Auto Bild TÜV Report 2010 (vozy stáří 2-3 roky): Japonská a německá auta vedou
Výsadní postavení v TÜV Reportu má skupina nejmladších vozů. Právě zde se nejméně projevuje vliv pečlivosti údržby a celkové péče majitelů automobilů. Vychází se z předpokladu, že v prvních letech provozu se o nový automobil jeho majitelé starají právě tak, jak jim předepisuje výrobce, velké návštěvy servisů očekává málokdo z majitelů.
V Německu jezdí ke kontrole nová auta poprvé po třech letech, ale existují i výjimky, které mají zákonem stanoven přísnější (častější, časnější) dohled. Sem patří například vozy taxislužby nebo automobily z půjčoven. Jejich počet ale není v celkovém objemu dat příliš významný.
Auto Bild TÜV Report 2010: Kategorie vozů starých 2 až 3 roky
Kategorie 2-3letých vozidel letos zahrnuje automobily, které byly do provozu většinou uváděny v letech 2005 a 2006.
Na nejvyšší příčce se letos objevilo sportovní Porsche 911. Pro běžného smrtelníka jsou mnohem zajímavější vozy na dalších místech. Druhé místo patří lidové Mazdě 2 (2,4 % vozů s vážnými závadami), jde však ještě o předchozí generaci. VW Golf Plus je na třetím místě, společně s velmi populárním Fordem Fusion a Mazdou 3. Ostatní modely TOP10 mají původ v Japonsku.
V první dvacítce je 5 Toyot (!), 5 Mazd, 3 Fordy nebo 2 Porsche.
Prvním modelem, který nemá svůj původ v Německu nebo Japonsku, je Saab 9-3 na 11. místě s relativně vysokým počtem (54 tisíc) průměrně najetých kilometrů. První model francouzské značky najdeme letos už na 26. místě (Renault Clio).
Průměr nejmladší věkové kategorie činí 5,1 %. Domácí Škoda Fabia je nad touto kvótou (4,5 %), Octavia letos spadla těsně pod průměr (5,4 %).
K propadákům na německých STK patří Kia Carnival, Chrysler PT Cruiser, Peugeot 407, Hyundai Atos nebo Chrysler Voyager.
Auto Bild TÜV Report 2010, kategorie 2-3 letých aut, průměr kat. 5,1 % | ||||||
Pořadí | Výrobce a model | podíl aut s vážnou závadou | počet ujetých tisíc km | |||
1. | Porsche 911 | 1,9% | 35 | |||
2. | Mazda 2 | 2,4% | 32 | |||
3. | VW Golf Plus | 2,6% | 42 | |||
3. | Ford Fusion | 2,6% | 34 | |||
3. | Mazda 3 | 2,6% | 41 | |||
6. | Toyota Yaris | 2,7% | 33 | |||
7. | Toyota RAV4 | 2,9% | 42 | |||
7. | Mazda 5 | 2,9% | 48 | |||
7. | Subaru Forester | 2,9% | 44 | |||
10. | Toyota Corolla Verso | 3,0% | 47 | |||
11. | Saab 9-3 | 3,1% | 54 | |||
12. | Opel Meriva | 3,2% | 35 | |||
12. | Porsche Boxster/Cayman | 3,2% | 35 | |||
12. | Toyota Avensis | 3,2% | 52 | |||
12. | Mazda 6 | 3,2% | 49 | |||
12. | Ford Focus C-Max | 3,2% | 44 | |||
17. | Audi A3 | 3,3% | 52 | |||
17. | Mercedes SLK | 3,3% | 33 | |||
17. | Ford Fiesta | 3,3% | 35 | |||
20. | Toyota Corolla | 3,4% | 40 | |||
20. | Mazda MX-5 | 3,4% | 31 | |||
20. | Honda Jazz | 3,4% | 34 | |||
23. | Audi A4 | 3,5% | 69 | |||
24. | VW Golf | 3,7% | 47 | |||
24. | Ford Focus | 3,7% | 52 | |||
26. | BMW řady 3 | 3,8% | 57 | |||
26. | Opel Tigra TwinTop | 3,8% | 33 | |||
26. | Renault Clio | 3,8% | 35 | |||
26. | Suzuki Ignis | 3,8% | 37 | |||
30. | BMW Z4 | 3,9% | 34 | |||
30. | Audi A6 | 3,9% | 84 | |||
30. | Mercedes-Benz B | 3,9% | 44 | |||
30. | Toyota Aygo | 3,9% | 35 | |||
30. | Ford Galaxy/S-Max | 3,9% | 54 | |||
30. | Volvo S40/V50 | 3,9% | 63 | |||
36. | Suzuki Grand Vitara | 4,0% | 43 | |||
36. | Audi TT | 4,0% | 40 | |||
38. | BMW řady 7 | 4,1% | 71 | |||
38. | Opel Vectra/Signum | 4,1% | 63 | |||
38. | VW Touran | 4,1% | 65 | |||
38. | Peugeot 107 | 4,1% | 34 | |||
38. | Nissan Almera | 4,1% | 38 | |||
38. | Smart ForTwo | 4,1% | 33 | |||
44. | BMW řady 1 | 4,2% | 46 | |||
44. | Mercedes-Benz A | 4,2% | 37 | |||
46. | BMW X3 | 4,3% | 56 | |||
46. | Renault Modus | 4,3% | 34 | |||
46. | Mitsubishi Colt | 4,3% | 39 | |||
49. | Audi A8 | 4,4% | 81 | |||
49. | Honda CR-V | 4,4% | 51 | |||
51. | Opel Zafira | 4,5% | 54 | |||
51. | Seat Alhambra | 4,5% | 64 | |||
51. | Škoda Fabia | 4,5% | 44 | |||
54. | Opel Astra | 4,6% | 50 | |||
54. | Honda Civic | 4,6% | 43 | |||
54. | Seat Altea | 4,6% | 48 | |||
54. | Suzuki Swift | 4,6% | 37 | |||
54. | Ford Mondeo | 4,6% | 68 | |||
59. | Audi A2 | 4,7% | 41 | |||
59. | Mercedes C | 4,7% | 56 | |||
59. | Nissan Micra | 4,7% | 35 | |||
62. | Opel Corsa | 4,8% | 32 | |||
63. | VW New Beetle | 5,0% | 35 | |||
63. | VW Touareg | 5,0% | 66 | |||
63. | Mercedes-Benz M | 5,0% | 64 | |||
63. | Citroen C1 | 5,0% | 36 | |||
67. | VW Polo | 5,1% | 38 | |||
67. | Seat Leon | 5,1% | 49 | |||
67. | Hyundai Matrix | 5,1% | 41 | |||
70. | Nissan X-Trail | 5,3% | 53 | |||
71. | VW Fox | 5,4% | 37 | |||
71. | Mercedes-Benz S | 5,4% | 68 | |||
71. | Škoda Octavia | 5,4% | 62 | |||
71. | Smart ForFour | 5,4% | 42 | |||
75. | VW Passat | 5,5% | 82 | |||
75. | Mercedes-Benz CLK | 5,5% | 43 | |||
75. | Hyundai Tucson | 5,5% | 44 | |||
78. | Renault Scenic | 5,6% | 45 | |||
78. | Hyundai Gettz | 5,6% | 36 | |||
80. | Opel Agila | 5,7% | 35 | |||
80. | Kia Rio | 5,7% | 40 | |||
80. | Chevrolet Aveo | 5,7% | 37 | |||
80. | Volvo V70/C70 | 5,7% | 82 | |||
84. | Peugeot 1007 | 5,8% | 32 | |||
85. | Honda Accord | 5,8% | 50 | |||
86. | Suzuki Jimny | 5,8% | 35 | |||
87. | Peugeot 207 | 5,9% | 35 | |||
88. | Renault Twingo | 5,9% | 33 | |||
89. | Renault Laguna | 5,9% | 59 | |||
90. | Mitsubishi Pajero | 6,0% | 60 | |||
90. | Seat Ibiza/Cordoba | 6,0% | 41 | |||
90. | Ford Ka | 6,0% | 35 | |||
93. | Daihatsu Sirion | 6,1% | 36 | |||
94. | Citroen C3 | 6,2% | 41 | |||
95. | BMW 5 | 6,5% | 73 | |||
95. | Chevrolet Matiz | 6,5% | 30 | |||
97. | Mini | 6,6% | 36 | |||
97. | Fiat Panda | 6,6% | 35 | |||
99. | VW Sharan | 6,7% | 73 | |||
100. | Mercedes-Benz CLS | 6,8% | 61 | |||
101. | Kia Sorento | 7,1% | 55 | |||
102. | Mercedes E | 7,2% | 79 | |||
102. | Renalt Megane | 7,2% | 50 | |||
104. | Hyundai Santa Fe | 7,3% | 47 | |||
105. | Alfa Romeo 147 | 7,4% | 45 | |||
106. | Alfa Romeo159 | 7,5% | 59 | |||
107. | BMW X5 | 7,6% | 68 | |||
107. | Citroen C2 | 7,6% | 39 | |||
109. | Citroen C5 | 7,7% | 62 | |||
110. | Citroen Berlingo | 8,0% | 51 | |||
110. | Renault Kangoo | 8,0% | 47 | |||
110. | Kia Picanto | 8,0% | 35 | |||
113. | Fiat Punto | 8,1% | 41 | |||
114. | Nissan Primera | 8,5% | 46 | |||
115. | Renault Espace | 8,7% | 62 | |||
115. | Dacia Logan | 8,7% | 43 | |||
117. | Citroen C4 | 9,4% | 47 | |||
118. | Peugeot 307 | 9,6% | 47 | |||
118. | Fiat Stilo | 9,6% | 51 | |||
120. | Fiat Doblo | 9,9% | 56 | |||
121. | Chrysler Voyager | 10,1% | 68 | |||
122. | Hyundai Atos | 10,3% | 31 | |||
123. | Peugeot 407 | 12,1% | 60 | |||
124. | Chrysler PT Cruiser | 13,8% | 45 | |||
125. | Kia Carnival | 29,3% | 57 |
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2010?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích.
Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v červnu roku 2008 a končícím červencem 2009. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo do šetření zahrnuto 7.487.460 kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Auto Bild TÜV Report 2010 hodnotí automobily pěti věkových kategorií. První z nich - automobily staré 2-3 roky - uvádíme v dnešním článku, další naleznete na news.auto.cz během následujících dnů.
Součástí žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie. Vozy z horní poloviny žebříčky mívají najeto v průměru stejný počet kilometrů jako vozy ze spodní poloviny žebříčku.