Autobusy s alternativním pohonem Volvo: Hybridy, bio i CNG
Začněme hybridním vozidlem, které jsme si také loni na vlastní kůži vyzkoušeli v rámci výstavy Czechbus. Šlo o technologii na řadě 7700, která byla nedávno modernizovaná a představená pod označením 7900.
7700 Hybrid
Hybridní městský autobus vycházející z nízkopodlažního modelu 7700 poskytuje kapacitu 95 cestujícím. Dvanáctimetrové vozidlo je vysoké 3,4 metru. Hybridní autobus kombinuje vznětový motor s elektromotorem a ovládáním elektronickou řídící jednotkou. V provozu má elektromotor sloužit v rychlostech do 20 km/h, potom roli pohonu přebírá vznětový motor. Při zpomalování a zastavení je diesel odstaven a pohybové energie vozidla je využito k dobíjení akumulátorů.
K pohonu hybridního 7700 slouží čtyřválcový turbodiesel D5 o objemu 5,0 litru a výkonu 155 kW. Vznětový motor spolupracuje se systémem I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor). Tento systém obsahuje elektromotor, alternátor a elektronickou řídicí jednotku. Elektromotor má výkon 118 kW a točivý moment 800 N.m. Hybridní pohonný systém spolupracuje s automatizovanou dvanáctistupňovou převodovkou I-Shift. Vznětový agregát je uložen v levém zadním rohu motorového prostoru a vedle něj je dostatečný prostor pro systém I-SAM. Hybridní pohon také samozřejmě využívá rekuperaci kinetické energie v elektrickou.
Samostatné pohony
Pomocné funkce jako například posilovač řízení, kompresor vzduchového podvozku a větrák chladiče nejsou u hybridního autobusu poháněny turbodieselem, ale mají vlastní elektromotory. Ty jsou v činnosti jen v případě potřeby, což pak se pak kladně projevuje na více než třicetiprocentní úspoře nafty ve srovnání s konvenčním pohonem.
7900 hybrid
Na typ 7700 hybrid navazuje inovovaný 7900 hybrid. Dostal upravený čtyřválec D5F o výkonu 161 kW/800 N.m plnící emisní standard Euro 5/ /EEV. Nízké emise svisle uloženého agregátu zajišťuje SCR, filtr pevných částic DFP je možný za příplatek. V případě dvanáctimetrové verze pojme až 102 cestující, 10,6metrové provedení pak nejvíce devadesát. Modernizovaný hybrid 7900 tedy nabízí větší přepravní kapacitu cestujících, snížení spotřeby nafty až o 39 procent (v ryze městském cyklu) a stejně jako předchůdce příjezd, stání a odjezd ze zastávek bez emisí a s nízkou hlučností. Elektromotor zůstal stejný: 120 kW/800 N.m.
Zemní plyn
Typ 7900 Gas je k dostání v běžném dvanáctimetrovém či kloubovém provedení. Pohání je svisle uložený 9,4litrový šestiválec G9B odvozený od motoru D9B. Verze pro zemní plyn dostala novou hlavu válce se sníženým kompresním poměrem na 10,25:1 a zapalovacími svíčkami s platinovými kontakty. Úprava také potkala písty, ventily a jejich sedla. Sání bylo také modifikováno vzhledem ke spalování zemního plynu. Nutno podotknout, že agregát G9B je schopen spalovat i bioplyn.
O změně řídicí jednotky netřeba příliš psát, vše organizuje EMS (Engine Management Systém), který je schopen upravovat chod motoru v závislosti na kvalitě plynu. Šestiválec podává velmi slušný výkon 223 kW, točivý moment 1400 N.m je dostatečný i pro kloubové provedení vozidla. V rámci současné úpravy motor plní emisní standard EEV.
Dvanáctimetrový plynový bus pojme 80 cestujících (vznětová verze o patnáct pasažérů více). Typ 7900 Gas je také k dispozici v kloubovém, osmnáctimetrovém provedení pro až 150 cestujících. Pohání jej stejný motor.
Biodiesel
Vznětový šestiválec D9B o výkonu 193 (1100 N.m) nebo 228 kW (1400 N.m) pro dvanáctimetrový autobus či 228 či 265 kW (1640 N.m) pro kloubové vozidlo je schopen používat stoprocentní bionaftu. Tím také toto vozidlo patří do kategorie alternativních pohonů.