Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mustang Boss 429 (1969)
Ford Mustang Boss 429 (1969)
Ford Mustang Boss 429 (1969)
Ford Mustang Boss 429 (1969)
53 Fotogalerie

Auto Johna Wicka slaví 55 let. Ford Mustang BOSS 429 málem spolkl tenisák

Lukáš Volšický

Jeden z nejvzácnějších mustangů slaví 55 let od svého vzniku. Vyráběl se ručně a obrovský sedmilitr se mu málem nevešel pod kapotu. Museli do něj řezat.

Šedesátá léta byla nejslavnější érou amerických „svalovců“, která přinesla jeden z nejdivočejších a nejvzácnějších mustangů všech dob. Ford Mustang se během celého desetiletí těšil obrovské popularitě, a protože Amerika žila šampionátem NASCAR i závoděním ve sprintu na drag stripech, Ford se rozhodl dát světu monstrum splňující to nejdůležitější specifikům všech pořádných muscle cars – obrovský motor pod kapotou.

Když konkurenční koncern Chrysler v pozdních šedesátých letech vládl automobilovým závodům až bezkonkurenčním osmiválcem 426 HEMI, ve Fordu se rozhodli pro vznik nového výkonného motoru, aby s ním nejen drželi krok, ale rovnou jej překonali. Inženýři Fordu však byli zaneprázdnění významnějšími projekty, a tak se automobilka rozhodla spojit s nezávislou společností Kar Kraft.

Nový vidlicový osmiválec se zdvihovým objemem 429 kubických palců, tedy 7,03 litrů, konstrukčně vycházel ze sedmilitrového motoru 428 Cobra Jet, největší jednotky v produkčním mustangu. K novému osmiválci s přezdívkou „Shotgun“ (brokovnice) se od začátku přistupovalo jako k ryze závodnímu motoru, o čemž svědčí i technická zajímavost, jakou jsou sací kanály s průměrem 58 milimetrů. Kanály tak jsou jen o málo menší než tenisový míček.

Video placeholder
Ford Mustang Dark Horse • auto.cz

Už začátkem roku 1969 se nejobjemnější mustang své doby začal vyrábět s oficiálním pojmenováním BOSS 429, ale Kar Kraft při jeho vývoji řešil velké technické problémy. Tím největším byl fakt, že nový osmiválec byl širší než standardní motory mustangu, a tak technici museli řezat do stěn motorového prostoru – potřebovali nové domečky tlumičů, kompletně přepracovali přední zavěšení, museli sáhnout po menším posilovači brzd a baterii přesunuli do kufru.

A monstrum bylo na světě. Ford Mustang BOSS 429 úspěšně prošel homologačními i emisními zkouškami a byl surovým závodním mustangem na běžných silnicích. Produkční verze musela disponovat menším čtyřkomorovým karburátorem Holley, který motoru pomohl k maximálnímu výkonu 380 koní a točivému momentu 610 newtonmetrů. Spekulace však říkají, že reálná síla motoru mnohem vyšší, protože Ford tak trochu kecal, aby byl BOSS 429 levnější na pojištění.

Ford Mustang BOSS 429 se sice vyráběl jen v malých počtech, ale byl úspěšnější, než se čekalo. První výrobní série vznikla mezi lednem a červencem 1969, kdy nakonec vzniklo 859 kusů, navzdory plánovaným 500 kusům. V srpnu pak odstartovala produkce dalších 500 kusů s novou tváří a technickými vylepšeními, ale pro Ford byl celý projekt ztrátový kvůli drahé ruční práci společnosti Kar Kraft.

Nejbrutálnější mustang šedesátých let se navíc v posledních letech znovu vrátil na výsluní, když se proslavil jako osobní auto filmového profesionálního zabijáka Johna Wicka, ztvárněného Keanu Reevesem. Ve skutečnosti se ale ve filmu neobjevuje skutečný BOSS 429, nýbrž jeho replika zakládající na dostupnější variantě Mach 1, která letos slaví 55. výročí spolu se silnějším bossem.