingu (1,2 TFSI) je tak cítit velká snaha o snižování emisí v důsledku lehce kontroverzních nařízení z pera Evropské unie.

R8 Spyder

Otevřená auta vždy představují v nabídce automobilek exkluzivní záležitost a není tedy divu, že se R8 Spyder představuje s nejsilnějším motorem v nabídce – desetiválcem o objemu 5,2 litru s kompresním poměrem 12,5:1 a suchou klikovou skříní, jenž disponuje sympatickým výkonem 386 kW při působivých 8000 otáčkách. A jen na okraj, omezovač zasáhne až při 8700 min-1 (!). Točivý moment vrcholí neméně chvályhodnou hodnotou 530 Nm při 6500 min-1. S tímto agregátem Spyder zvládne stovku za 4,1 sekundy, je tedy jen o dvě desetiny pomalejší než kupé. Rychlostí 200 km/h jede již za 12,7 s a maximální rychlost činí 313 km/h. Kombinovaná spotřeba prý bude 14,9 l na 100 km se šestistupňovým manuálem a 13,9 l s R tronicem.

Když už jsme u těch čísel. Podle očekávání roadster trošku přibral, střecha a její mechanizmus sice váží jen 30 kg, celkově ale hmotnost auta vyskočila na 1720 kg, což je o metrák více, než váží výchozí kupé. Stažení nebo vytažení střechy je otázkou 19 sekund a je možné až do rychlosti 50 km/h. Ve složeném stavu je schována pod krytem z karbonu. Roadster má hmotu mezi přední a zadní nápravu rozdělenu v poměru 43:57 a samozřejmostí je pohon všech kol, obutých do 19" pneumatik 235/35 vpředu a 295/30 vzadu. V nabídce jsou ale i obří kola s pneumatikami o rozměru 305/30. Standardem jsou vrtané přední kotouče s osmi pístky a zadní se čtyřmi, za příplatek lze pořídit i keramické kotouče. V základní výbavě je i adaptivní podvozek se systémem nastavitelných tlumičů magnetic ride.

Co se vzhledu samotného týče, příbuznost s kupé je neoddiskutovatelná, kvůli odstranění střechy ale došlo k úpravě krytu motoru a vůz přišel také o charakteristickou, barevně odlišenou „čepel“ na bocích. Kožená sedadla v kabině mají speciální pigment, jenž dokáže na slunci snížit povrchovou teplotu sedadel až o 20 stupňů.

Prodej vozu v Německu bude zahájen v prvním čtvrtletí příštího roku a to za ceny začínající na částce 156 400 EUR, další země přijdou na řadu vzápětí. Výroba bude probíhat v závodě v Neckarsulmu.

e-tron

Elektrický pohon je mezi výrobci stále populárnější cestou k automobilu, šetrnému k životnímu prostředí. A to se týká i dvoudveřových sportovních modelů!

Audi e-tron je zatím jen autosalonovou studií a není vůbec jisté, zda by sériové provedení mělo tolik příznivců jako snadno ovladatelné osmiválcové modely. V čem tkví problém? Při stavbě elektromobilu je pořád ještě třeba dělat příliš bolestivé kompromisy mezi dynamikou a principy čistého pohonu. Studie s elektromotory v kolech má celkový výkon 230 kW a gigantický točivý moment 4500 Nm, ale to stačí jen na rychlost 200 km/h. Více omezovač rychlosti, vzhledem k vysoké spotřebě při tomto jízdním režimu, nedovolí. Akcelerace je parádní disciplínou i běžných elektromobilů, a tak asi nepřekvapuje, že elektrický sportovec zvládá sprint na 100 km/h za 4,8 sekundy. Nepravé quattro je vyřešeno samotnou koncepcí se 4 elektromotory, přesto konstrukce upřednostňuje zadní nápravu podobně jako dělení hnacích sil v moderních mezinápravových diferenciálech TorSen. 70 % elektromotorických Newtonmetrů směřuje na zadní kola, 30 % dopředu.

Chcete-li slyšet celou pravdu, pak musíme přiznat akumulátorovou sadu o hmotnosti 470 kg, která však údajně nezvýšila pohotovostní hmotnost celého vozu nad hladinu osmiválce, Audi udává hmotnost okolo 1600 kilogramů. Její rozložení ve voze je 42:58 ve prospěch zadní nápravy. Baterie má sice kapacitu 42 kWh, což při velmi klidné jízdě nižšími rychlostmi vystačí na vzdálenost 248 km, ale zásobárnu energie snadno vyprázdníte i za několik minut rychlé jízdy. Pak nastává okamžik dobíjení. Akumulátory lze z domácí zásuvky (230 V, 16 A) nabít za 6 až 8 hodin, ze silnější (400 V, 63 A) má celá operace trvat 2,5 hodiny. Vizionáři Audi věří, že jednou bude možno využívat k bezdrátovému nabíjení akumulátorů indukční princip, ale to je asi zatím hudba vzdálené budoucnosti.

Základem Audi e-tron je hliníková konstrukce Audi R8. Na karoserii bylo upraveno mnoho stylistických řešení, nejvýraznější je nová maska s diodovými světlomety po stranách a mnohopaprsková kola. Zajímavý je například systém natáčení světelného kužele do zatáček na základě informací z mapy navigace – natočení tak přijde ještě dříve, než řidič volantem doopravdy pootočí. Všechny povrchové karosářské díly jsou vyrobeny z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Automobil je 4,26 m dlouhý, 1,9 m široký a 1,23 m vysoký.

S5 Sportback

Model A5 Sportback má po autosalonu ve Frankfurtu nový vrcholový model. Je jím přeplňovaným vidlicovým šestiválcem poháněná verze S5.

Pod její kapotou se ukrývá opravdu silné srdce o výkonu 245 kW a točivém momentu 440 Nm, dostupném mezi 2900 a 5300 min-1. Agregát vděčí za velkou část svého výkonu mechanickému přeplňování (dmychadlo dodávající plnicí tlak až 0,8 bar je poháněno klikovou hřídelí), podle oficiálních zdrojů by ale i při tomto velkém výkonu měla být zachována špičková kombinovaná spotřeba 9,7 litru benzinu na 100 km. To je opravdu rozumná hodnota na permanentní čtyřkolku (quattro s mírnou preferencí zadních kol je pochopitelně samozřejmostí) schopnou akcelerovat z klidu na 100 km/h za 5,4 sekundy. Nejvyšší rychlost je tradičně omezena na 250 km/h. Přenos síly na kola obstarává sedmistupňový automat S tronic.

Milovníky zatáček potěší zadní diferenciál se zvýšenou svorností či osmnáctipalcová kola o velikosti 245/40 přičemž jako zvláštní výbavu lze pořídit až kola dvacetipalcová. Audi S5 Sportback začne na německých dálnicích zpívat svým mechanickým barytonem na jaře příštího roku, cena začíná na částce 57.900 EUR.

A4 3,0 TDI clean diesel quattro

O agregátu pod kapotou vystaveného A4 3,0 TDI Clean Diesel Quattro mluví Audi jen v superlativech. Jedná se prý v současné době o nejčistší dieselovou technologii motorů. Díky SCR katalyzátoru a vstřikování močoviny splňuje motor debutující před časem v modelu Q7 emisní normu Euro 6, která vstoupí v platnost nejdříve v roce 2014. Praktickým přínosem je i nižší kombinovaná spotřeba, která se v Audi A4 pohybuje na hranici 6,7 litrů nafty na 100 km. Ani dynamické parametry nejsou, i díky točivému momentu 500 Nm, rozhodně špatné – sprint na 100 km/h zvládne sedan za 6,2 s a dosáhnout elektronicky omezenou nejvyšší rychlost 250 km/h nebude pravděpodobně příliš obtížné.

A3 1,2 TFSI

Přeplňovaný nástupce litinového klasika 1,6 MPI se vyrábí v Mladé Boleslavi a zanedlouho se mimo Audi A3/A3 Sportback objeví i v Golfu, Polu a Škodě Yeti. Trend zmenšování objemu zážehových agregátů a jejich vybavování turbodmychadly, tak pokračuje i u koncernu Volkswagen.

Čtyřválcový agregát má objem 1197 cm3, ze kterého dává největší výkon 77 kW (105 k) při 5000 min-1. Blok motoru má podčtvercové spalovací komory a je z hliníkové slitiny, což přispívá k velmi nízké hmotnosti celé pohonné jednotky – ta váží jen 89,5 kg. Jen osm ventilů, dva na každý válec, ovládá jeden vačkový hřídel. Točivý moment vrcholí hodnotou 175 Nm, která je k dispozici v rozmezí 1500-3500 min-1. Turbodmychadlo zajišťuje plnicí tlak až 0,9 bar.

Třídveřové Audi A3 díky těmto parametrům zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,1 s, pětidveřový Sportback je pak o dvě desetiny pomalejší. Obě karosářské varianty dosahují maximální rychlosti 190 km/h při kombinované spotřebě 5,5 l/100 km.

Zákazníci si budou moci koupit Audi A3 s motorem 1,2 TFSI až v prvním čtvrtletí příštího roku, a to zatím pouze s pohonem přední nápravy a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

A4 2,0 TFSI flexible fuel

Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec 2,0 TFSI umí v modelu označovaném jako „flexible fuel“ spalovat mimo klasického benzinu i E85, tedy směs skládající se z 85 % z etanolu a z 15 % z benzinu. A protože je v Německu již poměrně uspokojivá síť čerpacích stanic (přibližně 300 prodejních míst nabízí E85), dá se očekávat úspěch tohoto modelu. Snižování takzvané uhlíkové stopy se totiž zdá být nejen ekologické, ale také výhodné. Tedy...záleží hlavně na ceně paliva E85 která se v tuzemsku pohybuje okolo 23 Kč/litr.

Agregát se může pochlubit výkonem 132 kW a nejvyšším točivým momentem 320 Nm dostupným mezi 1500 a 4200 min-1. Nebylo prý potřeba velkých změn, jiný je pouze materiál pístních kroužků (kvůli menší mazací schopnosti etanolu) a přibylo čidlo analyzující poměr etanolu a benzinu ve vstřikované směsi. Vůz je totiž schopen pracovat na jakýkoliv mix benzinu a E85.

A nakonec spotřeba paliva. Při spalování E85 dosahuje agregát v modelu A4 sedan kombinované spotřeby 9 litrů na 100 km zatímco při pohonu na benzin jen 6,4 litru. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere sedanu 7,9 sekund (modelu Avant 8,1 s), nejvyšší rychlost činí 236 km/h (resp. 228 u varianty Avant). Obě karosářské varianty jsou ve spojení s tímto motorem poháněny pouze předními koly a disponují šestistupňovou manuální převodovkou.


Aleš Jungmann
Diskuze (3)