Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto Tip Day 2013: Čtenáři si náramně užili

Jakub Kolár
Diskuze (5)
V Motorlandu Bělá pod Bezdězem se konala velká akce pro čtenáře našeho sesterského časopisu Auto Tip.

„Kde má citigo zpátečku?“ zazní z hloučku přihlížejících, kteří kráčejí k malému žlutému automobilu, aby s ním absolvovali soutěž v jízdě zručnosti. „Jako šestka,“ ozve se odpověď. Její adresát pokývne a za pár chvil vytyčenou trať s couvacím slalomem a parkováním prolétne v jednom z nejrychlejších časů. Odpoledne pak už nejen on ví o škodovkách kdeco a stejně tak i o svých motoristických schopnostech, protože zmíněné cvičení s citigo rozhodně nebylo jedinou kratochvílí, která byla na 10. říjen v Motorlandu Bělá pod Bezdězem připravena.

Ten den dostal speciální jméno: Auto Tip Day 2013. Pořádal ho náš sesterský časopis Auto Tip, jenž s podobnými podniky začal už před více než deseti lety. Všechno startuje čtenářskou soutěží, z níž vzejde skupinka šťastlivců, kteří pak na různých místech republiky stráví den s auty v nejrůznějších podobách, přičemž k ruce jim jsou nejen redaktoři zmíněného čtrnáctideníku, ale také rallyeoví jezdci, odborní instruktoři atd.

Akce se už konaly například na Autodromu Sosnová, Polygonu Most, motokárové dráze v Radotíně, v pražském Hummercentru, ale také v Bělé pod Bezdězem. Pokud jde o jednotlivé disciplíny, čtenáři si už vyzkoušeli několik desítek různých automobilů, závodili na motokárách, stejně jako na trenažérech, krotili smyky na kluzké podložce, řídili terénní vozy i tahač Iveco, stříleli z kuše atd. Nejatraktivnější jsou ale pokaždé jízdy s profesionály, ať už to byl dakarský specialista Martin Macík a jeho kamion nebo jako letos rallyeman Lukáš Pondělíček a jeho Škoda Fabia R2 o výkonu 180 koní.

Na okruhu dlouhém asi 1,4 kilometru svezl sice jenom pár nejšťastnějších, ale jejich zážitky se hned rozletěly po celém areálu. „Snažím se přestat kouřit, ale teď si musím jednu dát. Úplně měním pohled na rallye,“ kroutil hlavou jeden z nich. „Já měl strach, bylo to až moc,“ vysoukal ze sebe druhý. Dlužno dodat, že „až moc“ vypadá v podání profesionála přece jen jinak, Pondělíček auto šetřil…

Kdo to ale vůbec nedělal, byl instruktor off-roadu Motorlandu Bělá. Místní areál skýtá pro terénní eskapády spousty možností a všechny byly beze zbytku využity - Land Rover Defender se nejdříve „rozcvičil“ na umělém polygonu a pak se rozjel do lesa… Kdo to nezažil, neuvěří. Vůz, který už má za sebou těžkou misi při českém sboru v Afghánistánu, jednu chvíli „padal“ ze 45stupňového svahu, aby vzápětí jiný podobný vyjel, kymácel se přes kořeny a výmoly, rozstřikoval vodu a bahno v brodech, kličkoval na pětníku mezi stromy – to všechno se sedmi lidmi na palubě a 122 koňmi pod kapotou. V kabině se střídají výkřiky úžasu i děsu, jen muž za volantem je úplně v klidu. „Ježkovy voči, vyjedete to?“ „Nevím, jedu tady poprvé.“ Smějeme se jen do dalšího hupu, který nás opět přinutí zatnout ruce a nohy všude možně, aby člověk v kabině neudělal kotrmelec. Pásy jsou sice zapnuté, ale i tak každý jasně cítí, kolik doopravdy váží.

Ovšem defender není jediný stroj, který část účastníků chtěla okamžitě koupit. Stejně tak zaujaly terénní čtyřkolky a speciální buginy, protože i ty mají v Motorlandu vlastní dráhu. První seznamovací okruhy jsou pokaždé opatrné, ale následující už zdvihají oblaka prachu a v obloucích vnitřní kola… „To má motor z favorita? Řeknu vám, že bohatě stačí,“ zazní po jedné z jízd.

Většina řidičů se ale shodne, že by to chtělo těžší předek. Udržet se na dráze nebylo nic jednoduchého ani na venkovní motokárové dráze. Jednu chvíli se totiž nad areálem spustila lehká přeháňka a trať namokla tak, že se co chvíli ducalo do bariéry z pneumatik. Počasí ale naštěstí ranní nepříznivou předpověď nekopírovalo, takže Auto Tip Day opět proběhl bez deště.

Bez obav si tedy lidé mohli klekat k další disciplíně - výměně pneumatik. Ovšem tady už létaly i nadávky: ono dostat více než desetikilogramový obutý ráfek na nápravu s vědomím, že se na vás kouká řada soupeřů a půvabná hosteska měří čas, není žádný med. Ano, byli tu i virtuosové, kteří úkon sfoukli za minutu, jiní ale vše dokončovali jenom se skřípěním zubů, přičemž kdyby se čas nezapočítával do celkového hodnocení, nejraději by 18palcového „potížistu“ nakopli.

Video se připravuje ...

Na Auto Tip Day se ale dá také relaxovat. Jednak tu je pokaždé bohatý bufet a pak také pochopitelně testovací automobily. Letos flotila zahrnovala deset modelů Škody Auto: k dispozici byl tří- i pětidveřový hatchback Citigo, typy Octavia a Octavia RS a také dva vozy Superb – u těch větších šlo vybírat mezi naftovou a benzinovou verzí. Zkušební okruh měřil skoro třicet kilometrů a několikrát skýtal možnost, aby hlavně řidiči „eres“ pořádně šlápli na plyn a v mžiku zmizeli autům v závěsu. Když se pak kolona škodovek zase setkala na místě pro výměnu automobilů, bylo o pozornost okolí postaráno.

Jakmile se dojelo zpět do cíle, vystřídalo relax ve vymydlených kabinách několik minut stresu - na účastníky čekal povinný kvíz. Jeho deset otázek doplněných možnostmi odpovědí uvádíme níže, kdo pravidelně čte Auto Tip, případně stránky Auto.cz, neměl by mít se zaškrtáváním problém. Účastníci akce ale celkem často tápali. „Bylo to v Auto Tipu? No víte, já si prohlížím hlavně obrázky.“

Nervy následně pracovaly i na závodním trenažéru, kde se s Fabií S2000 startovalo do jedné z rychlostních zkoušek Katalánské rallye. Trasu dlouhou 3,7 kilometru prolétli nejlepší zhruba za dvě minuty. Jiní nabrali tu strom, tu kus keře, tu plaňky na ohradě – čili zpoždění. Komu virtuální vůz úplně nevyhovoval, mohl sáhnout po RC modelu, s nímž šlo dělat efektní smyky.

Součet hodnocených disciplín (motokáry, trenažér, vědomostní test, přezouvání pneumatik a jízda zručnosti) nakonec rozhodl o tom, že první místo na Auto Tip Day 2013 obsadil Radek Surma před Tomášem Procházkou a třetí skončil Jan Kuře. Vítězové si rozdělili navigace a poukázky na pohonné hmoty, respektive školu smyku, ale zkrátka nepřišel nikdo z účastníků.

Již teď se připravuje Auto Tip Day 2014 – takže se těšte!

Vědomostní test

1) Největší trh pro Škodu Auto je:

a) Čína

b) Německo

c) Česko

2) S hybridem využívajícím spalovací motor a stlačený vzduch nedávno přišla značka:

a) Citroën

b) Renault

c) Subaru

3) Kolik let letos slaví značka Caterham?

a) 30

b) 40

c) 25

4) Quadrifoglio Verde (zelený čtyřlístek) říkají u Alfy Romeo:

a) převodovkám

b) sportovním modelům

c) továrně v Modeně

5) Kolik průměrně stojí test na 100 000 km Auto Bildu (bez pořizovací ceny aut)?

a) 300 000 Kč

b) 400 000 Kč

c) 500 000 Kč

6) S jakým autem závodí v českých rallye Václav Pech?

a) Mini

b) Škoda

c) Mitsubishi

7) Která značka vyrábí model Dokker?

a) Lada

b) Poclin

c) Dacia

8) Jaké je zrychlení na stovku nové Škody Octavia RS ve verzi 2.0 TSI?

a) 6,8 s

b) 7,0 s

c) 7,2 s

9) Manettino se u Ferrari říká:

a) testovacím pilotům

b) ovladači jízdních režimů

c) testovacímu slalomu

10) Jaký výkon měl první VW Golf GTI v roce 1976?

a) 70 kW

b) 80 kW

c) 90 kW

Správné odpovědi: 1a, 2a, 3b, 4b, 5c, 6a, 7c, 8a, 9b, 10b.

Jakub Kolár
Diskuze (5)
Avatar - David Surma
16. 10. 2013 09:50
Paradni akce
Dekuji organizatorum za vydarenou akci - moc sem si to uzil.
15. 10. 2013 22:57
Re: Výborná akce
Na mě se nedostalo :-( Takže trochu závidím. Třeba příště...
Avatar - baca42
15. 10. 2013 21:28
Re: Výborná akce
Mně se to taky líbilo, nejvíc překvapil ten Land Rover. :yes:
15. 10. 2013 21:11
Re: Výborná akce
Přesně tak, musím jen souhlasit, naprosto špičková akce. Klobouk dolů - jen víc takových >:D
15. 10. 2013 20:08
Výborná akce
Za sebe jako jednoho z 30 účastníků musím říct, že to byla opravdu výborná akce. Během jednoho dne lítat v motokáře, na čtyřkolkách, v buggy, ve Fabii S2, v Octaviích RS či v Superbech se prostě moc často nepoštěstí.

Musím tedy střihnout organizátorům poklonu, protože sme měli jak plné žaludky, tak program navíc pěkně odsýpal, nikde se nečekalo a navíc byl i čas si některé disciplíny vyzkoušet ještě jednou.

Já se třeba snad hodinu proháněl na čtyřkolkách. Taky mám v galerce super fotku >:D