Mercedes-Benz X poprvé naživo. Hodně dobře zamaskovaná Navara!
Německý Mercedes-Benz patří na domácím frankfurtském autosalonu mezi nejvýrazněji zastoupené značky, vždyť jejímu portfoliu je vyhrazen celý jeden výstavní pavilon. Mezi novinkami nechybí ani očekávaný pick-up divize užitkových vozidel vzešlý ze spolupráce s aliancí Renault-Nissan, nazvaný třída X, který se na IAA poprvé prezentuje veřejnosti. Jaké jsou naše první dojmy z tohoto vozu?
Musíme říci, že vcelku pozitivní. Po zkušenostech s dodávkou Citan (dvojče Renaultu Kangoo) jsme se báli toho, že půjde o levnou kopii známého auta, která se k Mercedesu moc nehodí, jenže třída X mile potěšila. Už výchozí Nissan Navara udělal krok směrem od pracovních strojů k osobním autům, přičemž tento charakter je u X-Klasse dále zdůrazněn.
Zvenku sice shodný základ s Navarou nepřehlédnete, jenže vymyslet pick-up jinak ani moc nejde. A navíc při pohledu na příď byste v tomhle Mercedesu Nissan hledali jen těžko. Přední partie jsou kompletně přepracovány, nechybí tu velká maska chladiče se zakomponovanou trojcípou hvězdou nebo zcela jiné světlomety, které stejně jako u Navary mohou být diodové. To zezadu už to takový krasavec není, navrhnout přísně prakticky tvarovanou korbu ale není nic snadného, na čem by se mohl někdo vyřádit. Na druhou stranu se zadní partie u výchozího pick-upu povedly lépe.
Ještě větší překvapení na nás čekalo uvnitř. Snažili jsme se najít nějakou podobnost s Navarou, jde ale opravdu jen o detaily, které ale ve výsledku ničemu nevadí. Shodná je jen část palubní desky a ovladač pohonu všech kol, jinak byl interiér X-Klasse vyzbrojen svébytnými detaily, které jako celek vypadají hodně dobře. Najdeme tu tak prvky z jiných Mercedesů, jako je nejen volant, kaplička přístrojového štítu či samostatně stojící displej navigace, ale také svébytný ovladač multimediálního systému nebo "mercedesovská" páčka pod volantem. Odlišná je i hlavice volicí páky nebo tlačítka ovládání oken.
Na ostatní Mercedesy ale třída X ztrácí výběrem materiálů – měkčené plasty jsou jen z horní části palubní desky, jinak jsou tvrdé jako kámen – i zpracováním jednotlivých ploch. Některé příliš nelícují. Stále je to ale v jádru pracovní nástroj, nabízený pod hlavičkou užitkových Mercedesů (jako Vito, Sprinter a spol.) a tak se tyto detaily dají odpustit. Vzadu je nicméně méně prostoru jako v Navaře, komfortu nepomáhá ani nízko umístěná lavice.
Třídě X se daří maskovat i sdílenou techniku v útrobách. Turbodiesel o objemu 2,3 litru z Navary ukrývá pod plastovým krytem s velkým logem stuttgartské automobilky. Čtyřválec ve verzích se 120 kW a 140 kW navíc v X-Klasse doplní v roce 2018 i naftový šestiválec se 190 kW, který Navara nenabízí. Tím vůz nepochybně bude chtít konkurovat VW Amarok.
Mercedes-Benz třídy X na trh vstoupí ještě před koncem roku, verze pro Evropu se bude vyrábět ve Španělsku, v továrně Nissanu v Barceloně.