Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobily a vzducholodě? Mají toho překvapivě mnoho společného

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Provoz na nebi i ve vzduchu je v automobilovém průmyslu propojen vývojem vzducholodí. Nejvíce společného skrývá minulost výroby nadrozměrných plavidel.  

Automobily a vzducholodě mají nečekaně dost společných prvků. Kromě vznášení nebeských plavidel nad obsazenými hledišti závodních tratí v rámci reklamy se najde i mnoho dalších spojitostí zakořeněných v minulosti. V začátcích se prolínal vývoj vznášení nad zemí a jízdy po silnici, potřebné technologie byly úzce sladěny. Na vývoji nebeských obrů lehčích než vzduch, se podíleli hybatelé moderního automobilového světa, od Fiatu přes Mercedes a Maybach po ZF či Porsche.

Porsche

Ferdinand Porsche byl ve skutečnosti zodpovědný za první rakouské letadlo. Jako nastupující ředitel společnosti Austrian Daimler-Motoren-Gesellschaft převzal konstrukční návrh vzducholodě poháněné čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem. Dne 26. listopadu 1909 experiment otestoval osobně coby součást posádky na palubě gondoly vynesené vrtulemi nad Vídeňské Nové Město.

Parseval Parseval

Fiat

Motory prvních vzducholodí musely být extrémně výkonné bez dopadu na hmotnost. Relativně silné a lehké jednotky zajímaly automobilové inženýry, které ve Fiatu nenapadlo nic lepšího než jeden takový agregát napasovat do silničního vozu za účelem pokoření rekordní rychlosti.

Výsledkem vznikla předválečná mašina Tipo S76 přezdívaná „Turínská bestie“. Šílenost z roku 1910 měřila na délku 3,75 metru, vážila 1,65 tuny a disponovala obrovským řadovým čtyřválcem OHC s kapalinovým chlazením. Z objemu 28,5 litru vystupovala energie 210 kW (282 koní) při 1400 ot./min. V činnost se motor uváděl stlačeným vzduchem, o zážeh se starala nízkonapěťová magneta Bosch a celkem dvanáct svíček. Přenos točivého momentu na zadní kola prováděl mohutný řetěz, protože tehdy ještě nebylo možné vyrobit odolnou spojovací hřídel. Dvoumístná mašina pod kontrolou Arthura Duraye pokořila rekord až 213, respektive 225 km/h.

Fiat S76 Record (1911) Fiat S76 Record (1911)

Maybach a Mercedes

Maybach i Mercedes vyráběly motory pro tuhé vzducholodě pojmenované po Ferdinandu von Zeppelinovi. Čtyřválec J4L o objemu 15,9 litru od Mercedesu produkoval kolem 140 koní, poměr výkonu k hmotnosti vycházel přibližně na tři kilogramy vůči jednomu koni, což je použitelný stav pro nasazení do nebes. Maybach mezitím dodával objemnější 21litrový motor AZ o výkonu cca 180 koní, který byl poprvé nainstalován v roce 1910 do Zeppelinu LZ6 a následně se po roce objevil také v typu LZ10 Schwaben. Šestiválec AZ se dokonce dostal do automobilu Métallurgique-Maybach.

Poznatky z motorizací vzducholodí Maybach dále používal pro vrcholné modely aut. Například opulentní Maybach DS8 s přídomkem Zeppelin vyjel v roce 1932 s vidlicovým dvanáctiválcem sestaveným v souladu s principy spolehlivosti leteckých motorů. Osmilitrový agregát neměl srovnání podobně jako úroveň zpracování čtyřdveřového luxusu vyvolených klientů.   

Po oživení Maybachu Mercedesem se opět identifikovaly nejdražší verze označením Zeppelin. Vlajkové lodě 57 a 62 cenově začínaly na částce 10 milionů korun a podle toho vypadala přepychová výbava tichého interiéru plného kůže, nechyběl speciální lak a adekvátní pohon (6,0 V12 bitrubo).

LZ 10 Schwaben LZ 10 Schwaben

ZF

Společnost ZF byla založena před 105 léty v jihoněmeckém Friedrichshafenu přímo v domovině Zeppelinu. Sousedé od Bodamského jezera tak mohli snadno řešit problémy s vibracemi a hlukem způsobených kuželovými převody raných vzducholodí. Přínos kultivovanému chodu zajistil švýcarský inženýr Max Maag pomocí metody výroby matematicky přesných převodů. Nyní je ZF jedním z největších a nejznámějších dodavatelů převodovek do celého spektra automobilového průmyslu.

Zeppelin Zeppelin

Packard

V roce 1922 americké námořnictvo potřebovalo motor pro svou první ze čtyř tuhých vzducholodí. Budoucí velení USS Shenandoah oslovilo detroitskou firmu Packard, která mohla sloužit prostřednictvím 25litrového osmiválce 1A-1551 o slušném výkonu zhruba 300 koní vůči rozumné spotřebě paliva a oleje. Bylo postaveno pouhých 13 benzínových jednotek a šest (později pět) putovalo do akce. Shenandoah byla tuhá vzducholoď a na rozdíl od ostatních létala pomocí helia místo hořlavého vodíku. To ničemu nepomohlo, protože stroj potkal podobný osud jako známější konkurenci a v Ohiu došlo ke zřícení jen tři roky od výroby.

USS Shenandoah USS Shenandoah

Mirek Mazal
Diskuze (0)