Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobily Bugatti v Českých zemích

Ondřej Láník
Národní technické muzeum v Praze připravilo na letošní léto zajímavou výstavu automobilů Bugatti, těchto dodnes atraktivních a konstrukčně zajímavých automobilů. Výstava není svým rozsahem příliš velká, ale desítka Bugatek vás jistě okouzlí. Dalším...

Expozice Národního technického muzea na Letné jsou otevřeny pro veřejnost bez jakéhokoliv omezení denně kromě pondělí vždy od 9.00 do 17.00 hod. Výstava "Automobily Bugatti v Českých zemích" potrvá do 15. října 2002.

V letech 1910 až 1938 bylo na dnešní území České republiky dovezeno přibližně 100 automobilů této věhlasné značky. Ze všech automobilových značek to byla právě ta oválná s písmeny Bugatti, která v podvědomí československé meziválečné společnosti symbolizovala vrchol úspěchu, sportovního hrdinství, technické dokonalosti i osobní prestiže.

Ettore Bugatti vyrobil do roku 1940 ve své továrně necelých 8000 automobilů, které se vyznačovaly vysokým výkonem motorů, mimořádnou dynamikou i skvělými jízdními vlastnostmi a ve své době výrazně převyšovaly běžnou evropskou produkci.

Vedle menšího počtu čtyřválců 1.5 l, byly automobily vybavovány osmiválci o zdvihových objemech 2 až 13 litrů. Již v meziválečném období byly Bugatti vybaveny přeplňováním nebo čtyřventilovým rozvodem OHC, používaným i u dnešních automobilů. Design kol nebo elegantní záď sportovních vozů Bugatti je dodnes aktuální.

Vystavené automobily

- Bugatti 13, sportovní čtyřválec o objemu 1,3 litru, nejstarší ve světě dochovaný vůz automobilky

- Bugatti 13, chassis sportovního jedenapůllitrového čtyřválce

- Bugatti 38, cestovní dvoulitrový osmiválec, zakázkový roadster brněnské karosárny Fischer

- Bugatti 49, cestovní 3,3-litrový osmiválec, zakázkový kabriolet pražské karosárny Tomáš

- Bugatti 49, cestovní 3,3-litrový osmiválec, zakázkový falešný kabriolet pražské karosárny Uhlík

- Bugatti 43, chassis sportovního 2,3 litrového kompresorem přeplňovaného osmiválce

- Bugatti 43/44, sportovní třílitrový osmiválec, zakázkový roadster pražské karosárny Uhlík

- Bugatti 35C, závodní dvoulitrový kompresorem přeplňovaný osmiválec, ex-Eliška Junková

- Bugatti 37A, závodní jedenapůllitrový kompresorem přeplňovaný čtyřválec, ex-Miloš Bondy

- Bugatti 51, závodní 2,3-litrový kompresorem přeplňovaný osmiválec, ex-Jiří Christian Lobkovic



Ondřej Láník