Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autobusy MAN s přívěsy: Kostnická specialita

Petr Dalecký
Diskuze (3)
Autobusy s přívěsy velmi oblíbené v polovině minulého století i v Československu se stále uplatňují v německé Kostnici.

Ačkoliv město Konstanz (česky Kostnice) je v Česku známé spíše ze souvislosti s Janem Husem, neuniklo nám, že tamní radní se rozhodli oživit tradici autobusové dopravy s přívěsy.

Již v roce 1954 bylo v Kostnici v provozu na linkách o délce 24,6 km patnáct autobusů a sedm autobusových přívěsů. Postupně byly nahrazeny kloubovými autobusy, ale nyní se autobusové vleky v Kostnici opět vracejí na scénu. Městský dopravní podnik v Kostnici pořídil čtyři sólové autobusy MAN Lion's City jako tažná vozidla a dále tři autobusové přívěsy. Vozidla budou nasazena mimo jiné během proslulé noční slavnosti u Bodamského jezera.

Rychlou výměnu cestujících zajišťují troje dveře v tažném autobusu a dvoje dveře v přívěsu, v obou vozech s jednou sklopnou rampou pro tělesně handicapované pasažéry. Přístupnost ještě usnadňuje kneeling, který může řidič ovládat pomocí tlačítkové předvolby. Dohromady tento autobusový vlak pojme zhruba 190 cestujících.

Informace pasažerům zajišťují TFT monitory v interiéru obou vozidel a duplexní telefonní zařízení v přívěsu pro komunikaci mezi cestujícími a řidičem. Jako dodatečné bezpečnostní opatření jsou oba vozy monitorovány kamerami. Rovněž zvenku vozidla přicházejí ke slovu kamery. Manévrování s vlekem usnadňují couvací kamery na autobusu i přívěsu a dále boční kamery pro sledování přívěsu. O komfort při zapojování a odpojování přívěsu se stará automatická spojka. Autobusový vlek je poháněn motorem MAN D 20 emisního stupně Euro VI o výkonu 265 kW.

Další zvláštností zakázky je skutečnost, že firma Stadtwerke Konstanz se u těchto nových přírůstků do svého vozového parku rozhodla pro nový vnitřní design. K němu patří polstrování sedadel s logem Stadtwerke Konstanz a rovněž tomu odpovídající nový povrch podlahy. Dobré pohodě uvnitř vozidla přispívá v tažném autobusu klimatizace místa řidiče i prostoru pro cestující a v přívěsu elektrické klimatizační zařízení.

„Oblasti nasazení s velkým náporem cestujících je předpokladem pro využití souprav autobusů s vleky, protože tak lze flexibilně přizpůsobovat nabízenou kapacitu vozidel“, vysvětluje Andreas Losert, vedoucí prodeje autobusů regionu jihozápad společnosti MAN Truck & Bus Deutschland. „Máme velikou radost z toho, že Konstanz pro sebe, jako turisticky bohatý region, tyto výhody rozpoznala. Profitují z toho jednak cestující, díky komfortní nabídce dopravy, a rovněž tak i životní prostředí, díky nižším emisím v časech menšího počtu cestujících.“

Petr Dalecký
Diskuze (3)
Avatar - pumpkin
26. 12. 2016 12:22
Re: Tie fotky neukazujú to najpodstatnejšie...
Dopravca, ktorý kúpi bus s vlekom, to asi má dobre spočítané. Malý bus je flexibilnejší, počas menšej vyťaženosti (napr. letné prázdniny) môžu vlek odpojiť a nebude v depe zbytočne stáť drahý kĺbový bus, ktorý by aj tak len vozil vzduch. Súhlasím, že toto je skôr riešenie pre menšie mestá. Pokiaľ je raz linka celoročne vyťažená, nemá zmysel niečo takéto kupovať.
26. 12. 2016 10:01
Re: Tie fotky neukazujú to najpodstatnejšie...
Bylo to to první co mne napadlo.

On je spíše problém v tom, že nejspíš redakce dostala zadání vymyslet super P.R. článek pro VW a v této době jejich průserů asi nic lepšího nebylo tak vytvořili tohle.

Podle mne by potobné články měly být označené jako P.R. Nic jiného to není.

V konkrétním případě to není asi špatná záležitost a někde se to i hodí (nevím tedy jestli přímo v Kostnici), obecně je to ale evidentně řešení z dob krále klacka.

NA těch obrázcích jsou povětšinou menší busy, pro menší městečka, kde to může být v době turistického náporu použitelné, u větších autobusů, o kterých čánek je mám pochybnosti. V počtu třech kusů je už myslím s ohedem na hlavní nevýhodu (emise v době nevytížení) celá sradna nerelavantní, přičemž kloubový autobus bude pořád na řízení přívětivější, s tímhle vlekem je to jen na široké a rovné cesty, jinak by řidič asi zbláznil (navzdory kamerám).
Avatar - jozephko
26. 12. 2016 09:17
Tie fotky neukazujú to najpodstatnejšie...
Na tých fotkách moc nie je vidno, ako vyzerá celá súprava. Tak som si to vygooglil a prišiel na to, že tie prívesy asi nebudú v Nemecku až také neobvyklé. Tu sú odkazy na niekoľko zaujímavých fotiek:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
A ak by bolo niekomu málo, tu je vyhľadávanie cez Google.
:-)
[odkaz]