Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Scout Terra
Scout Terra
Scout Terra
Scout Terra
67 Fotogalerie

Automobilka Scout v Americe s přímým prodejem naráží. Dealeři se bouří

Roman Šitner

Nová značka Scout koncernu Volkswagen chce prodávat auta stejně jako Tesla. Čelí ale odporu dealerů.

Scout chce vsadit na přímý prodej. Zákazník si nakliká na internetu, co chce, a auto si objedná stejně jako zboží v internetovém obchodě. Jenže tak snadné to není.

Některé americké státy takový postup stále neumožňují. Problém je ale i v tom, že Scout patří pod koncern Volkswagen. Dealeři značek VW a Audi se tak cítí zrazeni a poškozeni.

U floridského soudu nyní podali dokonce žalobu. Národní asociace prodejců automobilů tvrdí, že Volkswagen chce „konkurovat svým partnerům“, tedy svým dealerům.

Tyto spory se už nějakou dobu vlečou. Vedení automobilky Scout argumentuje tím, že nemá nic společného s Volkswagen Group of America, která zastupuje evropské značky koncernu a zajišťuje jejich prodej. Zde je i jádro problému.

Dealeři to považují jen za právní kličku, aby je Volkswagen obešel. O prodej vozů Scout velmi stojí. Do nabídky se jim dostalo jak velké SUV, tak pickup truck, což je něco, co v Americe pomáhá. Chtějí tak docílit toho, aby soud uznal, že mají na prodej vozů Scout „nárok“.

Jenže ze Scoutu zaznívá i to, že dealeři Volkswagenu a Audi nejsou často právě nadšení z prodeje elektromobilů, nechtějí aby prodejce mudroval něco o tom, že spalovací motor je lepší. Čistě elektrická značka by proto raději jednodušší a modernější prodej.

Dealeři si věří, protože s Volkswagenem se soudili už po aféře Dieselgate. Tehdy si nakonec vymohli miliardové vyrovnání za ztráty, které na ně dopadly.

Video placeholder
Rozhovor s Karlem Holasem z Čechomoru • auto.cz

Potíže ale nejsou jen s dealery, ale i obecně s regulací. Mohlo by se zdát, že vše je po letech přítomnosti Tesly (a nově třeba Rivianu, Lucidu a Polestaru) vyřešeno, ale není to tak.

V několika amerických státech je nelegální prodávat auto bez dealera. V některých to sice jde, ale daná automobilka musí udržovat nějaký minimální počet fyzických prodejních míst. Situace se navíc stále mění.

Třeba Florida, kde se dealeři Volkswagenu a Audi se Scoutem soudí, přímý prodej zakázala v roce 2023. Tesla ale našla kličku v tom, že si jednoduše vydala licenci k přímému prodeji. V Connecticutu zase Tesla k prodeji využívá indiánské kasino, a pravidla tak také efektivně obchází.

Vozy Scout se mají začít vyrábět až v roce 2027. Už od loňska ale běží předběžné objednávky a dealeři si tedy už připadají mimo hru.