Autosalon Detroit 2019: První novinky už jsou venku
Mezinárodní autosalon v severoamerickém Detroitu letos představí nejnovější model úspěšného sportovního vozu Toyota Supra, nebo novou verzi Fordu Mustang Shelby GT500 a návštěvníci budou moci obdivovat i řadu technologických novinek. Premiér se ale chystá méně než v předchozích letech a někteří významní producenti jako německé Audi, BMW a Mercedes, budou v detroitském Cobo center chybět úplně. Autosalon se dnes otevírá novinářům, návštěvníky z řad veřejnosti přivítá od 19. do 27. ledna. Letos se Severoamerická mezinárodní autoshow (NAIAS), jak zní oficiální název akce, koná v lednu naposledy, od příštího roku pořadatelé přesunuli její termín na červen.
Návštěvníkům by se podle odhadů mělo představit 30 zbrusu nových vozů, z evropských značek se čeká na upravenou verzi Volkswagenu Passat. Půjde však o jeho americkou variantu, která se proti té evropské liší použitou technikou, velikostí i designem.
Jihokorejská automobilka Kia Motors představí nové velké SUV Telluride, které dosud několikrát prezentovala ve formě konceptu. Zaujme i speciální verze limuzíny Continental z dílny značky Lincoln. Bude mít totiž zadní dveře otevírané proti směru jízdy, podobně jako to mají vozidla Rolls-Royce.
Cadillac vystavuje model XT6, velké luxusní SUV se třemi řadami sedadel, které bude chtít konkurovat vozidlům typu Audi Q8 nebo BMW X7. Značka navíc ukazuje koncept elektrického crossoveru, naznačující její blízkou budoucnost. Využívá novou platformu vyvinutou pro potřeby elektromobilů. To Lexus vsadil na koncept kabrioletu odvozeného od kupé LC, který má hodně blízko sériové výrobě.
Detroitský autosalon spatřil světlo světa v roce 1899. Mezinárodně se ale vyprofiloval až v posledních třiceti letech. Automobilky ale nyní mají více možností, jak prezentovat své novinky, a zájem o okázalé show tedy uvadá. Nalákat je zpět se detroitští pořadatelé snaží právě i novým termínem konání - v červnu bude možné vystavovat auta venku.
Jak ale připomněl list The Guardian, nově se budou muset najít i samotné automobilky. V samotných Spojených státech se sice prodej nových automobilů v loňském roce zvýšil o 0,3 procenta na 17,27 milionu vozů, ale jen málo pozorovatelů očekává, že trend bude v letech 2019 a 2020 pokračovat. Na vině je růst úroků, ale také obchodní válka, kterou americký prezident Donald Trump rozpoutal s Čínou a která ochladila čínský největší automobilový trh na světě.